Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Wat doen bij een overlijden?

U hebt iemand uit uw naaste omgeving verloren? Wij bieden onze oprechte deelneming aan.
Hieronder helpen we u met de stappen om het afscheid emotioneel draaglijker te maken en de administratieve afhandeling met Proximus correct uit te voeren.
Ga na wat u best doet vooraleer u opzegt, hoe u opzegt of wijzigt en hoe het zit met betalingen en MyProximus.

Vooraleer u opzegt:

Een telefoon van de overledene bevat vaak heel wat persoonlijke herinneringen. U wilt deze misschien bewaren, vooraleer u het nummer of het abonnement opzegt.

  • U kunt de persoonlijke voicemailbegroeting van de overledene opvragen. Neem, vooraleer u het contract opzegt, hiervoor telefonisch contact op (kies optie 4 en daarna opnieuw 4). Houd het gsm-nummer van de overledene bij de hand. U krijgt de begroeting na ongeveer 7 werkdagen als een audio-bestand per e-mail opgestuurd.
  • U kunt het gsm-nummer van de overledene overnemen of nog enige tijd behouden (met een abonnement of als Pay&Go-nummer). Zo kunt u nog binnenkomende oproepen of sms’en beantwoorden en de berichten die op de telefoon staan, behouden.
  • U kunt het e-mailadres van de overledene behouden. Als de e-mails op een Proximus Mail-adres toekwamen, blijft deze mailbox nog 18 maanden na opzeg werken met de bestaande gebruikersnaam en het wachtwoord.
  • U kunt de foto’s die de overledene genomen had, behouden. Als deze foto’s opgeslagen werden in Proximus Cloud, kunt u ze ofwel raadplegen met de bestaande gebruikersnaam en wachtwoord ofwel downloaden. Als de foto’s op de gsm zelf staan, raadpleeg dan de handleiding van het toestel.
  • Gebruikte de overledene zijn of haar gsm-nummer om in te loggen op bepaalde websites? Vergeet niet zijn of haar gsm-nummer en/of e-mail aan te passen voor MyProximus, WhatsApp, Facebook, Google, enz. zodat zijn of haar persoonlijke gegevens privé blijven.
Hoe opzeggen of overnemen?

Houd naam, geboortedatum en adres, gsm-nummer en klantnummer van de overledene bij de hand. Ga na wat u precies wilt doen:

  • Een abonnement (vaste lijn, gsm, internet en/of tv) opzeggen

U kunt het abonnement opzeggen. Gaat het om een toestel met korting (gsm, tv, …) bij het afsluiten van het contract? In geval van overlijden bent u de restwaarde niet verschuldigd en mag u het toestel houden. Voor andere toestellen (modem, decoder, …) krijgt u aanwijzingen hoe u die gratis moet terugsturen. De opzegging is gratis.

  • Een abonnement (vaste lijn, gsm, internet en/of tv) overnemen

U kunt de vaste lijn, internet, tv en/of het gsm-nummer gratis overnemen. Voor het gsm-nummer kunt u ook overschakelen naar Pay&Go. Bij overnema ontvangt dan een nieuw klantnummer en de factuur komt op uw naam te staan. Dit klantnummer kunt u toevoegen in uw MyProximus-account of u kunt u hiermee inschrijven voor MyProximus. Daarna kunt u aanpassingen doen: tv-opnames bekijken, opties voor tv wijzigen, oproepen naar uw gsm doorschakelen, ...

  • Pay&Go opzeggen

U kunt het nummer opzeggen door contact op te nemen per telefoon of chat. De opzegging is gratis.

  • Pay&Go overnemen

U kunt het nummer gratis overnemen maar u dient de simkaart opnieuw te identificeren. Opgelet: verbruikt u gedurende 12 maanden geen krediet of voegt u er geen toen, dan wordt het nummer afgesloten.

  • Proximus Mail overnemen

Als de overledene Proximus Mail gebruikte, kunt u, op voorwaarde dat u zijn of haar wachtwoord kent, de mails blijven lezen via de Proximus Mail app, via de webmail, of via uw eigen e-mailprogramma (Outlook, Windows mail,…) op uw gsm, tablet of computer. We raden u aan het e-mailadres te behouden, zodat u bepaalde binnenkomende communicaties (facturen, wijzigingen wachtwoord, …) kunt lezen.
Daarna kunt u eventueel het e-mailadres afsluiten.

  • Proximus Cloud overnemen

Als de overledene Proximus Cloud gebruikte, kunt u, op voorwaarde dat u zijn of haar gebruikersnaam en wachtwoord kent en/of op voorwaarde dat u toegang heeft tot zijn of haar e-mailaccount, deze toegang blijven gebruiken en er documenten downloaden.

Wat met betalingen?

U dient het abonnement van de overledene te betalen tot maximum 7 dagen na uw aanvraag om de producten stop te zetten. We maken altijd een eindafrekening op. Doet er zich een probleem voor? Bekijk hieronder onze tips.

  • Wordt een betaling via domiciliering niet uitgevoerd vanaf een geblokkeerde rekening van de overledene?

Ga na of u de factuur of aanrekening via een andere bankrekening kunt betalen. Zo vermijdt u aanmaningskosten als u niet op tijd betaalt. Neem, indien nodig, telefonisch contact op voor de betaling uit te stellen of het bedrag in schijven te betalen.

  • Kwamen de meldingen over een nieuwe factuur voordien via sms of e-mail bij de overledene terecht?

Vraag, wanneer u opzegt, om de eindafrekening op te sturen naar een ander gsm-nummer, ander e-mailadres of naar een postadres. Hebt u toegang tot de MyProximus van de overledene, kunt u dat daar ook aanpassen.

  • Hebt u een tegoed?

Staat er op de eindafrekening dat u nog een bedrag tegoed hebt? Hebt u toegang tot de MyProximus van de overledene, kunt u het bedrag daar laten terugbetalen op de rekening die de overledene gebruikte. Wilt u dit op een andere rekening, neem dan telefonisch contact op.

  • Is er nog een Pay&Go-krediet?

We kunnen het resterende krediet jammer genoeg niet terugbetalen.

Wat met MyProximus?
  • Kent u de gebruikersnaam of het wachtwoord van de overledene niet?

Wilt u toegang tot de MyProximus-account van de overledene? Op voorwaarde dat u toegang heeft tot zijn of haar e-mailaccount, kunt u de gebruikersnaam aanvragen en een nieuw wachtwoord aanmaken.
Lukt dit niet, dan is het beter u zelf in te schrijven voor MyProximus. U hebt hiervoor het klantnummer, activeringscode en datum van de overledene nodig. Hebt u geen toegang tot een recente factuur van de overledene, laat deze gegevens dan opsturen per sms of met de post.

Hebt u zelf al een MyProximus-account en laat u de producten op uw naam zetten, dan worden ze automatisch zichtbaar in uw MyProximus. Facturen en punten blijven echter bewaard in de MyProximus-account van de overledene.

  • Wilt de MyProximus van de overledene afsluiten?

U moet hiervoor niets doen. Enkele maanden na opzeg, wordt het betrokken MyProximus-account automatisch gewist.

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze: