De aansluiting van je telefoontoestellen en vaste lijn controleren

Pas een nieuw telefoontoestel gekocht of je telefoontoestel werkt niet meer of in geval van een storing of onderbreking op je een klassieke vaste lijn of een VoIP-lijn, kijk de kabels en aansluiting van je telefoontoestel op je vaste lijn na. De aansluiting hangt af van je abonnement: een klassieke vaste lijn of een VoIP-lijn.

Klassieke vaste lijn of VoIP-lijn?

Je kunt dit eenvoudig nagaan op je aanrekening of factuur onder Installatie adres en nummers:

Installatie adres en nummers op uw aanrekening of factuur

  • Staat er alleen Telefoonlijn? Dan heb je een klassieke vaste lijn.
  • Staat er ook VoIP Telephony of je hebt een IP-telefonie product? Dan heb je Phone Line over IP of kortweg, een VoIP-lijn.

Je telefoontoestellen aansluiten

Eens je weet welk type telefoonlijn je hebt, kun je de toestellen aansluiten op je klassieke vaste lijn of VoIP-lijn:

Controleer of je een aansluitpunt hebt of één of meerdere telefooncontacten.

Heb je een aansluitpunt én telefooncontact(en)? Als je maximaal 2 vaste telefoons of 2 basisstations (voor draadloze telefoons) via een kabel wilt aansluiten, kies dan altijd voor het aansluitpunt om problemen met je binnenhuisbekabeling te vermijden.
Heb je een alarmsysteem? Dan moet je je telefoons op een telefooncontact aansluiten en niet op het aansluitpunt.


 Je hebt een aansluitpunt met 2 telefoonaansluitingen

Aansluitpunt met 2 telefoonaansluitingen

Als je aansluitpunt nog niet geïnstalleerd is, raadpleeg de handleiding voor het aansluitpunt(.pdf) om je te helpen bij de installatie.

  1. Als je een VDSL2-splitter hebt, controleer of de 2 schakelaars aan de achterzijde van de VDSL2-splitter in stand ‘ON’ en ‘KE’ staan. Koppel de kabel, die eventueel op de VDSL2-splitter aangesloten is, niet los.
    Schakelaars op de VDSL2-splitters
  2. Als je een VDSL2-splitter hebt, sluit de VDSL2-splitter aan op het aansluitpunt om storingen te vermijden.
    Sluit de VDSL2-splitter op het aansluitpunt aan.
  3. Schuif één van de 2 klipjes (Telefoonlogo op aansluitpunt) op het aansluitpunt open en sluit je telefoonsnoer hier op aan.
    Schuif het linkse klipje met het telefoonlogo op het aansluitpunt open en sluit uw telefoonsnoer hier op aan.

Je telefoontoestel is nu aangesloten.


Je hebt één of meerdere telefooncontacten

Telefooncontact

Let op: Als je ook een aansluitpunt hebt, dan kun je de toestellen alleen op andere telefooncontacten aansluiten als onze technieker de binnenhuisbekabeling met het aansluitpunt verbonden heeft. Bij problemen test je toestel altijd op het aansluitpunt.

  1. Sluit de telefoonadapter aan op het telefooncontact.
    Aansluiting van de telefoonadapter en VDSL2-splitter
    Heb je geen telefoonadapter? Dan is het heel eenvoudig: als je een ADSL-splitter hebt, sluit deze dan eerst aan en sluit dan je telefoontoestel aan op de ADSL-splitter. Verder hoef je niets te doen.
    Sluit eerst de ADSL-splitter aan en dan uw telefoontoestel.
  2. Is je modem hier aangesloten? Sluit de VDSL2-splitter aan op de telefoonadapter om storingen te vermijden. Koppel de kabel, die eventueel op de VDSL2-splitter aangesloten is, niet los.
    Sluit de VDSL2-splitter op het aansluitpunt aan.
  3. Sluit het telefoonsnoer aan op één van de TEL-poorten van de telefoonadapter.
    Sluit het telefoonsnoer aan op één van de TEL-poorten van de telefoonadapter.

je telefoontoestel is nu aangesloten.

Je kunt 2 analoge toestellen (telefoons of basisstations voor draadloze telefoons), 4 IP-telefoons of een combinatie van beiden met een kabel op de modem aansluiten.

Let op: Als je ook nog andere telefooncontacten hebt, dan kun je de toestellen alleen daarop aansluiten als onze technieker de binnenhuisbekabeling met het aansluitpunt verbonden heeft. Bij problemen sluit je toestel altijd rechtstreeks aan op de modem.

  1. Ga naar het aansluitpunt waarop je modem is aangesloten.
    Aansluitpunt
  2. Sluit het telefoonsnoer aan op de groene Phone 1- of Phone 2-uitgang (uiterst links) aan de achterzijde van de modem.
    Sluit uw toestel aan op de groene Phone 1-uitgang van de modem.
    Past het telefoonsnoer niet of heb je geen telefoonsnoer?
    • Als het telefoonsnoer niet past, dan heb je waarschijnlijk een IP-telefoon (bv. Maestro 3016 IP). Dit kun je nakijken in de handleiding van je toestel. Sluit het telefoonsnoer aan op eender welke gele LAN-uitgang aan de achterzijde van je modem.

      Het telefoonsnoer is een IP-kabel die normaliter bij je toestel geleverd wordt. Een IP-kabel is een gewone netwerkkabel die ook gebruikt wordt om computers met het internet te verbinden. Geen IP-kabel? Vraag naar een UTP Cat5e netwerkkabel in een elektronica- of doe-het-zelfzaak.


      Sluit het IP-toestel aan op één van de gele LAN-uitgangen van de modem.
    • Als je geen telefoonsnoer hebt (bv. Twist 40 HD), zet de draadloze telefoon in 'pairing-modus' of koppelingsmodus zoals beschreven in de handleiding van je toestel. Druk op de DECT & WPS-knop tot het lampje knippert. Wanneer het lampje niet meer knippert, dan is je draadloze telefoon gekoppeld.
      DECT & WPS-knop op de modem

Je telefoon is nu aangesloten.

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze: