×
×

Toelichting bij uw aanrekening

U ontvangt als privé-klant maandelijks een aanrekening. Professionele klanten ontvangen een factuur.
In bepaalde gevallen ontvangt u, als privé of als professionele klant, een factuur met een rood overschrijvingsformulier.

Hier geven we uitleg bij een voorbeeld van een aanrekening.


Overzicht van uw aanrekening

Overzicht van uw aanrekening
  1. Datum van uw aanrekening: U ontvangt, telkens rond dezelfde dag van de maand, een aanrekening. Uw verbruik wordt aangerekend voor de vorige maand, uw abonnementen worden voor de lopende maand gefactureerd.
  2. Eenmalige kosten: Dit zijn kosten die slechts 1 keer worden aangerekend voor een toestel, voor een installatie, een activering, enz. Meer details vindt u op de volgende pagina's van uw aanrekening.
  3. Abonnementen: Dit is het totaal van alle abonnementsbijdragen (internet, tv, telefoon, enz.) voor de lopende maand. Bent u onlangs overgeschakeld naar een ander abonnement, ziet u mogelijk meer dan een maand met een bedrag voor uw oud én nieuw abonnement. Meer details over abonnementen vindt u op de volgende pagina's van uw aanrekening.
  4. Verbruik: Dit groepeert het extra verbruik van de vorige maand van uw telefoon, internet, tv. Dit verschilt elke maand, omdat het berekend wordt volgens uw persoonlijk verbruik (per minuut, per MB, enz.) Meer details over verbruik vindt u op de volgende pagina's van uw aanrekening.
  5. Diensten geleverd door derden: Hebt u bv. een parkeerticket per sms gekocht of naar een 0900-nummer gebeld, dan vindt u hiervan het totaalbedrag terug. De kost van deze diensten wordt rechtstreeks doorgestort aan de betrokken externe leverancier.
  6. Bedrag: Alle bedragen zijn btw inclusief.
  7. Regularisaties: Een bedrag dat in mindering wordt gebracht, bijvoorbeeld omdat u een abonnement of optie hebt opgezegd.
  8. Totaal te betalen bedrag: Is het bedrag hoger dan u verwachtte toen u het abonnement afsloot? Bekijk alle onderdelen van uw aanrekening: behalve uw abonnement betaalt u ook uw extra verbruik van de afgelopen maand, eventueel eenmalige kosten en/of diensten door derden.

Uw aanrekening online?

Uw aanrekening op MyProximus
  1. Meld u aan op proximus.be/myproximus met uw gebruikersnaam. In MyProximus kunt u:
  2. Bent u al ingeschreven op MyProximus? Dan vindt u hier uw gebruikersnaam (login).
  3. Nog niet ingeschreven op MyProximus? Dan ziet u uw klantnummer, activeringscode en datum. Daarmee kunt u zich registeren.

Betaalgegevens

Hoe uw aanrekening betalen
  1. Betaal het bedrag tijdig en op het juiste bankrekeningnummer.
    Wanneer er “Het bedrag wordt van uw rekening gehaald op …” staat, hebt u een domiciliëring en wordt uw aanrekening automatisch betaald. Zo bent u nooit te laat met betalen.

Adres en nummers

welke adressen en nummers
  1. Installatie-adres en nummers: Het adres of de adressen waar u internet, tv of vaste lijn gebruikt, samen met de bijbehorende telefoonnummers of referentienummers. U kunt online uw verhuis regelen.
  2. Mobiele nummers: Hebt u een gsm? Dit is of zijn uw nummers.

Eenmalige kosten

Eenmalige kosten
  1. Eenmalige kosten: Dit zijn kosten die slechts 1 keer worden aangerekend voor een toestel (gsm, modem, decoder), voor een installatie, voor een activering, voor administratiekosten bij verhuizing, of bij een aanmaning wanneer u uw aanrekening of factuur te laat betaald hebt.

Abonnementen in detail

toelichting over uw abonnementen
  1. Abonnement: Dit is het totaal van alle abonnementsbijdragen (internet, tv, telefoon, enz.) voor de lopende maand. Als u een pack hebt, wordt het totaalbedrag vermeld en ziet u welke onderdelen inbegrepen zijn in dat bedrag.
  2. Overzicht van producten, productnamen en opties die u hebt. Op proximus.be vindt u meer toelichting over de productnamen.
  3. Periode: U betaalt de abonnementsbijdrage voor de lopende maand. Als u onlangs met een nieuw abonnement gestart bent, staat hier de precieze periode dat uw abonnement actief was.
    Als u onlangs overgestapt bent naar een ander abonnement, ziet u, telkens voor de overeenkomstige periode, zowel uw oude en uw nieuwe abonnement.
  4. Prijs/maand incl. btw: Abonnementsprijs per product per maand.
  5. Totaal in € incl. btw: Het abonnementsbedrag voor uw aanrekeningperiode. Bij uw eerste aanrekening, bij een nieuw abonnement of bij een recente abonnementsverandering, wordt het totaal aantal dagen aangerekend dat uw abonnement actief is. Daarom kan dit meer zijn dan 1 maand en verklaren waarom uw factuur hoger is dan normaal.
  6. Uitrusting: De technische toestellen die nodig zijn om uw internet of tv te laten werken. Elk eerste toestel is inbegrepen in uw pack. Hebt u extra toestellen aangevraagd, worden deze aangerekend onder Opties.
  7. Opties: Hier staan, als u ze hebt, extra opties of producten die die niet inbegrepen zijn in uw pack.
     

Verbruik in detail

toelichting over uw verbruik
  1. Verbruik: Dit groepeert de kosten die niet inbegrepen zijn in uw abonnement. Deze verschillen van maand tot maand, omdat ze berekend worden volgens uw persoonlijk verbruik (per minuut, per MB, tv op aanvraag, enz.). U kunt online uw aangerekend verbruik in detail bekijken. Tip: verbruik van de lopende maand dat nog niet aangerekend is, kunt u online en via de app bekijken.
  2. Periode: U betaalt het verbruik van de vorige maand (van de eerste tot de laatste dag van die maand). Als uw abonnement niet in het begin maar in de loop van die maand gestart is, dan staat hier de precieze verbruiksperiode, die eenmalig korter is dan 1 maand.
  3. Aantal: Totaal aantal gesprekken, sms'en, MB aan internetverkeer, tv op aanvraag, enz. van de vorige maand. U kunt online uw aangerekend verbruik in detail bekijken. Verbruik van de lopende maand dat nog niet aangerekend is, kunt u online en via de app bekijken.
  4. Duur of Volume MB: Uw persoonlijk verbruik van de vorige maand in belminuten of in hoeveelheid data.
  5. Bedrag incl. btw: Het bedrag voor uw verbruik van de vorige maand. Bepaald verbruik is gratis (0,00 euro) of wordt in mindering gebracht omdat het inbegrepen is in uw pack.
    Als u het niet eens bent met een bepaald bedrag, kunt u dit betwisten.
    Wilt u uw verbruik in de toekomst beperken?

Diensten geleverd door derden

toelichting over uw betaalnummers, betaalsms'en en mobiele aankopen
  1. Diensten geleverd door derden:
    Hebt u gebruik gemaakt van sms-parkeren, televoting of een 0900-nummer, dan vindt u hier het bedrag terug. De kost van deze diensten wordt rechtstreeks doorgestort aan de betrokken externe leverancier. U kunt:

Als u nog andere vragen over uw aanrekening hebt, kijk dan hier de antwoorden na.

Heeft deze info u geholpen?

Dank u


Contact

Onze medewerkers staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.