Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Toelichting bij je aanrekening

Je ontvangt als privé-klant maandelijks een aanrekening. Professionele klanten ontvangen een factuur.

Hier geven we uitleg bij een voorbeeld van een aanrekening.


Overzicht van je aanrekening

Overzicht van uw aanrekening
  1. Datum van je aanrekening: je ontvangt, telkens rond dezelfde dag van de maand, een aanrekening. je verbruik wordt aangerekend voor de vorige maand, je abonnementen worden voor de lopende maand gefactureerd.
  2. Eenmalige kosten: Dit zijn kosten die slechts 1 keer worden aangerekend voor een toestel, voor een installatie, een activering, enz. Meer details vind je op de volgende pagina's van je aanrekening.
  3. Abonnementen: Dit is het totaal van alle abonnementsbijdragen (internet, tv, telefoon, enz.) voor de lopende maand. Ben je onlangs overgeschakeld naar een ander abonnement, zie je mogelijk meer dan een maand met een bedrag voor je oud én nieuw abonnement. Meer details over abonnementen vind je op de volgende pagina's van je aanrekening.
  4. Verbruik: Dit groepeert het extra verbruik van de vorige maand van je telefoon, internet, tv. Dit verschilt elke maand, omdat het berekend wordt volgens je persoonlijk verbruik (per minuut, per MB, enz.) Meer details over verbruik vind je op de volgende pagina's van je aanrekening.
  5. Diensten geleverd door derden: Heb je bv. een parkeerticket per sms gekocht of naar een 0900-nummer gebeld, dan vind je hiervan het totaalbedrag terug. De kost van deze diensten wordt rechtstreeks doorgestort aan de betrokken externe leverancier.
  6. Bedrag: Alle bedragen zijn btw inclusief.
  7. Regularisaties: Een bedrag dat in mindering wordt gebracht, bijvoorbeeld omdat je een abonnement of optie hebt opgezegd.
  8. Totaal te betalen bedrag: Is het bedrag hoger dan je verwachtte toen je het abonnement afsloot? Bekijk alle onderdelen van je aanrekening: behalve je abonnement betaal je ook je extra verbruik van de afgelopen maand, eventueel eenmalige kosten en/of diensten door derden.

Je aanrekening online?

Uw aanrekening op MyProximus
  1. Als je een account van MyProximus hebt, kun je, via de app en via myproximus.be:
  2. Met de QR-code kun je snel naar je facturen op je smartphone.
    Ga als volgt te werk: 
    • Scan de QR-code met een QR-reader op je smartphone (niet deze van je banking-app).
    • Als je de app nog niet hebt, word je automatisch gevraagd om deze te downloaden en te installeren.
    • Als je geen toegang hebt tot je facturen in MyProximus, volgt automatisch de procedure om je in te schrijven of om beheerder te worden.
    • Meld je, indien gevraagd, aan met je gebruikersnaam (zie 3). Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je een nieuw wachtwoord instellen.
    • Als je een onbetaalde factuur hebt, kun je die direct betalen.
  3. Met je gebruikersnaam kun je snel naar je facturen op je computer. Ga hiervoor naar MyProximus en meld je aan met je gebruikersnaam. Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je een nieuw wachtwoord instellen. Ga na of je beheerder bent. Vervolgens kun je je facturen bekijken en betalen.
  4. Als je je MyProximus-account aanmaken ziet staan, ben je nog niet ingeschreven op MyProximus. Registreer je aan de hand van je klantnummer, activeringscode en factuurdatum. Kies zelf je gebruikersnaam.

    Meerdere mensen in je gezin kunnen een MyProximus-account hebben, maar slechts 1 persoon kan beheerder zijn. Enkel de beheerder kan er de aanrekeningen bekijken en betalen.


Betaalgegevens

Hoe uw aanrekening betalen
  1. Betaal het bedrag tijdig en op het juiste bankrekeningnummer.
    Wanneer er “Het bedrag wordt van je rekening gehaald op …” staat, heb je een domiciliëring en word je aanrekening automatisch betaald. Zo ben je nooit te laat met betalen.

Adres en nummers

welke adressen en nummers
  1. Installatie-adres en nummers: Het adres of de adressen waar je internet, tv of vaste lijn gebruikt, samen met de bijbehorende telefoonnummers of referentienummers. je kunt online je verhuis regelen.
  2. Mobiele nummers: Heb je een gsm? Dit is of zijn je nummers.

Eenmalige kosten

Eenmalige kosten
  1. Eenmalige kosten: Dit zijn kosten die slechts 1 keer worden aangerekend voor een toestel (gsm, modem, decoder), voor een installatie, voor een activering, voor administratiekosten bij verhuizing, of bij een aanmaning wanneer je je aanrekening of factuur te laat betaald hebt.

Abonnementen in detail

toelichting over uw abonnementen
  1. Abonnement: Dit is het totaal van alle abonnementsbijdragen (internet, tv, telefoon, enz.) voor de lopende maand. Als je een pack hebt, wordt het totaalbedrag vermeld en zie je welke onderdelen inbegrepen zijn in dat bedrag.
  2. Overzicht van producten, productnamen en opties die je hebt. Op proximus.be vind je meer toelichting over de productnamen.
  3. Periode: je betaalt de abonnementsbijdrage voor de lopende maand. Als je onlangs met een nieuw abonnement gestart bent, staat hier de precieze periode dat je abonnement actief was.
    Als je onlangs overgestapt bent naar een ander abonnement, zie je, telkens voor de overeenkomstige periode, zowel je oude en je nieuwe abonnement.
  4. Prijs/maand incl. btw: Abonnementsprijs per product per maand.
  5. Totaal in € incl. btw: Het abonnementsbedrag voor je aanrekeningperiode. Bij je eerste aanrekening, bij een nieuw abonnement of bij een recente abonnementsverandering, wordt het totaal aantal dagen aangerekend dat je abonnement actief is. Daarom kan dit meer zijn dan 1 maand en verklaren waarom je factuur hoger is dan verwacht.
  6. Uitrusting: De technische toestellen die nodig zijn om je internet of tv te laten werken. Elk eerste toestel is inbegrepen in je pack. Heb je extra toestellen aangevraagd, worden deze aangerekend onder Opties.
  7. Opties: Hier staan, als je ze hebt, extra opties of producten die die niet inbegrepen zijn in je pack.
     

Verbruik in detail

toelichting over uw verbruik
  1. Verbruik: Dit groepeert de kosten die niet inbegrepen zijn in je abonnement. Deze verschillen van maand tot maand, omdat ze berekend worden volgens je persoonlijk verbruik (per minuut, per MB of GB, tv op aanvraag, enz.). Je kunt online je aangerekend verbruik in detail bekijken. Tip: verbruik van de lopende maand dat nog niet aangerekend is, kun je online en via de app bekijken.
  2. Periode: Je betaalt het verbruik van de afgelopen maand (van de eerste tot de laatste dag van die maand). Als je abonnement niet in het begin maar in de loop van die maand gestart is, dan staat hier de precieze verbruiksperiode, die eenmalig korter is dan 1 maand.
  3. Aantal: Totaal aantal gesprekken, sms'en, data aan internetverkeer, tv op aanvraag, enz. van de afgelopen maand. Je kunt online je aangerekend verbruik in detail bekijken. Verbruik van de lopende maand dat nog niet aangerekend is, kun je online en via de app bekijken.
  4. Duur of Volume: Je persoonlijk verbruik van de vorige maand in belminuten of in hoeveelheid data voor mobiel of vast internet in Gigabyte of Megabyte.
  5. Bedrag incl. btw: Het bedrag voor je verbruik van de vorige maand. Soms wordt dit niet vermeld omdat het verbruik inbegrepen is in je bundel, optie of Pack.
    Als je het niet eens bent met een bepaald bedrag, kun je dit betwisten.
    Wil je je verbruik in de toekomst beperken?

Diensten geleverd door derden

toelichting over uw betaalnummers, betaalsms'en en mobiele aankopen
  1. Diensten geleverd door derden:
    Heb je gebruik gemaakt van sms-parkeren, gebeld naar een 0900-nummer of hebt je een Netflix-abonnement, dan vind je hier het bedrag terug. De kost van deze diensten wordt rechtstreeks doorgestort aan de betrokken externe leverancier. Je kunt:

Als je nog andere vragen over je aanrekening hebt, kijk dan hier de antwoorden na.

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze:

Hulp nodig?