Rapporten over je Explore netwerk raadplegen

In MyProximus Enterprise kun je eenvoudig rapporten raadplegen over de beschikbaarheid, het gebruik & de prestaties van je Explore-netwerk.

We tonen je hieronder een overzicht van de belangrijkste functionaliteiten. Wil je meer informatie? Download de handleidingNieuw venster .

Inloggen op MyProximus Enterprise

  1. Log in op MyProximus Enterprise. Heb je nog geen account? Schrijf je in voor MyProximusNieuw venster .
    Log in op MyProximus
  2. Klik op Producten.
  3. Klik bij Vaste connectiviteitstoepassingen op Integrated reporting portal.
    Zie je dit niet? De Digital Access Owner binnen je bedrijf kan je toegang beherenNieuw venster tot het reporting portal.
  4. Je komt nu op het Integrated reporting portal en ziet links een aantal rapporten.

Zie je niet al je al je contracten of sites? Controleer of je bent aangemeld met de juiste account. Als je nog geen toegang hebt tot de gewenste rapporten, maak een ticket aan via MyProximusNieuw venster of contacteer onsNieuw venster .

Explore SLA reporting

De Explore SLA reporting geeft een overzicht van de beschikbaarheid van je Explore-netwerk.

Als je een Service Level Agreement (SLA) of Service Level Manager (SLM) hebt, dan kun je hier een contract en een periode selecteren om gratis een rapport te downloaden dat de beschikbaarheid weergeeft.

Explore performance reporting

De Explore performance reporting geeft meer details over gebruik & prestaties van je Explore-netwerk.

Abonnementen

Op het home scherm krijg je nu opties te zien naargelang de rapportering waarop je geabonneerd bent:

  • Top 5 Access Load In & Top 5 Access Load Out: geeft een overzicht van het inkomende & uitgaande bandbreedteverbruik.
  • Total Volume Evolution: geeft de totale evolutie van het volumeverbruik op je netwerk weer.
  • Site Summary & Access Summary: geeft een overzicht van je sites en bijhorende toegangen.
  • Explore Reporting Quality: geeft de kwaliteit (verzamelen van de gegevens via SNMP) van de Explore reporting weer.

Naast Basic reporting krijg je ook toegang tot:

  • Top 5 Access Events: geeft de top 5 sites weer die het meeste bandbreedte verbruikt hebben.
  • Top 5 CPE events: geeft de top 5 sites waarop er de meeste modemactiviteit werd waargenomen.
  • Top 5 IPSLA events: geeft de top 5 sites weer waar het meeste vertragingen en pakketverlies (delay, packet loss & jitter) werden waargenomen.

Naast Advanced reporting krijg je ook toegang tot:

  • Top 5 Application volume: geeft de top 5 applicaties weer die het meeste bandbreedte verbruikt hebben.

Naast Netflow reporting krijg je ook toegang tot:

  • End-to-end network delay: geeft de E2E vertraging weer voor de gemeten applicaties.

Gebruik

De Explore performance reporting kan voor meerdere doeleinden gebruikt worden:

Om trends of problemen op te sporen raden we je aan om de grafieken te bekijken:

  1. Op het Home scherm, klik op het loepsymbool naast een site.
    Voorbeeld: in de Top 5 Access Events zien we dat onze site in Auderghem veel bandbreedte gebruikt.
  2. Je krijgt een lijst van rapporten te zien met 2 types:
    • Analysis: toont een rapport met grafieken waarop je kunt doorklikken.
    • Summary: toont een rapport met cijfers dat je kunt exporteren.
  3. Klik op het rapport dat je wilt bekijken.
    Voorbeeld: we kozen voor Application analysis – Access to Explore omdat we de grafieken willen bekijken en het in dit geval om een access event gaat.
  4. Je ziet het 24/7 rapport voor de ganse maand. De granulariteit staat op auto, waardoor het systeem zelf gemiddeldes kiest, in dit geval per uur. Let op: Een granulariteit van 5 minuten is alleen mogelijk voor rapporten van de voorbije maand. Daarna worden de gegevens omgezet naar uurgemiddeldes.
    Voorbeeld: gemiddeld wordt er per uur niet meer dan 50% bandbreedte verbruikt. We klikken op Auto en stellen de granulariteit in op 5 minuten.
  5. Je ziet nu meer details voor de periode, werkuren of granulariteit die je hebt ingesteld.
    Voorbeeld: we zien dat er vooral in de periode voor 26 oktober veel bandbreedte verbruikt werd. We klikken op de grafiek om in te zoomen.

    Voorbeeld: we zien nu dat er op 21 oktober bijna de ganse dag tot 100% van de bandbreedte verbruikt werd door intranet.

    Voorbeeld: we zouden nu het rapport Application analysis – All applications kunnen openen om na te gaan welke applicaties op dit tijdstip het meeste bandbreedte verbruikten. Dit rapport is ook praktisch wanneer je problemen ervaart met een specifieke applicatie.

Zie je dat er eenmalig pakketten verloren gegaan zijn of er eenmalige pieken in bandbreedteverbruik zijn? Dan hoeft dit niet meteen op een probleem te wijzen. Wanneer je vaker pieken ziet, dan is het wel de moeite om dit verder te onderzoeken.

Tenslotte kan je in de Application Analysis – Application een analyse van een gekozen applicatie zien. Je kan hier de totale antwoordtijd voor de applicatie zien opgesplitst in LAN, External Network en Application. Dit kan helpen bij troubleshooting om te zien waar het probleem ligt. Bovendien kan je op dit dashboard de top 10 gebruikers van deze applicatie raadplegen.

Volg deze stappen:

  1. Klik op Dashboard.
  2. Je hebt nu twee mogelijkheden:
    • Je gebruikt het dashboard voor het eerst: klik op open the library.
    • Je hebt het dashboard al gebruikt: klik op het + symbool bovenaan.
  3. Links zie je een lijst van bestaande rapporten of je kunt rechts ook zelf een rapport aanmaken. We bekijken de bestaande rapporten meer in detail:
    • Analysis: toont een rapport met grafieken waarop je kunt doorklikken.
    • Summary: toont een rapport met cijfers dat je kunt exporteren.
  4. Klik op het rapport dat je wilt bekijken. Je ziet nu rechts een voorbeeld.
  5. Klik op Open.
    Voorbeeld: we kozen voor het rapport Application Summary: Access to Explore.
  6. Kies nu je site(s), de periode en granulariteit van het rapport. De granulariteit staat op auto, waardoor het systeem zelf gemiddeldes kiest, in het geval van een maandrapport per uur. Let op: Een granulariteit van 5 minuten is alleen mogelijk voor rapporten van de voorbije maand. Daarna worden de gegevens omgezet naar uurgemiddeldes.
    Voorbeeld: we willen de brandbreedte bekijken op onze site in Rocourt. In dit geval zijn uurgemiddeldes niet zo relevant en stellen we de granulariteit in op 5 minuten. We sorteerden in dit geval het rapport op Bandwidth Max (%) – Out.
  7. We klikken nu op het icoon met het pijltje naar onder en Download as CSV om het bestand te exporteren naar Excel.

Om bepaalde sites of applicaties meer in detail te bekijken, verwijzen we door naar de rubriek troubleshooting.

Volg deze stappen:

  1. Klik op Report.
  2. Je hebt nu twee mogelijkheden:
    • Je wilt een bestaand rapport raadplegen: klik op open the library.
    • Je wilt zelf een rapport aanmaken: klik op create a report.
    Voorbeeld: we kozen voor open the library.
  3. Je ziet nu een lijst van rapporten. Soms zie je meermaals dezelfde rapporten maar met een andere aanduiding. Deze aanduiding staat voor de granulariteit van het rapport:
    • Auto: in dit geval berekent het systeem zelf gemiddeldes gebaseerd op de gekozen periode. In geval van een maandrapport zijn dit doorgaans uurgemiddeldes.
    • 5 min: in dit geval worden er gemiddeldes per 5 minuten gehanteerd. Een granulariteit van 5 minuten geeft enkel resultaten voor rapporten van de voorbije maand. Daarna worden de gegevens omgezet naar uurgemiddeldes.
    • Daily: in dit geval worden er gemiddeldes per dag gehanteerd.
  4. Klik op het rapport dat je wilt bekijken. Je ziet nu rechts een voorbeeld.
  5. Klik op Open.
  6. Kies nu je site(s), de periode en eventuele andere specificaties voor het rapport en klik op Update.
  7. Je hebt nu bovenaan 3 knoppen:
    • Pdf: download meteen het pdf-bestand.
    • Email: geef 1 of meerdere e-mailadressen in waarnaar je het rapport wilt doorsturen.
    • Export: download meteen het json-bestand.

Deze rapporten kunnen ook gepland worden zodat je op een vast tijdstip een rapport toegestuurd krijgt (bv. maandelijks voor de voorbije maand). Het plannen van een rapport kan je nog niet zelf en dien je aan te vragen.

Om bepaalde sites of applicaties meer in detail te bekijken, verwijzen we door naar de rubriek troubleshooting.

Heb je recent om een upgrade gevraagd?

Het kan enkele dagen duren alvorens rapporten van de voorbije maanden in onze systemen geüpdatet zijn. Hierdoor is het mogelijk dat je ziet dat je bv. 400% van je bandbreedte hebt verbruikt. Zodra de administratieve wijzigingen door ons zijn afgerond, worden de gegevens in onze systemen geüpdatet.