Ga direct naar de hoofdinhoud

Problemen met een hotspot?

Slaag je er niet in om je te verbinden met een Public Wi-Fi hotspot of is de verbinding van slechte kwaliteit? Of blijf je net te lang verbonden? Hieronder vind je de meest voorkomende oorzaken, en de bijhorende oplossingen.

Je hebt geen verbinding

Lukt het je niet om zich te verbinden met een Public Wi-Fi hotspot? Controleer eerst dat je wifi-functie is ingeschakeld en dat je verbonden bent met een Public Wi-Fi netwerk.

  • Is de wifi-functie ingeschakeld op je toestel?
    De manier om dit na te kijken hangt af van toestel tot toestel, maar gsm's en tablets hebben meestal een Netwerk-menu (binnen je Instellingen), waar dataverbindingen zoals 3G, 4G, 5G, wifi, enz. worden beheerd.
    Let op, soms duurt het wat langer om in te loggen. Afhankelijk van het type modem kan het tot 30 seconden duren alvorens je bent verbonden.
  • Probeer je te verbinden in het buitenland?
    Door een dalend gebruik van de Wi-Fi hotspots in het buitenland, hebben we besloten om de samenwerking met onze internationale partner FON stop te zetten. We merken dat er in het buitenland vooral gebruik gemaakt wordt van mobiele data of wifi in hotels. Vanaf 01/01/2019 kun je niet langer gratis wereldwijd surfen op de FON-hotspots. In België blijf je wel gratis surfen op Wi-Fi hotspots als je Public Wi-Fi activeert. Binnen de EU betaal je sowieso geen roamingkosten en surf je op 3G/4G net als in België! Niet tevreden? Opzeggen kan kosteloos.
  • Ben je verbonden met het juiste netwerk?
    Verifieer of je met een Public Wi-Fi hotspot verbonden bent door te controleren of de naam van het netwerk (SSID) het woord Proximus Public Wi-Fi bevat.
  • Kun je zich nog steeds niet verbinden?
    Afhankelijk van de foutmelding die je ziet op het scherm, kun je de onderstaande oplossingen proberen.
    • Too many users: er zijn te veel verbindingen op deze Public Wi-Fi hotspot. Je zoekt best een andere Public Wi-Fi hotspot.
    • Session limit exceeded: je hebt het maximum aantal verbindingen bereikt. Je account kan slechts worden gebruikt door 1 toestel tegelijkertijd.
    • No such user: verkeerde login. Je kunt je login terugvinden of een nieuwe instellen, als je deze bent vergeten.
    • Bad password: verkeerd wachtwoord. Je kunt een nieuw wachtwoord instellen, als je dit bent vergeten.
    • Server timeout: geen antwoord van de server. Probeer het nog eens.
    • Unknown error: er heeft zich een fout voorgedaan. Probeer het nog eens.
    • Empty or unknown: er heeft zich een netwerkfout voorgedaan. Probeer het nog eens.

Je hebt een slechte of onderbroken verbinding

Als je verbinding van slechte kwaliteit is, of als deze wegvalt, dan kun je de onderstaande tips proberen.

  • Is je verbinding van slechte kwaliteit?
    Als je je niet dicht genoeg bij een Public Wi-Fi hotspot bevindt, of als er te veel mensen tegelijkertijd dezelfde Public Wi-Fi hotspot gebruiken, helpt het om je enkele meters te verplaatsen. Je kunt ook proberen om je te verbinden met een andere nabijgelegen hotspot.
  • Is je verbinding plots onderbroken?
    Als je langer dan 15 minuten inactief bent, valt de verbinding automatisch weg (tenzij je een Android-toestel hebt). Log opnieuw in om de verbinding te herstellen.

Je blijft te lang verbonden

Verbindt je toestel zich thuis met Public Wi-Fi i.p.v. je thuisnetwerk? Dit heeft amper negatieve invloed op je surfervaring: beide netwerken zijn quasi even snel. Je hoeft dus niets te doen.

Lukt het niet meer om toestellen te bedienen die zich in je thuisnetwerk bevinden (zoals mediaservers, printers, een SwipeBox, enz.)? Selecteer dan eerst handmatig je thuisnetwerk op je gsm, tablet of computer.

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons