Veelgestelde vragen over 5G

Vind een antwoord op enkele van de meest voorkomende vragen over 5G, zoals: wat is 5G en waar en hoe kun je het gebruiken?

5G is de volgende generatie van mobiele breedband. Deze nieuwe technologie biedt de infrastructuur die nodig is voor de digitale transformatie van de toekomst, omdat ze cloud computing en de integratie en interoperabiliteit van geconnecteerde toestellen mogelijk maakt. Slimme steden en de automatisering van onze maatschappij zijn alleen mogelijk door de uitrol van 5G.

Elke dag worden er meer en meer data verbruikt (video, drones, internet of things, ...) en meer en meer toestellen (smartphones, computers, sensoren, videocamera's, auto's, robots, ...) tegelijk aangesloten. De infrastructuur die enkele jaren geleden werd opgezet, is niet meer in staat om zoveel toestellen tegelijk te ondersteunen. 5G is de oplossing van de toekomst om een nog groter aantal toestellen veilig en zonder kwaliteitsverlies te ondersteunen.

Met snelheden die tot 10 keer hoger liggen dan die van 4G zullen we dankzij 5G veel sneller mobiel kunnen surfen dan vandaag. Met snelheden die kunnen oplopen tot meerdere Gb/sec is 5G een mogelijk alternatief voor fiber in gebieden waar die niet kan worden uitgerold.

Maar het is vooral de latentie die spectaculair zal worden verminderd (theoretisch van 10 naar 1 duizendste van een seconde). De latentie is de reactietijd die twee toestellen nodig hebben om met elkaar te communiceren. Dit betekent dat met 5G de latentie dicht bij nul zal liggen. Een cruciaal voordeel voor toepassingen die een onmiddellijke reactie vereisen bij de uitwisseling van gegevens en informatie (geconnecteerde auto's, robotisering van productielijnen, virtualrealitybeelden, enz.).

Trouw aan zijn imago als pionier in de ontwikkeling van netwerken in België, wil Proximus zijn leiderspositie behouden met de uitrol van 5G. In 2016 waren we de eerste operator in België die 5G testte en in 2018 doorstonden we met succes de eerste test in open lucht. Wij kondigden in 2020 als eerste de officiële uitrol aan.

De uitrol van 5G en de optimalisatie ervan zal echter nog enkele jaren tijd vragen en we sparen moeite noch investeringen om deze ervaring op termijn aan zoveel mogelijk mensen te kunnen aanbieden.

Bekijk de kaart met het netwerkbereik. Je kunt er de voortgang van onze uitrol volgen.

België loopt wat achter met de uitrol van deze nieuwe technologie. Sommige Aziatische landen hebben al miljoenen gebruikers en in Europa hebben sommige operatoren de technologie al op grote schaal op hun grondgebied uitgerold.

Alle mobiele technologieën maken gebruik van welbepaalde frequenties. Zo maakt wifi gebruik van de 2, 4 en 5 GHz-banden. Voor de mobiele technologieën 2G, 3G en 4G lopen de frequenties meer uiteen met 800, 900, 1800, 2100 en 2600 MHz. Voor de uitrol van 5G zijn wereldwijd nieuwe frequentiebanden vrijgemaakt. Meer bepaald gaat het in een eerste fase om de 700 MHz- en 3,5 GHz-banden, vooraleer een band boven 24 GHz beschikbaar zal worden gesteld.

De hoge frequentiebanden die door 5G worden gebruikt, zullen hogere snelheden bieden dan 4G. Maar dat is niet alles: 5G-technologie verbruikt ook minder elektriciteit, wat de energie-efficiëntie ten goede komt.

De 5G-revolutie draait dus om meer dan alleen maar gigabytes. Het gaat om een nieuwe technologie en een nieuw spectrum die ons zullen toelaten ons netwerk optimaal te exploiteren.

Bij hetzelfde zendvermogen is het zo dat, hoe hoger je in de frequentiebanden gaat, hoe kleiner het bereik is. In de 3,5 GHz-band zijn voor 5G dus meer antennes nodig om een bereik te bieden dat vergelijkbaar is met dat van 4G en snelheden die overeenstemmen met de verwachtingen die door de technologie worden gewekt.

Er is wel een band beschikbaar in het 700 MHz-spectrum die een interessant bereik mogelijk maakt, maar die in termen van snelheid beperkt blijft.

Er zijn inderdaad verschillende elementen vereist om een optimale 5G-ervaring te bieden:

  • De technologie, d.w.z. de manier waarop gegevens worden verwerkt en de systemen functioneren.
  • Het spectrum/de frequenties, d.w.z. de uitbreiding van de bandbreedtes.
  • De EMV-normen (elektromagnetisch veld): de regels die in acht moeten worden genomen met betrekking tot de blootstelling aan elektromagnetische velden.

Wat het eerste element betreft, is Proximus klaar en kan ons netwerk overweg met 5G. Anderzijds zullen we moeten wachten op de vorming van een nieuwe regering, die de spectrumveiling moet organiseren en de licenties toekennen. Pas daarna zullen de regio's de EMV-normen kunnen herbekijken.

In afwachting dat aan deze drie voorwaarden is voldaan, heeft Proximus besloten om zijn eigen bandbreedtes te gebruiken en zijn technologie vanaf april 2020 aan te passen ('refarming'). Dit is een eerste verbetering van ons netwerk, een eerste stap naar de wereld van 5G, en we willen onze klanten, partners en medewerkers hierbij betrekken.

Ja, dat klopt. In 2015, voordat de 3,4-3,8 GHz-frequentieband wereldwijd werd vrijgemaakt voor 5G, kreeg het bedrijf CityMesh van de Belgische regelgever 40 MHz in deze band toegewezen tot 2025.

Het is momenteel onduidelijk hoe de regelgever de band die CityMesh bij de start van de 5G-veiling had verkregen, zal wijzigen.

  • Je moet je bevinden in een zone met 5G-bereik: bekijk de kaart met het netwerkbereik.
  • Over een toestel beschikken dat compatibel is met het Proximus 5G-netwerk: bekijk ons huidige aanbod. We werken voortdurend samen met leveranciers om ons aanbod zo snel mogelijk uit te breiden. Er zijn andere 5G-toestellen op de Belgische of buitenlandse markt, maar op dit moment werken andere toestellen niet op het Proximus 5G-netwerk.
  • Over een specifiek Enterprise Mobile-tariefplan beschikken dat 5G omvat: bekijk onze tariefplannen.

Als aan al deze voorwaarden is voldaan, verschijnt bovenaan het scherm van de smartphone '5G' en kan het toestel op dit netwerk werken.

Jawel, 5G vereist een toestel dat compatibel is met deze technologie en het Proximus 5G-netwerk. Indien een smartphone of ander aangesloten toestel niet compatibel is met 5G, zal het dit netwerk niet kunnen detecteren en zal de 5G-ervaring (hogere snelheid en lagere latentie) gewoonweg niet mogelijk zijn. Het toestel blijft dan werken volgens de technologie (4G of zelfs 3G) waarmee het is uitgerust.

Het is ook belangrijk te vermelden dat enkel 5G-smartphones die door Proximus worden gecommercialiseerd, geconfigureerd zijn voor ons netwerk. Andere toestellen kunnen moeilijkheden ondervinden om te connecteren met 5G van Proximus.

Proximus breidt zijn gamma van 5G-compatibele toestellen geleidelijk uit. Bekijk ons huidige aanbod. We werken voortdurend samen met leveranciers om ons aanbod zo snel mogelijk uit te breiden.

Ja, er is een specifiek Enterprise Mobile-tariefplan met 5G nodig om van deze technologie te kunnen genieten. Proximus biedt verschillende tariefplannen aan die de 5G-ervaring bieden en afgestemd zijn op de behoeften van bedrijven. Ontdek onze tariefplannen.

Op dit ogenblik heeft Proximus nog geen roamingovereenkomst over 5G gesloten met andere landen. Daarom is het nu nog niet mogelijk om de 5G-ervaring in het buitenland te genieten. Op termijn zal de situatie wel evolueren in de richting van een grotere harmonisatie en er zijn discussies aan de gang tussen operatoren. Intussen is het nog steeds mogelijk om een 5G-toestel te gebruiken op de 2G-, 3G- of 4G-netwerken die ter plaatse beschikbaar zijn.

Neen, 5G is niet bedoeld om een bestaande wifiverbinding te vervangen. 5G is een alternatief in gebieden waar geen wifi beschikbaar is, en waar een VDSL- of fiberinternetverbinding niet mogelijk is. De beste ervaring bestaat uit de combinatie van een vaste internetverbinding op kantoor en het 5G-netwerk voor onderweg.

De dienst Mobile Coverage Extender Pro maakt het inderdaad mogelijk om het openbare mobiele netwerk van Proximus uit te breiden binnen gebouwen en zo de gebruikers een beter mobiel bereik (spraak en data) binnenshuis te bieden. Momenteel zijn er nog geen oplossingen om het 5G-bereik via dit systeem uit te breiden. De Mobile Coverage Extender Pro gebruiken met het 3G-netwerk blijft wel mogelijk.

Contacteer ons

Onze medewerkers staan klaar om u te helpen!

Contacteer ons