- WPA3-Personal-Transition is een wifi beveiligingsmodus waarmee een netwerk met twee beveiligingsniveaus tegelijk kan werken: het oude (WPA2) en het nieuwe (WPA3). Dit betekent dat nieuwe apparaten, die het veiligere WPA3-protocol kunnen gebruiken, dat ook zullen doen. En oudere apparaten, die alleen WPA2 kunnen gebruiken, kunnen nog steeds verbinding maken. In principe helpt dit netwerken om geleidelijk over te schakelen naar WPA3 zonder oudere apparaten te verbreken.
- Proximus ondersteunt niet langer WEP en WPA.
- PMF (Protected Management Frames) is een extra beveiligingsfunctie voor wifi-netwerken. Het versleutelt beheerframes en beschermt zo tegen verbrekingsaanvallen en pogingen tot identiteitsdiefstal. Kortom, PMF versterkt de algemene beveiliging van je wifi-verbinding.
Volg onze tips
Stel je vast dat sommige toestellen geen verbinding meer kunnen maken via wifi: computers, telefoons, printers, IP-camera's, thermostaten, zonnepanelen, alarmen, enz.?
Begin met de gebruikelijke controles:
- Controleer of de Internet Box aan staat en of de en LED's blauw zijn en continu branden. Is dit niet het geval, controleer dan je lijn .
- Zorg ervoor dat de wifidekking sterk genoeg is op de plaats van het toestel dat niet langer verbonden is.
- Controleer of je je toestel probeert te verbinden met je eigen wifinetwerk en of je het juiste wachtwoord gebruikt. Je kunt de naam en het wachtwoord van je wifinetwerk vinden op www.proximus.be/myinternet. Let op het gebruik van hoofdletters, kleine letters en speciale tekens.
- Herstart het toestel dat niet langer verbonden is met wifi.
Heb je deze controles uitgevoerd en maakt je toestel nog steeds geen verbinding? Volg dan onze tips hieronder.
Waarom maakt je toestel geen verbinding?
Je toestel kon geen verbinding maken met wifi van Proximus (Internet Box, Wi-Fi Booster) omdat het de nieuwe wifi-beveiligingsnormen (PMF, WPA3, WPA3-Personal-Transition) niet ondersteunt. Deze nieuwe normen zorgen voor een betere beveiliging van je wifinetwerk.
Hoe verbind je je toestel ermee?
Je moet het beperkt wifinetwerk activeren en vervolgens je toestellen die geen verbinding kunnen maken met het hoofdwifinetwerk hierop aansluiten.
1. Activeer het beperkt netwerk
-
- Log in op www.proximus.be/myinternet ;
- Ga naar Wifi beheren.
- Activeer het Beperkt netwerk door te klikken op
- De netwerknaam en het wachtwoord zijn vooraf ingevuld. Je kunt het wachtwoord bekijken door op te klikken. Je kunt ze wijzigen door op te klikken. De netwerknaam moet altijd het woord Limited bevatten;
- Sla op door op Opslaan te klikken
-
- Ga naar de Proximus+ app;
- Druk op MyProximus;
- Druk op je Internetabonnement;
- Tik op Geavanceerde internetinstellingen;
- Druk op Instellingen van je Internet Box.
- Activeer het Beperkt netwerk door te klikken op:
- De netwerknaam en het wachtwoord zijn vooraf ingevuld. Je kunt het wachtwoord weergeven door op (oog) . te drukken. Je kunt ze wijzigen door op (potlood) . te drukken. De netwerknaam moet altijd het woord Limited bevatten;
- Sla op door op Opslaan te drukken.
2. Verbind je toestellen met het beperkte netwerk
Gebeurt de wifi-configuratie op het toestel zelf (computers, tablets, smartphones, enz.) of via een smartphone (bepaalde printers, thermostaten, camera's, enz.)? Raadpleeg de handleiding van je toestel als je niet weet hoe je verbinding moet maken met wifi.
-
- Ga naar Instellingen > Wifi. De procedure kan per toestel verschillen;
- Selecteer de naam van het beperkt netwerk. Voer het wachtwoord in. Je toestel is nu verbonden met het internet.
-
Raadpleeg eerst de handleiding van het toestel om te controleren hoe je de wifi-configuratie kunt wijzigen.
- Ga op je smartphone naar Instellingen > Wifi. De procedure kan per toestel verschillen.
- Selecteer de naam van het beperkt netwerk. Voer het wachtwoord in. Log in.;
- Start de app die wordt gebruikt om het toestel te configureren waarvoor een verbinding met het beperkt netwerk nodig is.
- Volg de instructies totdat het toestel in kwestie is verbonden (de procedure kan variƫren afhankelijk van het toestel).
- Zodra het toestel verbonden is met het beperkt netwerk ga je terug naar de wifi-instellingen van je smartphone.
- Selecteer het beperkt netwerk en klik op Vergeten of Verwijderen . De procedure kan per toestel verschillen;
- Verbind je smartphone opnieuw met het hoofdwifinetwerk.
Is je probleem opgelost?