Modernisering van het mobiele netwerk

Je hebt een bericht ontvangen dat je mobiele diensten mogelijk een onderbreking kunnen ondervinden door werken op het mobiele netwerk. Wat houdt dit in?

Om je activiteiten te ondersteunen, doet Proximus het nodige om zijn netwerken te verbeteren, optimaliseren en upgraden. Om ons mobiele netwerk voor te bereiden op de toekomst en het groeiende verbruik en verkeer op te vangen, vernieuwen we onze apparatuur. Dit zijn de voordelen:

  • een betere dekking zowel binnen- als buitenshuis;
  • een vermindering van het totale energieverbruik;
  • minder antennemasten, dus minder visuele pollutie;
  • de uitrol van 5G versnellen in Vlaanderen en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. 

Concreet voert Proximus tussen juli 2021 en december 2023 werken uit aan het mobiele netwerk. Deze werken worden uitgevoerd in fases, zone per zone, voor de aangegeven periode. Als er een risico bestaat dat de werken invloed hebben op je diensten, brengen wij je op voorhand op de hoogte. Je hoeft zelf niets te doen en eventuele ongemakken worden tot een minimum beperkt.

Wat is de impact op mijn diensten?

Alle vaste diensten (internet, tv en vaste telefonie) blijven gegarandeerd werken. De mobiele dekking in de regio van de interventie zal echter sterk verminderd zijn of met een maximum van 38 uur onbeschikbaar zijn. Naargelang je locatie kan een Proximus antenne in je buurt tijdelijk onbeschikbaar zijn. Op de kaart hieronder zie je een overzicht.

Tip: om op de hoogte te blijven van verschillende geplande werken, schrijf je in op onze mailinglijst (LINK TO BE ADDED).

Wil je toch optimaal bereikbaar blijven? Je kunt oproepen doorschakelen naar je vaste lijn of VoWiFi activerenNieuw venster  voor bepaalde toestellen. Noodoproepen via je gsm zijn steeds mogelijk en verlopen indien nodig automatisch via één van de andere operatoren. Als je bij een verminderd bereik de hulpdiensten dringend wenst te spreken, dan bel je best het nummer 112 in plaats van de nummers 100 of 101.

Mobile Indoor Coverage toestellen

Gebruik je een Mobile Coverage Extender (Pro), repeater of versterker, basisstation of modem via het mobiele netwerk? Je kunt de impact van de geplande werken op deze toestellen hieronder nagaan.

Je Mobile Coverage Extender ondervindt geen hinder van de werken. Aan het einde van de werken in je regio is er een kans dat je de Mobile Coverage Extender niet meer nodig hebt door een betere dekking. Schakel de Mobile Coverage Extender uit en opnieuw in om te zien of je nog mobiel kunt bellen of gebeld worden.

De Proximus-repeateroplossingen (Small Proxicells) versterken het signaal dat door de buitenantenne van de repeaterinstallatie wordt opgepikt. Bijgevolg zal de repeater dezelfde hinder ondervinden als de buitenmast waar de geplande werken plaatsvinden.

De Proximus-basisstationoplossingen (Medium of large Proxicells) zullen geen hinder ondervinden van de geplande werken. Voor deze oplossingen zal er in overleg met jou een afspraak gemaakt worden wanneer de migratie van de bestaande apparatuur kan plaatsvinden.

De 2G-, 3G- en 4G-modems die worden gebruikt voor Mobile Explore-diensten zullen, net als andere mobiele toestellen, hinder ondervinden tijdens de duur van de geplande werken zoals hierboven vermeld. Er is echter een goede kans dat er geen impact zal zijn doordat een naburige pyloon het geheel of gedeeltelijk overneemt.