Notes of Music: 'Johannes is zijn naam' - Een plaat met schuimkoppen
Groot was ons enthousiasme toen we voor het eerst ‘Johnny will be king’ hoorden. Dat is het eerste nummer van Johannes is zijn naam, het muzikale alter ego van Johannes Verschaeve. Daarmee toont hij - na The Van Jets – uit wat voor een artistiek hout hij zelf gesneden is.
Door MF
Deel dit nieuws
De zee, de rust, de leegte
'Johannes is zijn naam' is een album met veel lagen. Wat meteen opvalt, is dat er door de plaat een zekere desolaatheid waart. Een openheid die je kunt associëren met Oostende, de plek waar je opgroeide.
“Dat klopt wel. Oostende is en zal altijd een grote inspiratie zijn bij alles wat ik doe. Al zal ik dat nooit per se zo letterlijk benoemen. Het is de plek waar ik heel mijn leven gewoond heb, die me voor een groot stuk gevormd heeft tot de persoon die ik vandaag ben. Als kind was ik een heel schuchtere jongen die voortdurend aan het tekenen en schilderen was. Ik ging daar helemaal in op, had voor mezelf een eigen, veilig universum gecreëerd waar het echt fijn toeven was. Ik heb bovendien altijd heel erg van de leegte van het strand gehouden, van de blik op de einder, het grote niets dat er ogenschijnlijk achter verborgen lag. De openheid, de rust, het monotone van eenvoudige taken … Ik kan daar enorm van genieten. Johannes is zijn naam plugt mooi in op dat gevoel, terwijl The Van Jets net meer het extraverte opzochten.”
Geen horror vacui dus. Je omarmt niet enkel de leegte, maar evengoed de melancholie. Het beeld dat daar mooi bij past, is dat van de pierrotfiguur uit de commedia dell’arte. In je witte podiumoutfit lijk je daar zelfs een beetje op.
“Ja, dat kan wel, al heb ik dat beeld niet bewust opgezocht. Ik heb heel de plaat vanuit mijn buik gemaakt. Daarvoor ben ik heel dicht bij mezelf gebleven. Die melancholie zit wel in me, net zoals een groot gevoel voor humor. Ik denk dat de plaat net op dat snijvlak zit, en dat Johannes is zijn naam mooi weerspiegelt wie ik ben, als mens. Tekst en muziek komen als het ware recht uit mijn poriën. Ik zou echt geen andere plaat dan deze hebben kunnen maken. Ik hou ervan om wat te spelen met de verwarring: wat is Johannes is zijn naam nu echt? Het is geen theater, maar ook geen duidelijke pop of rock. Mocht het puur theater of duidelijk pop en rock zijn, dan zou de spanning er meteen uit verdwijnen. Ik vind het leuk en uitdagend om in dat flou gebied te zitten, en daar op onderzoek te gaan.”
Fijnzinnig
Mooi is dat je niet verzeilt in een te gekunstelde stijl. Je schrijft in het Nederlands. Je weet daarbij heel wat valkuilen te vermijden: je teksten zijn poëtisch fijnzinnig, laten ruimte voor interpretatie en scheppen een ietwat vervreemdende wereld. Johannes is zijn naam schurkt daarmee wat aan tegen Madou, De Brassers, Boy Harsher.
“Daar kan ik me wel in vinden, ja. Madou vind ik bijvoorbeeld heel goed, ook wat teksten aangaat. Met Boy Harsher deel ik die wave sfeer, terwijl ik bij De Brassers hou van het bedwelmende aspect. Maar wat Johannes is zijn naam betreft, is alles begonnen bij Suicide. Een vriend had me een van hun albums gegeven, met een voorwoord van Thurston Moore. Toen ik hun muziek voor de eerste keer hoorde, wist ik meteen: die sfeer, die ietwat warme afstandelijkheid, daar wil ik naartoe. Van daaruit is Johannes is zijn naam ontstaan, heel organisch en zonder het idee ‘ik wil klinken als Suicide en consorten’."
Je zoekt bewust de grens tussen muziek en poëzie op. ‘Dichterlijk mist’ neigt wat naar Brihang. Begint bij jou alles bij het woord en volgt dan de muziek of is het andersom? Of geen van beide?
“Eerst komt de muziek. Bij ‘Johnny will be king’ had ik ook de muziek eerst en kwam dan die ene zin. Van daaruit is heel de song ontstaan. Er is altijd eerst een vibe, en dan volgt er een gevoelsmatige boodschap. Het kan iets heel banaals zijn. Ik ben nog nooit gestart vanuit een tekst, behalve dan bij ‘Dichterlijke mist’, waar ik achteraf een muzikale sfeer aan toegevoegd heb. Hetzelfde voor ‘Baby kom thuis’, waar de muziek volgde op het ritmische metrum. Tekst is voor mij wel belangrijk, natuurlijk. De woorden die je gebruikt roepen een zekere sfeer op, en dat is soms een zoektocht. Maar op het einde van de rit is het toch vooral de wisselwerking tussen woord en muziek die de sfeer bepaalt.”
Je hebt bij het schrijven van een song altijd een uitgangspunt: het gaat daar of daar over. Heb je voor dit album al reacties gehad op songs waarvan je denkt: zoals jij het ziet, had ik het helemaal niet bedoeld?
“Ja. Iemand schreef me onlangs dat hij de Johnny uit ‘Johnny will be king’ een klootzak vond (lacht), maar voor mij is dat een heel onschuldig, ietwat kinderlijk lied. Johnny is helemaal geen klootzak. Wat ik daar interessant aan vind, is dat muziek – en bij uitbreiding alle kunstvormen – zaken triggeren. Gevoelens, gedachten, ... Mensen geven er zelf een betekenis aan. Dat kun je als artiest niet controleren. Het is net dat wat het zo magisch maakt. Je zet iets in beweging waar je vooraf nooit van kunt weten wat de impact zal zijn. Ik vind dat proces bijzonder boeiend.”
De band met Dijf
Je werkt voor Johannes is zijn naam samen met Dijf Sanders, een meesterlijk bricoleur.
“Ja, Dijf is al heel lang een maat van me én hij is muzikaal zeer goed ruimtelijkheid creëren. Getuige daarvan: zijn eigen atmosferische muziek. Onze samenwerking zou je ‘tussen de soep en de patatten’ kunnen noemen. Ik had een aantal demo’s, liet die horen en Dijf ging ermee aan de slag, zonder dat er een heel groots plan achter zat. We hebben de plaat op een natuurlijke manier laten groeien. Dijfs inbreng is zeer waardevol, omdat ze zo eerlijk en oprecht is. Aan sommige songs heeft hij wat gesleuteld, andere heeft hij gewoon gelaten zoals ze waren. Je hoeft niet altijd alles te veranderen, zelfs niet als er hier en daar een foutje staat. Ik ben grote fan van fouten op een plaat of zaken die wat mislopen, omdat ze je echt in het maakproces trekken, in het rauwe idee zelf. Ik werk bijvoorbeeld erg snel. Het gebeurt dat ik een gitaarpartij wil opnemen die ik eigenlijk nog niet helemaal onder de knie heb. Op zulke momenten speel ik al eens iets verkeerds, maar laat ik het wél staan, omdat het de sfeer van de song ten goede komt en ook gewoon klopt.”
Wil je Johannes is zijn naam graag zelf ontdekken? Check het album hier:
Je kan hem live aan het werk zien op volgende data:
- 1 juni - De Blankaart - Diksmuide
- 14 juni - Great Gigs in the Park - Sint-Niklaas (support Thumpasaurus)
- 24 juni - Zomerplein Avelgem
- 25 juni - Stadsmuzikantenfestival - Tongeren
- 25 juli - De Schipgatsessies - Koksijde
- 6 augustus - Dranouter Festival - Dranouter
- 18 - 19 augustus - Uitwijken - Brugge
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
David Guetta, Tiësto en Swedish House Mafia staan op Tomorrowland
De achttiende editie van Tomorrowland verwelkomt van 19 tot 21 juli en 26 tot 28 juli onder meer Armin van Buuren, David Guetta, Hardwell, Swedish House Mafia en Tiësto in De Schorre in Boom. Bezoekers zullen kunnen genieten van het kruim van de elektronische muziek op maar liefst zestien podia.
-
Europees voorzitterschap België - AI in muziek: ABBA-zanger pleit bij premier De Croo voor betere bescherming muziekauteurs
ABBA-zanger Björn Ulvaeus heeft woensdagvoormiddag op de Wetstraat 16 tijdens een ontmoeting met premier Alexander De Croo een oproep gedaan om op Europees niveau het auteursrecht van componisten beter te beschermen. Ulvaeus was er op bezoek in zijn functie als voorzitter van Cisac, een wereldwijde organisatie van auteursverenigingen. Vooral de impact van artificiële intelligentie (AI) op de muziekindustrie van vandaag werd besproken.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
Dranouter lost met Brihang en Novastar eerste namen voor jubileumeditie
Festival Dranouter heeft dinsdag de eerste namen gelost voor de vijftigste editie, 50 Years Of New Traditions. Onder meer Brihang, Suzanne Vega en Novastar krijgen een plek op de affiche.
-
Rock Werchter lost kransje Belgische namen
Rock Werchter heeft tien artiesten aan de line-up voor komende editie toegevoegd. Niet toevallig gebeurt dat vandaag/maandag, bij de start van de Week van de Belgische Muziek, want op één na zijn het allemaal Belgische artiesten.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Vanaf vandaag/maandag tot en met zondag staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.
-
Pommelien Thijs grote winnaar op uitreiking Gouden K's
Zangeres en actrice Pommelien Thijs heeft zaterdagavond drie van de tien Gouden K's gewonnen. De awardshow van VRT-kinderzender Ketnet, deze keer in het Sportpaleis in Antwerpen, was aan zijn elfde editie toe.
-
Brihang vervoegt affiche van Cactusfestival Brugge
Cactusfestival Brugge voegt de West-Vlaamse rapper Brihang toe aan de affiche voor deze zomer. De organisatie pakte eerder al uit met namen als The War on Drugs, Patti Smith en Brittany Howard. Brihang speelt vrijdag 12 juli in het Minnewaterpark in Brugge.
-
CORE Festival trekt nu ook naar Colombia
CORE, het festivalconcept dat ontsproot uit een samenwerking tussen Tomorrowland en Rock Werchter, keert dit jaar dan wel niet terug voor een derde Brusselse/Belgische editie, maar breidt in het buitenland wel uit. Dit weekend staat CORE gepland in het Mexicaanse Tulum, en de organisatie heeft nu ook een eerste Colombiaanse editie bekendgemaakt, op 11 en 12 mei in de Botanische Tuin van Medellin.
-
Brihang, Tyla en Action Bronson toegevoegd aan affiche van Couleur Café
Het Brusselse wereldmuziekfestival Couleur Café heeft woensdag zes nieuwe namen bekendgemaakt. Onder meer Amerikaanse rapper Action Bronson, Zuid-Afrikaanse r&b-zangeres Tyla, West-Vlaamse Brusselaar Brihang en bigband Nubiyan Twist prijken op de affiche. Het festival vindt plaats op van 28 tot 30 juni.
-
Dour Festival vult affiche aan met Justice, The Blessed Madonna en Kokoroko
Dour festival, dat van 17 tot 21 juli plaatsvindt in de gelijknamige Henegouwse gemeente, heeft zijn affiche aangevuld met vijftig nieuwe namen. Een daarvan is het Franse duo Justice, dat met een nieuw album en zijn electroklanken het festival afsluit.
-
Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Paradise City Festival
Het techno-, dance- en elektrofestival Paradise City heeft woensdag haar eerste namen gelost. Onder meer Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Perk in Vlaams-Brabant.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Van 22 tot en met 28 januari staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.