Notes of Music: 'Johannes is zijn naam' - Een plaat met schuimkoppen

Muziek |

Groot was ons enthousiasme toen we voor het eerst ‘Johnny will be king’ hoorden. Dat is het eerste nummer van Johannes is zijn naam, het muzikale alter ego van Johannes Verschaeve. Daarmee toont hij - na The Van Jets – uit wat voor een artistiek hout hij zelf gesneden is.

Door MF

Deel dit nieuws

De zee, de rust, de leegte

'Johannes is zijn naam' is een album met veel lagen. Wat meteen opvalt, is dat er door de plaat een zekere desolaatheid waart. Een openheid die je kunt associëren met Oostende, de plek waar je opgroeide.

“Dat klopt wel. Oostende is en zal altijd een grote inspiratie zijn bij alles wat ik doe. Al zal ik dat nooit per se zo letterlijk benoemen. Het is de plek waar ik heel mijn leven gewoond heb, die me voor een groot stuk gevormd heeft tot de persoon die ik vandaag ben. Als kind was ik een heel schuchtere jongen die voortdurend aan het tekenen en schilderen was. Ik ging daar helemaal in op, had voor mezelf een eigen, veilig universum gecreëerd waar het echt fijn toeven was. Ik heb bovendien altijd heel erg van de leegte van het strand gehouden, van de blik op de einder, het grote niets dat er ogenschijnlijk achter verborgen lag. De openheid, de rust, het monotone van eenvoudige taken … Ik kan daar enorm van genieten. Johannes is zijn naam plugt mooi in op dat gevoel, terwijl The Van Jets net meer het extraverte opzochten.”

Geen horror vacui dus. Je omarmt niet enkel de leegte, maar evengoed de melancholie. Het beeld dat daar mooi bij past, is dat van de pierrotfiguur uit de commedia dell’arte. In je witte podiumoutfit lijk je daar zelfs een beetje op.

“Ja, dat kan wel, al heb ik dat beeld niet bewust opgezocht. Ik heb heel de plaat vanuit mijn buik gemaakt. Daarvoor ben ik heel dicht bij mezelf gebleven. Die melancholie zit wel in me, net zoals een groot gevoel voor humor. Ik denk dat de plaat net op dat snijvlak zit, en dat Johannes is zijn naam mooi weerspiegelt wie ik ben, als mens. Tekst en muziek komen als het ware recht uit mijn poriën. Ik zou echt geen andere plaat dan deze hebben kunnen maken. Ik hou ervan om wat te spelen met de verwarring: wat is Johannes is zijn naam nu echt? Het is geen theater, maar ook geen duidelijke pop of rock. Mocht het puur theater of duidelijk pop en rock zijn, dan zou de spanning er meteen uit verdwijnen. Ik vind het leuk en uitdagend om in dat flou gebied te zitten, en daar op onderzoek te gaan.”

Fijnzinnig

Mooi is dat je niet verzeilt in een te gekunstelde stijl. Je schrijft in het Nederlands. Je weet daarbij heel wat valkuilen te vermijden: je teksten zijn poëtisch fijnzinnig, laten ruimte voor interpretatie en scheppen een ietwat vervreemdende wereld. Johannes is zijn naam schurkt daarmee wat aan tegen Madou, De Brassers, Boy Harsher.

“Daar kan ik me wel in vinden, ja. Madou vind ik bijvoorbeeld heel goed, ook wat teksten aangaat. Met Boy Harsher deel ik die wave sfeer, terwijl ik bij De Brassers hou van het bedwelmende aspect. Maar wat Johannes is zijn naam betreft, is alles begonnen bij Suicide. Een vriend had me een van hun albums gegeven, met een voorwoord van Thurston Moore. Toen ik hun muziek voor de eerste keer hoorde, wist ik meteen: die sfeer, die ietwat warme afstandelijkheid, daar wil ik naartoe. Van daaruit is Johannes is zijn naam ontstaan, heel organisch en zonder het idee ‘ik wil klinken als Suicide en consorten’."

Je zoekt bewust de grens tussen muziek en poëzie op. ‘Dichterlijk mist’ neigt wat naar Brihang. Begint bij jou alles bij het woord en volgt dan de muziek of is het andersom? Of geen van beide?

“Eerst komt de muziek. Bij ‘Johnny will be king’ had ik ook de muziek eerst en kwam dan die ene zin. Van daaruit is heel de song ontstaan. Er is altijd eerst een vibe, en dan volgt er een gevoelsmatige boodschap. Het kan iets heel banaals zijn. Ik ben nog nooit gestart vanuit een tekst, behalve dan bij ‘Dichterlijke mist’, waar ik achteraf een muzikale sfeer aan toegevoegd heb. Hetzelfde voor ‘Baby kom thuis’, waar de muziek volgde op het ritmische metrum. Tekst is voor mij wel belangrijk, natuurlijk. De woorden die je gebruikt roepen een zekere sfeer op, en dat is soms een zoektocht. Maar op het einde van de rit is het toch vooral de wisselwerking tussen woord en muziek die de sfeer bepaalt.

Je hebt bij het schrijven van een song altijd een uitgangspunt: het gaat daar of daar over. Heb je voor dit album al reacties gehad op songs waarvan je denkt: zoals jij het ziet, had ik het helemaal niet bedoeld?

“Ja. Iemand schreef me onlangs dat hij de Johnny uit ‘Johnny will be king’ een klootzak vond (lacht), maar voor mij is dat een heel onschuldig, ietwat kinderlijk lied. Johnny is helemaal geen klootzak. Wat ik daar interessant aan vind, is dat muziek – en bij uitbreiding alle kunstvormen – zaken triggeren. Gevoelens, gedachten, ... Mensen geven er zelf een betekenis aan. Dat kun je als artiest niet controleren. Het is net dat wat het zo magisch maakt. Je zet iets in beweging waar je vooraf nooit van kunt weten wat de impact zal zijn. Ik vind dat proces bijzonder boeiend.”




De band met Dijf

Je werkt voor Johannes is zijn naam samen met Dijf Sanders, een meesterlijk bricoleur.

“Ja, Dijf is al heel lang een maat van me én hij is muzikaal zeer goed ruimtelijkheid creëren. Getuige daarvan: zijn eigen atmosferische muziek. Onze samenwerking zou je ‘tussen de soep en de patatten’ kunnen noemen. Ik had een aantal demo’s, liet die horen en Dijf ging ermee aan de slag, zonder dat er een heel groots plan achter zat. We hebben de plaat op een natuurlijke manier laten groeien. Dijfs inbreng is zeer waardevol, omdat ze zo eerlijk en oprecht is. Aan sommige songs heeft hij wat gesleuteld, andere heeft hij gewoon gelaten zoals ze waren. Je hoeft niet altijd alles te veranderen, zelfs niet als er hier en daar een foutje staat. Ik ben grote fan van fouten op een plaat of zaken die wat mislopen, omdat ze je echt in het maakproces trekken, in het rauwe idee zelf. Ik werk bijvoorbeeld erg snel. Het gebeurt dat ik een gitaarpartij wil opnemen die ik eigenlijk nog niet helemaal onder de knie heb. Op zulke momenten speel ik al eens iets verkeerds, maar laat ik het wél staan,

Wil je Johannes is zijn naam graag zelf ontdekken? Check het album hier:

Je kan hem live aan het werk zien op volgende data:

  • 1 juni - De Blankaart - Diksmuide
  • 14 juni - Great Gigs in the Park - Sint-Niklaas (support Thumpasaurus)
  • 24 juni - Zomerplein Avelgem
  • 25 juni - Stadsmuzikantenfestival - Tongeren
  • 25 juli - De Schipgatsessies - Koksijde
  • 6 augustus - Dranouter Festival - Dranouter
  • 18 - 19 augustus - Uitwijken - Brugge

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top