Deze Proximus-coproducties zijn te zien op het filmfestival van Cannes

Films | Het prestigieuze filmfestival van Cannes, dat van 17 tot 27 plaatsvindt, vertoont dit jaar ook enkele films die tot stand zijn gekomen met steun van Proximus. Een overzicht van onze coproducties die dit jaar aan het internationale publiek worden voorgesteld op het festival.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Augure

Augure’ is een ensemblefilm over vier personen die ervan beschuldigd worden heksen en tovenaars te zijn. In hun miserie vinden ze elkaar en helpen ze elkaar ontsnappen van het lot dat hun omgeving hen oplegt. Dit is het langspeeldebuut van de Belgisch-Congolese muzikant en acteur Baloji, die bij ons vooral bekend is als rapper. Sinds zijn debuut met de Luikse rapgroep Starflam maakt hij al een tijdje muziek als solo performer. Na twee kortfilms stortte hij zich nu op zijn eerste langspeler over de zoektocht naar een Afro-Europese identiteit. ‘Augure’ is opgenomen in de selectie Un Certain Regard, een nevencompetitie voor ongebruikelijke stijlen en niet-traditionele verhalen.

Le temps d’aimer

We schrijven 1947. Op een strand ontmoet Madeleide, die als serveerster werkt in een hotel en restaurant en moeder is van een zoontje, de rijke student François. Ze voelen zich sterk tot elkaar aangetrokken, maar dragen elk ook een geheim met zich mee. Madeleine wil haar leven achter zich laten en opnieuw beginnen met de jongeman, maar ook François probeert ergens voor te vluchten. ‘Le temps d’aimer’ is geschreven en geregisseerd door Katell Quillevéré (‘Suzanne’). De rollen van Madeleine en François worden gespeeld door Anaïs Demoustier en Vincent Lacoste. Het romantische drama gaat buiten competitie in première op het filmfestival van Cannes.

Il pleut dans la maison

De zeventienjarige Purdey en zijn vijftienjarige broer Makenzy worden aan hun lot overgelaten in de brandende zon. Purdey verdient wat geld door te poetsen in een hotel, terwijl Makenzy zijn zakgeld steelt van de toeristen. Nu ze op het punt staan om de harde volwassen wereld in te stappen, zullen ze meer dan ooit steun moeten zoeken bij elkaar, want het lijkt de laatste zomer vol jeugdige naïviteit te worden. Paloma Sermon Daï won in 2021 de Magritte voor de beste documentaire met ‘Petit Samedi’ en is nu terug met haar eerste fictiefilm. ‘Il pleut dans la maison’ wordt vertoond in de selectie Semaine de la Critique, een niet-competitieve nevenselectie van het festival.

Le syndrome des amours passées

Remy en Sandra kunnen geen kinderen krijgen omdat ze lijden aan het zogenaamde syndrome des amours passées, het syndroom van de vergane liefdes. Het enige geneesmiddel is, volgens hun dokter, om met al hun exen naar bed te gaan. Deze film van de Brusselaars Ann Sirot en Raphaël Balboni kreeg eveneens een plekje in de Semaine de la Critique. Deze romantische komedie is hun tweede speelfilm. De eerste, ‘Une vie démente’, won in 2022 zeven Magrittes. In beide films spelen Lucie Debay en Lazare Gousseau de hoofdrollen.

Vincent doit mourir

Vincent wordt van de ene dag op de andere herhaaldelijk aangevallen door mensen die hem naar het leven staan. Zijn saaie leven wordt plotsklaps overhoop gehaald en wanneer het steeds erger wordt, kan hij alleen maar op de vlucht slaan en zijn hele levenswijze veranderen. ‘Vincent doit mourir’ is de eerste langspeler van Stéphan Castang, die Karim Leklou (‘BAC Nord’) in de hoofdrol castte. Deze film is ook te zien in de selectie Semaine de la Critique.

L’autre Laurens

Gabriel Laurens verdient de kost als privédetective. Op een dag klopt zijn nichtje Jade bij hem aan met de vraag om de dood van haar vader te onderzoeken. Daarop komen herinneringen naar boven die de detective liever onderdrukt had gelaten. Met de kwelgeesten uit zijn verleden in het kielzog duikt Gabriel in een onderzoek waarin schijn, fantasie en drugshandel samenkomen. ‘L’autre Laurens’ is de tweede langspeler van de Belgische regisseur Claude Schmitz (‘Lucie perd son cheval’) en is opgenomen in de categorie La Quinzaine des Cinéastes (het voormalige Quinzaine des Réalisateurs), een selectie voor opkomend en nog onbekend filmtalent. De hoofdrol is voor de Fransman Olivier Rabourdin (‘Benedetta’, ‘L’absente’).

Une nuit

Alex Lutz (‘Guy’) schetst in zijn vierde langspeler twee onbekenden die elkaar ontmoeten op de metro. Hij duwt haar, waarop een ruzie volgt. De twee schelden elkaar de huid vol, maar intussen slaat ook een vonk over. Even later bedrijven ze de liefde in een pasfotohokje. Wat nu? Nemen ze nu zomaar afscheid? Of gaat de nacht verder? Lutz nam zelf de mannelijke hoofdrol op zich, naast actrice Karin Viard. ‘Une nuit’ wordt vertoond als afsluiter van Un Certain Regard, maar valt buiten de competitie.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top