The Notorious B.I.G. is 26 jaar dood: dit is zijn culturele erfenis
Door Pickx
Deel dit nieuws
Christopher Wallace, de echte naam van The Notorious B.I.G., reisde in februari 1997 af naar Los Angeles, Californië, om zijn tweede studioalbum ‘Life After Death’ te promoten en een videoclip te filmen voor de single ‘Hypnotize’. Hij had reeds beveiliging ingehuurd omdat hij vreesde voor zijn veiligheid. En met reden: de voortdurende East Coast-West Coast-hiphoprivaliteit bereikte een kookpunt met de moord op Tupac Shakur zes maanden eerder. Wellicht waren enkele individuen uit op wraak. Biggie ontving steeds meer doodsbedreigingen.
Op 9 maart begaf Biggie zich met zijn entourage naar een afterparty met enkele vrienden. Toen zijn SUV stopte voor een rood licht, kwam een donkerkleurige Chevrolet Impala SS aangereden, die naast zijn auto stopte. De bestuurder van de Impala, een zwarte man, draaide zijn raam naar beneden, trok een 9mm-pistool en schoot op de SUV; vier kogels raakten Wallace. Hij werd door een toevallige voorbijganger in kritieke toestand naar het ziekenhuis overgebracht waar artsen nog een spoedthoracotomie uitvoerden, maar alle hulp kwam te laat: hij werd om 1u15 dood verklaard.
Volgens het openbaar gemaakte autopsierapport werd de zwaarlijvige rapper geraakt door vier kogels. Slechts één daarvan bleek dodelijk. Die kogel perforeerde zijn hart en enkele andere organen en bleef steken in zijn linkerschoudergebied. Algemeen wordt aangenomen dat de moord op Biggie Smalls toe te schrijven valt aan de strijd tussen twee stromingen binnen de toenmalige hiphopwereld: de East Coast (rond Notorious B.I.G) en de West Coast (rond Tupac Shakur).
Leven in de ghetto's
Biggie Smalls was afkomstig uit Brooklyn (New York) en een vertegenwoordiger bij uitstek van de 'gangstarap'. Hij groeide op op straat en verkocht op zijn tiende al crack. Op zijn 17de ging hij van school weg en zat negen maanden lang in een gevangenis in North Carolina.
Op zijn eerste album ‘Ready to Die’ deed Notorious zijn handel en wandel uit de doeken. De realistische en gewelddadige beschrijving van het leven in de ghetto's ging bij muziekcritici niet onopgemerkt voorbij. “Mijn muziek is somber, met een ondertoon van walging. Een groot deel van mijn leven speelde zich af in de goot”, liet Biggie zich ooit ontvallen in een interview. Van zijn debuutalbum gingen meer dan één miljoen exemplaren de deur uit. Biggie werd door de zwarte gemeenschap en de hiphopcultuur op een voetstuk gezet.
Het tweede werkstuk van The Notorious B.I.G., dat op 25 maart postuum in de VS werd uitgebracht, kreeg de titel ‘Life After Death’ mee.
Rags to riches
Biggie maakte midden jaren negentig zoveel indruk op zijn collega's dat bijna elke New Yorkse rapper een nummer heeft opgenomen met een shout-out naar hem. Tot op de dag van vandaag beïnvloeden Biggies vakkundige songteksten en storytelling de hiphopwereld. Zijn oeuvre is zo hoogwaardig en invloedrijk dat zijn songs miljoenen artiesten en publiek over de hele wereld blijven inspireren.
Zijn album ‘Ready To Die’ betekende een keerpunt in de jarenlange muzikale dominantie van de West Coast. Biggie veranderde als opkomende rapper eigenhandig de hele hiphopindustrie van die tijd. Biggie is daarenboven de personificatie van het rags to riches-principe – van straatboefje naar gevierd celebrity.
Ook decennia na zijn dood blijft The Notorious B.I.G. de hiphopwereld beroeren. Getuige daarvan is het succes van de documentaire ‘Biggie: I Got a Story to Tell’, die in 2021 op Netflix verscheen. Het tijdschrift Rolling Stone noemde Biggie Smalls ‘de grootste rapper die ooit heeft geleefd’.
Taboedoorbrekend
Biggie behandelde taboe-onderwerpen in zijn teksten, maar die waren niet taboe in zijn wereld. Ze waren zijn leven. Zo doorbrak hij het taboe op geestelijke gezondheid al in 1994 met zijn single ‘Suicidal Thoughts’ en maakte het delicate onderwerp bespreekbaar. De samenleving schenkt pas de laatste jaren de nodige aandacht aan dit soort topics; Biggie was in dat opzicht zijn tijd vooruit.
Niet alleen op muzikaal vlak maar ook op gebied van mode drukte Biggie zijn stempel. Zo zijn laarzen van Timberland synoniem geworden met hiphop en specifiek de New Yorkse cultuur. Hoewel ze oorspronkelijk werden ontworpen voor de arbeidersklasse in New England in 1952, namen de laarzen een hoge vlucht in de jaren 1990 toen rappers zoals Biggie ze begonnen te dragen.
Black excellence, het uitpakken met je succes als lid van de Afro-Amerikaanse gemeenschap, is een relatief nieuw begrip waar Biggie al in de jaren 90 de basis voor legde. Als je zijn muziekvideo’s doorgrondt, zie je dat hij merken die voorheen niet met de zwarte cultuur werden geassocieerd, op de voorgrond bracht. Champagnemerk Moët & Chandon bijvoorbeeld; dat merk richtte zich niet langer op een blank en rijk publiek toen Biggie champagneflessen liet knallen in zijn clips als teken van een glamoureus leven. De drank werd op slag getransformeerd van een gewoon champagnemerk tot een symbool van wat weldra de popcultuur zou worden. Dit had veel te maken met Biggie, die in zijn muziek verwees naar andere bekende merken als Alizé en Dom Perignon.
Voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap was Biggie een symbool van trots en emancipatie. En dat is hij overigens nog steeds. 26 jaar na zijn dood is The Notorious B.I.G. nog overal in het New Yorkse straatbeeld te zien: hij siert er tal van gebouwen in de vorm van graffiti en andere straatkunst. Zijn erfenis leeft voort, en zal dat ongetwijfeld nog decennialang doen.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Bonnie Tyler @ Koninklijk Circus, Brussel
-
More Than Words @ Koninklijk Circus, Brussel
-
In memoriam: van deze muzieksterren moesten we in 2023 afscheid nemen
Ook in 2023 moesten we afscheid nemen van grote en kleine muzieksterren die het tijdelijke voor het eeuwige ruilden. Dit zijn de prominentste namen in binnen- en buitenland op het treurige lijstje van overledenen.
-
Bart Peeters @ De Roma, Antwerpen
-
De beste tijdloze nummers om het nieuwe jaar mee in te luiden
In Vlaanderen staat de radio deze tijd van het jaar al in het teken van tijdloze liedjes, maar voor wie toch nog op zoek is naar enkele nummers die altijd scoren als je het nieuwe jaar goed wil inluiden, somt Pickx enkele favorieten op. Dit zijn enkele liedjes van doorheen de jaren die erg toepasselijk zijn voor de start van het nieuwe jaar.
-
‘A Swinging Christmas’: vier kerstavond op Pickx+ met Yannick Bovy
De Antwerpse crooner is intussen al enkele jaren dé voorvechter in Vlaanderen voor bigband- en swingklassiekers. Op 14 december gaf hij, geïnspireerd door iconen als Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis Jr., een concert vol warme kerstklassiekers. En dat optreden is op kerstavond te herbeleven op de exclusieve zender Pickx+.
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen