Artiest van de week ADJA: "Mijn songs ontstaan vanuit het fysieke"
De Brusselse artieste Adja Fassa valt niet in een hokje te duwen. Noch op geografische, noch op artistieke wijze. Maar daar laten we haar graag zelf meer over vertellen. Proximus Pickx interviewde ADJA naar aanleiding van haar eerste EP ‘Ironeye’, die op 24 februari uitkwam.
Door Pickx
Deel dit nieuws
Adja Fassa (29) volgde een theateropleiding aan het KASK. Tot ze besefte dat het niet helemaal haar ding was, op reis vertrok naar India en Nepal, daar zichzelf en de yoga-spiritualiteit beter leerde kennen, en terugkeerde met het idee om aan het Leuvense Conservatorium jazz en zang te studeren. Toen ook dat niet helemaal haar wereld bleek te zijn, drong zich de vraag op: wat nu? Het antwoord bleek uiteindelijk simpel: waarom kiezen als je gewoon al die talenten en passies kunt verenigen?
Het resultaat is ADJA, haar artiestennaam waaronder heel veel schuil gaat: performance, theater, spoken word, muziek. Dat laatste uitte zich eerder al in een zegetocht tijdens het Soundtrack-concours in 2021 en nu in een eerste EP: ‘Ironeye’, op 24 februari uitgebracht bij Sdban Records. Een soulvolle mix van oprechte, introspectieve gospel en scherpe, soms humoristische teksten.
“Maar ik ben er ondertussen achter dat ik toch water bij de wijn zal moeten doen”, nuanceert Adja die eclectische creativiteit enigszins. “Ik wilde voor de komende concertenreeks allerlei zaken integreren in mijn shows, maar tijdens de repetities merkte ik dat dat technisch moeilijk wordt. Het zal dus stapje per stapje moeten evolueren naar het totaalconcept dat ik voor ogen heb.”
“Deze EP is eigenlijk hoofdstuk twee van een drieluik. Elk hoofdstuk legt de nadruk op een andere discipline. Hoofstuk 1 van mijn ‘Adjabet’ -een symbolisch alfabet, een reis door mijn onderbewustzijn- was een performance op basis van kleuren. Elke kleur symboliseerde een introspectieve dialoog. Rood ging bijvoorbeeld over de relatie tussen mij en mijn moeder. Ik maakte van die kleuren een personage en kwam zo tot een collage van allemaal momenten van de voorbije tien jaren in mijn leven. De EP is daar een uitloper van: tijdens het maken van Hoofdstuk 1 ontvouwden zich allerlei muzikale ideeën in mijn hoofd… dat zijn die vijf nummers op mijn EP geworden. Heel concreet, een goed contrast met de eerder abstracte insteek van Hoofdstuk 1.”
Was het makkelijk om je stem te vinden en te weten welke muzikale richting je wilde inslaan?
“Ik had vroeger wel al geprobeerd eigen muziek te schrijven, maar nooit iets afgewerkt. Nu, als zesjarige al deed ik niets liever dan gedichten voordragen op familiefeesten. Ik liep rond met een cassetterecorder en interviewde dan familie en vrienden. Van daaruit is de liefde voor theater gegroeid, waar ik al jong emoties leerde projecteren en mijn lichaam als instrument te gebruiken. Wat de overstap naar zang klein maakt. Ik speel daar graag mee: ik kan soms uren aan een stuk op mijn kamer één zin blijven herhalen en daar allerlei zangvariaties op bedenken. Zo komen mijn songs ook tot stand, vanuit dat fysieke en vanuit die vibratie. Dat voelt heel erg natuurlijk aan, een echt cadeau eigenlijk.”
Je zachte soulstem is heel aangenaam om naar te luisteren, maar contrasteert sterk met de soms scherpe teksten en vinnige humor. In die zin vind ik jouw nummers wel verwant aan wat Charlotte Adigèry doet, zij het dan in een heel ander genre.
“O wauw! Merci daarvoor. Een fijne vergelijking. Ik ken haar niet persoonlijk, maar ik voel dat wij gemeenschappelijke inspiratiebronnen hebben: het theatrale, het kleinmenselijke, mindfulness. Blij te horen ook dat je naar mijn teksten luistert -daar moet ik soms mijn muzikanten nog van overtuigen. (lacht) Vanuit het theater wist ik dat als je bombast, overgave en directe emoties te serieus brengt dat snel te zwaar wordt. Als je daar wat dynamiek en luchtigheid insteekt, komt dat makkelijker binnen. Dat heb ik ook in mijn persoonlijke leven moeten leren: ik was in mijn vriendengroep vaak diegene die de confronterende, zware gesprekken aanging. Door de jaren heen heb ik geleerd dat af te wisselen met humor.”
Een van jouw inspiratiebronnen is Erykah Badu. Het valt me bij heel veel hedendaagse, jonge artiesten op dat zij teruggrijpen naar die grand dame uit de R&B en soul. Kan jij eens uitleggen waarom dat zo is?
“Erykah Badu was voor mij eerder de soundtrack van mijn jeugd dan een directe muzikale inspiratiebron. Los van haar relaxte muzikaliteit gaan haar teksten dikwijls over dicht bij jezelf blijven. Soms mag je door het leven kabbelen en rustig rondkijken, het hoeft niet altijd hard te gaan. Dat schenkt toch een bepaalde rust. Wat maakt dat haar muziek heel dankbaar is om steeds naar terug te grijpen. Maar puur naar mijn eigen muziek toe zijn D’Angelo en Hiatus Kaiyote van grotere invloed geweest.”
Die laatste ken ik niet, moet ik bekennen…
“Ze hebben enkele jaren geleden enkele hitjes gehad. (begint spontaan hun populairste nummer ‘Nakamarra’ te zingen, nvdr) De zangeres Nai Palm heeft ook een prachtig soloproject. Er zit de complexiteit van jazz in, maar het klinkt toch erg soulvol en rijk aan invloeden. En heel poëtisch geschreven. Het gospelaspect van D’Angelo blijft ook aan mij kleven, vooral dan zijn achtergrondkoor The Hamiltons: die zijn ongelooflijk! Zoiets wil ik nog vinden. Verder haal ik inspiratie bij Cubaanse muziek uit de jaren 70: Los Zafiros, heel sexy en prachtige samenzang.”
Je hebt in maart een aantal concerten op het programma staan, wat mogen de mensen verwachten: een mix van spoken word, performance en muziek?
“Ahaaa, daarvoor zullen de mensen moeten komen kijken. (lacht) Verrassing!”
Je kunt ADJA live zien in onder andere Beursschouwburg (1/3), De Centrale (15/3), De Roma (16/3), 30CC/Schouwburg (19/3) en Cactus Club (23/3). Haar debuut EP ‘Ironeye’ is sinds 24 februari uit bij Sdban Records.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
David Guetta, Tiësto en Swedish House Mafia staan op Tomorrowland
De achttiende editie van Tomorrowland verwelkomt van 19 tot 21 juli en 26 tot 28 juli onder meer Armin van Buuren, David Guetta, Hardwell, Swedish House Mafia en Tiësto in De Schorre in Boom. Bezoekers zullen kunnen genieten van het kruim van de elektronische muziek op maar liefst zestien podia.
-
Europees voorzitterschap België - AI in muziek: ABBA-zanger pleit bij premier De Croo voor betere bescherming muziekauteurs
ABBA-zanger Björn Ulvaeus heeft woensdagvoormiddag op de Wetstraat 16 tijdens een ontmoeting met premier Alexander De Croo een oproep gedaan om op Europees niveau het auteursrecht van componisten beter te beschermen. Ulvaeus was er op bezoek in zijn functie als voorzitter van Cisac, een wereldwijde organisatie van auteursverenigingen. Vooral de impact van artificiële intelligentie (AI) op de muziekindustrie van vandaag werd besproken.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
Dranouter lost met Brihang en Novastar eerste namen voor jubileumeditie
Festival Dranouter heeft dinsdag de eerste namen gelost voor de vijftigste editie, 50 Years Of New Traditions. Onder meer Brihang, Suzanne Vega en Novastar krijgen een plek op de affiche.
-
Rock Werchter lost kransje Belgische namen
Rock Werchter heeft tien artiesten aan de line-up voor komende editie toegevoegd. Niet toevallig gebeurt dat vandaag/maandag, bij de start van de Week van de Belgische Muziek, want op één na zijn het allemaal Belgische artiesten.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Vanaf vandaag/maandag tot en met zondag staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.
-
Pommelien Thijs grote winnaar op uitreiking Gouden K's
Zangeres en actrice Pommelien Thijs heeft zaterdagavond drie van de tien Gouden K's gewonnen. De awardshow van VRT-kinderzender Ketnet, deze keer in het Sportpaleis in Antwerpen, was aan zijn elfde editie toe.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Bonnie Tyler @ Koninklijk Circus, Brussel
-
More Than Words @ Koninklijk Circus, Brussel
-
In memoriam: van deze muzieksterren moesten we in 2023 afscheid nemen
Ook in 2023 moesten we afscheid nemen van grote en kleine muzieksterren die het tijdelijke voor het eeuwige ruilden. Dit zijn de prominentste namen in binnen- en buitenland op het treurige lijstje van overledenen.
-
Bart Peeters @ De Roma, Antwerpen