dEUS doorbreekt tien jaar radiostilte met nieuw album: “Een meesterwerk”
Door Pickx
Deel dit nieuws
“dEUS’ beste werk in jaren”, oordeelt Het Nieuwsblad. “Waren de jongste twee platen telkens labeuren van lang jammen, puzzelen en polijsten, dan wilde Barman het deze keer ruw rond de randen. (…) Fuck zeg, hoe spannend gaan die straks live klinken?”
“Alleen al de titeltrack van ‘How To Replace It’ bewijst dat de band rond Tom Barman nog steeds tot het beste behoort wat dit land op muzikaal vlak te bieden heeft”, zo opent Het Belang Van Limburg zijn lofzang. “Fijn om te kunnen melden dat dEUS een kleine dertig jaar na het baanbrekende debuut ‘Worst Case Scenario’ nog steeds spannend, verrassend en relevant uit de hoek weet te komen.”
“Na de vorige pauze duurde het drie platen voor dEUS weer piekte met ‘Keep You Close’, maar in dit geval is het er meteen stevig op. (…) Het klinkt direct typisch dEUS: elke song heeft een goed geraamte, dat dan ingekleurd wordt met wat maar voorhanden is, tot castagnetten, een mandoline en zelfs een fadogitaar toe”, gaat de krant verder.
Allersterkste plaat sinds de eeuwwisseling
Vrijwel alle nationale media zijn unaniem lovend. “Magnifiek!”, concludeert Humo. “‘How To Replace It’ (de song) is met paukenslag, trompet, hoorn, strijkers (en met Tom Barman die aan het eind ‘Now break it up!’ roept) hun beste opener sinds ‘Pocket Revolution’ begon met ‘Bad Timing'.”
“Een sterk werkstukje dat de beste karakteristieken van de groep elegant tegen het licht houdt”, opent muziekjournalist Gunther Van Assche van De Morgen zijn recensie. “De plaat is amper vijf minuten ver en je hangt al onverbiddelijk in de touwen. Bombastisch? Hell yeah. Maar de repeatknop lonkt evengoed.” Van Assche sluit dan ook af met dezelfde vaststelling als zijn concullega’s: “Hun allersterkste plaat sinds de eeuwwisseling.”
De Tijd heeft het vooral over wat de band – wiens hoogdagen lang achter de rug liggen – nog te bieden heeft aan “jonge muziekliefhebbers die massaal ge-autotunede hiphop, R&B- en pophits streamen en de selfiecultuur omarmen”. De authenticiteit en het dwarse DNA van de band is lovenswaardig, zo klinkt het, maar is dEUS niet vooral een nostalgietrip voor boomers geworden, in een wereld die geregeerd wordt door big tech en social media? Niet helemaal, besluit De Tijd: “Het nieuwe album zal in de eerste plaats generatiegenoten aanspreken, toch raden we ook millennials en Gen Z'ers aan ‘How To Replace It' een kans te geven.” Wat de plaat zelf betreft, is de teneur van de financieel-economische krant positief: “‘How To Replace It' combineert de rauwheid van korte studiojams met een langer schaafproces. Dat levert intense en gesofisticeerde songs op.”
Cultuurmagazine Focus Knack ten slotte is zowat het enige Belgische medium dat iets gematigder klinkt in zijn oordeel: “Het omslachtige ‘Le Blues Polaire’ beklijft weinig”, laat Kurt Blondeel een kritische noot vallen. “Al bij al geen daverende, wel een degelijke dEUS”, is de eindconclusie.
Grootse groeidiamant
Ook bij de internationale vakpers is de teneur overwegend positief. Het Britse muziekmagazine Clash ziet in “één van de eerste Belgische rockbands die echt internationaal doorbrak” een “progressieve kijk op gitaarmuziek zonder grenzen”. “Op 'How To Replace It', een plaat die in alle opzichten groots aanvoelt, ziet dEUS zijn verleden onder ogen en weigert zich erdoor te laten insluiten.”
De Duitse uitgave van muziekblad Rolling Stone geeft het album vier sterren: “Chapeau!”, klinkt het. De Franse uitgave van het blad geeft een half sterretje minder, terwijl het Nederlandse muziektijdschrift OOR de plaat omschrijft als “een nieuw meesterwerk” en “een groeidiamant van jewelste”. Hun conclusie: “dEUS is terug en blijkt in topvorm.”
‘How To Replace It’ is nu uit. De band speelt op 14, 15, 16 en 17 maart in de Brusselse Ancienne Belgique. Op 25 juni speelt dEUS op Live is Live en op 15 juli op Dour.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
David Guetta, Tiësto en Swedish House Mafia staan op Tomorrowland
De achttiende editie van Tomorrowland verwelkomt van 19 tot 21 juli en 26 tot 28 juli onder meer Armin van Buuren, David Guetta, Hardwell, Swedish House Mafia en Tiësto in De Schorre in Boom. Bezoekers zullen kunnen genieten van het kruim van de elektronische muziek op maar liefst zestien podia.
-
Europees voorzitterschap België - AI in muziek: ABBA-zanger pleit bij premier De Croo voor betere bescherming muziekauteurs
ABBA-zanger Björn Ulvaeus heeft woensdagvoormiddag op de Wetstraat 16 tijdens een ontmoeting met premier Alexander De Croo een oproep gedaan om op Europees niveau het auteursrecht van componisten beter te beschermen. Ulvaeus was er op bezoek in zijn functie als voorzitter van Cisac, een wereldwijde organisatie van auteursverenigingen. Vooral de impact van artificiële intelligentie (AI) op de muziekindustrie van vandaag werd besproken.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
Dranouter lost met Brihang en Novastar eerste namen voor jubileumeditie
Festival Dranouter heeft dinsdag de eerste namen gelost voor de vijftigste editie, 50 Years Of New Traditions. Onder meer Brihang, Suzanne Vega en Novastar krijgen een plek op de affiche.
-
Rock Werchter lost kransje Belgische namen
Rock Werchter heeft tien artiesten aan de line-up voor komende editie toegevoegd. Niet toevallig gebeurt dat vandaag/maandag, bij de start van de Week van de Belgische Muziek, want op één na zijn het allemaal Belgische artiesten.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Vanaf vandaag/maandag tot en met zondag staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.
-
Pommelien Thijs grote winnaar op uitreiking Gouden K's
Zangeres en actrice Pommelien Thijs heeft zaterdagavond drie van de tien Gouden K's gewonnen. De awardshow van VRT-kinderzender Ketnet, deze keer in het Sportpaleis in Antwerpen, was aan zijn elfde editie toe.
-
Brihang vervoegt affiche van Cactusfestival Brugge
Cactusfestival Brugge voegt de West-Vlaamse rapper Brihang toe aan de affiche voor deze zomer. De organisatie pakte eerder al uit met namen als The War on Drugs, Patti Smith en Brittany Howard. Brihang speelt vrijdag 12 juli in het Minnewaterpark in Brugge.
-
CORE Festival trekt nu ook naar Colombia
CORE, het festivalconcept dat ontsproot uit een samenwerking tussen Tomorrowland en Rock Werchter, keert dit jaar dan wel niet terug voor een derde Brusselse/Belgische editie, maar breidt in het buitenland wel uit. Dit weekend staat CORE gepland in het Mexicaanse Tulum, en de organisatie heeft nu ook een eerste Colombiaanse editie bekendgemaakt, op 11 en 12 mei in de Botanische Tuin van Medellin.
-
Brihang, Tyla en Action Bronson toegevoegd aan affiche van Couleur Café
Het Brusselse wereldmuziekfestival Couleur Café heeft woensdag zes nieuwe namen bekendgemaakt. Onder meer Amerikaanse rapper Action Bronson, Zuid-Afrikaanse r&b-zangeres Tyla, West-Vlaamse Brusselaar Brihang en bigband Nubiyan Twist prijken op de affiche. Het festival vindt plaats op van 28 tot 30 juni.
-
Dour Festival vult affiche aan met Justice, The Blessed Madonna en Kokoroko
Dour festival, dat van 17 tot 21 juli plaatsvindt in de gelijknamige Henegouwse gemeente, heeft zijn affiche aangevuld met vijftig nieuwe namen. Een daarvan is het Franse duo Justice, dat met een nieuw album en zijn electroklanken het festival afsluit.
-
Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Paradise City Festival
Het techno-, dance- en elektrofestival Paradise City heeft woensdag haar eerste namen gelost. Onder meer Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Perk in Vlaams-Brabant.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Van 22 tot en met 28 januari staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.