Clouseau gaat voor zesde MIA: “Alles wat we nu maken, moet de moeite waard zijn”
Door Pickx
Deel dit nieuws
Clouseau ontstond in 1984 in Sint-Genesius-Rode, het geboortedorp van broers Koen en Kris Wauters. Intussen zijn ze al decennialang een begrip in de Nederlandstalige popmuziek. Ze speelden 124 keer in het Sportpaleis en brachten in 2022 hun veertiende Nederlandstalige langspeler uit: ‘Jonge Wolven’. Als Clouseau op 26 januari de MIA in de categorie Groep wint, zou dat al hun zesde zijn. Het blijft een waardevol teken van erkenning, zegt zanger Koen Wauters.
Koen Wauters: “Ik wil het belang van zo’n nominatie niet onderschatten. Als we genomineerd worden, laat staan als we winnen, is dat een bevestiging dat we goed bezig zijn en nog altijd iets maken dat mensen bereikt en dat goed bevonden wordt. Dat is niet evident na zovele jaren. Het geeft ons het gevoel dat we er nog bij horen. We horen soms dat we behang geworden zijn, dat het normaal is dat we er zijn, dat er niets verrassends meer aan is. In die zin zouden we het ook niet raar vinden mochten we niet genomineerd worden.”
Het bevestigt dat jullie meer zijn dan enkel maar behang?
Koen: “Het klinkt misschien raar, maar het is zo evident geworden dat we er staan, dus ik denk dat we niet de eersten zijn waar mensen aan denken om op te stemmen. Anderzijds hebben we de afgelopen jaren wel veelvuldig getourd en de reacties en de ambiance zijn wonderlijk. In die zin verrast het me ook weer niet dat we genomineerd zijn. We bereiken nog altijd veel mensen.”
Toen ‘Jonge Wolven’ vorig jaar verscheen, stond in de marketingtekst: “Wie dacht dat Koen en Kris na meer dan 37 jaar Clouseau wat gas zouden terugnemen, komt bedrogen uit.” Krijgen jullie die opmerking soms, dat het genoeg geweest is?
Koen: “Nee, maar we gaan er wel vanuit dat er mensen zijn die denken dat we het eens wat rustiger aan zullen doen. En dat is in zekere zin wel zo. In 2023 gaan we niet waanzinnig veel spelen. We hebben de laatste twee jaar veel opgetreden en Vlaanderen is maar een zakdoek groot, je kan niet altijd op dezelfde plaatsen terugkeren. Dus sommige periodes komen we niet veel naar buiten. Intussen zijn we dan bezig met nieuwe nummers schrijven. We zijn wel nog altijd even gedreven en gebeten. Nog meer dan vroeger zelfs. Kris en ik zijn ouder dan 55, dus hoe lang zullen we nog gezond genoeg zijn? We hebben nu 14 albums gemaakt, we gaan er niet nog 14 maken. Dus alles wat we nu maken, moet godverdikke de moeite waard zijn.”
Schrijven jullie in 2023 al aan het volgende album?
Koen: “Niet specifiek, maar ik noteer wel constant woorden, zinnen, ideeën, flarden tekst… Als we dan beginnen aan een nieuw album, kan ik terugvallen op wat ik al verzameld heb. De wereld staat nooit stil, wat dat betreft. De inspiratie kan altijd toeslaan en dan moet je het capteren, anders ben je een uil.”
In 2024 bestaat Clouseau 40 jaar. Wordt het dan weer drukker?
Koen: “Ja, dan wordt het weer vollen bak. We gaan veel spelen en vieren. Ik ben heel dankbaar voor die 40 jaar, ik ben er heel fier op. We zijn nu aan het onderzoeken of we sportpaleizen kunnen doen en in die zomer willen we zowel in België als in Nederland veel spelen. Dus het is goed dat we ons dit jaar nog even inhouden. Soms zeggen mensen dat ze ons al volgen sinds ‘Anne’, of zelfs sinds ‘Brandweer’ (de eerste single van Clouseau, red.). Als je zo’n lange band opbouwt met je publiek, dan moet je dat vieren.”
De impact van een aperitiefconcert
Jullie stonden al 124 keer in het Sportpaleis. Tellen jullie die optredens nog?
Koen: “Op 1 april staan we er ook, maar dat is geen avondvullende show van Clouseau, dus dat tellen we niet mee. Het is al enkele jaren geleden nu, maar het is waanzinnig dat we daar al die shows hebben mogen doen. Als we er nog eens staan, wat wel onze bedoeling is, dan vraag ik me af in welke mate het publiek van toen nog eens zal komen. Het is altijd afwachten. In elk geval zullen we er weer vol adrenaline staan. In onze eerste jaren zouden de zenuwen ons belemmerd hebben, maar nu al lang niet meer.”
Het begon allemaal in 1984 in Sint-Genesius-Rode met een aperitiefconcert. Wisten jullie toen al dat jullie dit zouden blijven doen?
Koen: “Nee, het heeft veel langer geduurd. Snel na dat optreden kregen we de vraag of we ook eens konden spelen in een jeugdhuis een dorp verder en zo ging de bal aan het rollen. We bleven altijd twee keer per week repeteren, ook wanneer het wat stilviel. Nadien gingen we dan op café zitten dromen over hoe we ooit ons leven zouden vullen met muziek. Mijn broer zei eens dat hij ervan overtuigd was dat we tienduizend expemplaren zouden kunnen verkopen als we een plaat uitbrachten. Iedereen lag dubbel van het lachen. ‘Arrogant! Hoe durf je dat zeggen?’ Het kwam niet in ons op om van muziek ons beroep te maken. Zo heeft dat de eerste twee jaar aangemodderd.”
“Dan hebben we geluk gehad, want Kris heeft een cassette, een opname van een concert, afgegeven aan Jokke Kerkhofs, toen programmator bij Studio Brussel en Marktrock in Leuven. Die was de cassette eigenlijk al vergeten, maar toen hij op een zondagochtend zijn auto aan het wassen was, besloot hij om die toch eens op te zetten. Hij vond het best tof, en zocht nog een groep om de eerste avond van Marktrock te openen. Hij kon kiezen tussen ons, Vaya Con Dios en nog een derde groep. Vaya Con Dios had net een hit gehad, waardoor zij al teveel geld vroegen. Clouseau stelde niets voor, dus vroeg hij aan ons of we wilden spelen voor een onkostenvergoeding. “Natuurlijk! Graag!”, zeiden we. Het werd ons eerste grote optreden.”
“Dan hadden we nog het geluk dat Hans Kusters met ons een plaatje wilde uitbrengen. Alle grote firma’s hadden ons al geweigerd. Ze zagen geen brood in Nederlandstalige pop. Maar Kusters gaf ons wel een contract. Het was niet lucratief, integendeel, maar plots was het spel wel vertrokken. We werden gedraaid op de radio, dan kwamen VTM en ‘Anne’, en alles ontplofte. Dat aperitiefconcert heeft dus uiteindelijk wel zijn impact gehad. Je moet ergens beginnen, he.”
Hebben jullie op een bepaald moment beseft dat die droom van tienduizend platen waar jullie nog mee lachten op café helemaal omver geblazen zou worden?
Koen: “Dat besef is veel later gekomen, toen er al een paar honderdduizend exemplaren verkocht waren van de eerste plaat. We stonden er amper bij stil. We zaten op een rollercoaster, zodat we ons niet echt bewust waren van wat er gebeurde. We beseften wel dat die droom in veelvoud overschreden werd. Het werd straffer dan we ooit durfden dromen. Dat was bijzonder, we moesten het koesteren. We zagen in dat het een privilege was.”
Tegenwoordig wordt er gesproken van een volwassener Clouseau. Wat pakken jullie nu anders aan dan toen?
Koen: “We proberen nog altijd een jeugdig enthousiasme aan de dag te leggen. Maar toen we onze eerste twee platen maakten, wisten we zo goed als niets. We hebben het geluk gehad dat we konden leunen op de ervaring van onze producer Roland Verlooven. Zo leerden we het vak. Vroeger maakten we ook geen tijd om nummers te schrijven. We deden het tussen de soep en de patatten. We deden alles door elkaar: schrijven, optreden, promo voeren… Het was gewoon niet meer overzichtelijk. Nu maken we tijd in onze agenda om nummers te schrijven. Je leert alles beter doen. Als je naar een verzamelbox luistert, waarin de nummers door de jaren heen chronologisch staan, hoor je een zanger die beter leert zingen, die het begint te snappen. Je hoort een groep die beter weet wat ze wil en je hoort de nummers daardoor ook beter worden.”
Bij Pickx laten we vaak jonge en beginnende artiesten aan het woord. Welke lessen zou je hen als ervaren artiest kunnen meegeven?
Koen: “Nummers, nummers, nummers. Uiteindelijk komt het allemaal daarop neer. Je mag de meest fantastische look hebben, de beste interviews geven of de de grootste marketingcampagne hebben – als de song die je brengt het publiek niet raakt, zal het niet werken. Je moet goede songs hebben. Dus je moet veel schrijven, er veel en hard aan werken. Hoe meer je schrijft, hoe beter de nummers zullen worden. Je zal er in elk geval niet slechter door worden. Daarnaast moet je ook trouw blijven aan jezelf. Er zijn nog nooit zoveel kanalen geweest om muziek te beleven en manieren om muziek te maken, dus je kan maar beter je eigenheid in de verf zetten. Als je trouw blijft aan wie je bent en wat je op muzikaal vlak wil doen, kan je je onderscheiden van de rest. Dan kan je een verschil maken.”
Staat er nog iets op de bucketlist van Clouseau?
Koen: “Ik zou het zalig vinden om nog een paar nummers te schrijven die zullen blijven hangen, ook wanneer wij straks dood en begraven zijn. Dat is het leukste aan de job. Je begint met een blanco papier en creëert iets dat jaren later nog altijd op prijs gesteld wordt. De verkoopcijfers van vroeger gaan we niet meer halen en we zijn te oud geworden voor internationale ambities, dus onze dromen gaan over nummers.”
De liveshow van de MIA's is op donderdag 26 januari te bekijken vanaf 20u40 op Eén en Pickx+. Bekijk een pre- en aftershow rond de MIA's live op Pickx+.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
David Guetta, Tiësto en Swedish House Mafia staan op Tomorrowland
De achttiende editie van Tomorrowland verwelkomt van 19 tot 21 juli en 26 tot 28 juli onder meer Armin van Buuren, David Guetta, Hardwell, Swedish House Mafia en Tiësto in De Schorre in Boom. Bezoekers zullen kunnen genieten van het kruim van de elektronische muziek op maar liefst zestien podia.
-
Europees voorzitterschap België - AI in muziek: ABBA-zanger pleit bij premier De Croo voor betere bescherming muziekauteurs
ABBA-zanger Björn Ulvaeus heeft woensdagvoormiddag op de Wetstraat 16 tijdens een ontmoeting met premier Alexander De Croo een oproep gedaan om op Europees niveau het auteursrecht van componisten beter te beschermen. Ulvaeus was er op bezoek in zijn functie als voorzitter van Cisac, een wereldwijde organisatie van auteursverenigingen. Vooral de impact van artificiële intelligentie (AI) op de muziekindustrie van vandaag werd besproken.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
Dranouter lost met Brihang en Novastar eerste namen voor jubileumeditie
Festival Dranouter heeft dinsdag de eerste namen gelost voor de vijftigste editie, 50 Years Of New Traditions. Onder meer Brihang, Suzanne Vega en Novastar krijgen een plek op de affiche.
-
Rock Werchter lost kransje Belgische namen
Rock Werchter heeft tien artiesten aan de line-up voor komende editie toegevoegd. Niet toevallig gebeurt dat vandaag/maandag, bij de start van de Week van de Belgische Muziek, want op één na zijn het allemaal Belgische artiesten.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Vanaf vandaag/maandag tot en met zondag staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.
-
Pommelien Thijs grote winnaar op uitreiking Gouden K's
Zangeres en actrice Pommelien Thijs heeft zaterdagavond drie van de tien Gouden K's gewonnen. De awardshow van VRT-kinderzender Ketnet, deze keer in het Sportpaleis in Antwerpen, was aan zijn elfde editie toe.
-
Brihang vervoegt affiche van Cactusfestival Brugge
Cactusfestival Brugge voegt de West-Vlaamse rapper Brihang toe aan de affiche voor deze zomer. De organisatie pakte eerder al uit met namen als The War on Drugs, Patti Smith en Brittany Howard. Brihang speelt vrijdag 12 juli in het Minnewaterpark in Brugge.
-
CORE Festival trekt nu ook naar Colombia
CORE, het festivalconcept dat ontsproot uit een samenwerking tussen Tomorrowland en Rock Werchter, keert dit jaar dan wel niet terug voor een derde Brusselse/Belgische editie, maar breidt in het buitenland wel uit. Dit weekend staat CORE gepland in het Mexicaanse Tulum, en de organisatie heeft nu ook een eerste Colombiaanse editie bekendgemaakt, op 11 en 12 mei in de Botanische Tuin van Medellin.
-
Brihang, Tyla en Action Bronson toegevoegd aan affiche van Couleur Café
Het Brusselse wereldmuziekfestival Couleur Café heeft woensdag zes nieuwe namen bekendgemaakt. Onder meer Amerikaanse rapper Action Bronson, Zuid-Afrikaanse r&b-zangeres Tyla, West-Vlaamse Brusselaar Brihang en bigband Nubiyan Twist prijken op de affiche. Het festival vindt plaats op van 28 tot 30 juni.
-
Dour Festival vult affiche aan met Justice, The Blessed Madonna en Kokoroko
Dour festival, dat van 17 tot 21 juli plaatsvindt in de gelijknamige Henegouwse gemeente, heeft zijn affiche aangevuld met vijftig nieuwe namen. Een daarvan is het Franse duo Justice, dat met een nieuw album en zijn electroklanken het festival afsluit.
-
Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Paradise City Festival
Het techno-, dance- en elektrofestival Paradise City heeft woensdag haar eerste namen gelost. Onder meer Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Perk in Vlaams-Brabant.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Van 22 tot en met 28 januari staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.