'The Lazarus Project’, een serie die de toekomst voorspelde

Series | Dat kunstenaars en filmmakers soms een aparte antenne hebben voor wat er in de samenleving gaat gebeuren, mag nog maar eens blijken uit de Britse serie ‘The Lazarus Project’. In die als een tijdlusvariant op ‘Groundhog Day’ of ‘Russian Doll’ omschreven thrillerserie zitten bijvoorbeeld verwijzingen naar de COVID-19-crisis, al werd de reeks bedacht en geschreven ruim voordat er sprake was van een pandemie.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Surrealistisch

"Het idee achter de serie is eigenlijk vrij oud, misschien zes jaar of zo", verklaart bedenker en scenarist Joe Barton aan Britse media. “Het dateert dus duidelijk van voor de pandemie. Het was ook vreemd om iets te hebben geschreven dat zich afspeelde tijdens een pandemie en het dan te verfilmen op het hoogtepunt van de lockdown... We hebben er een regel over het coronavirus aan toegevoegd."

Volgens Joe Barton, bekend van de intrigerende Netflix-serie ‘Giri/Haji’, was dit niet het enige waargebeurde feit waarop zijn verhaal anticipeerde. Er waren ook veel dingen over Rusland en Oekraïne die de makers achteraf moesten aanpassen, gewoon omdat de realiteit de fictie had ingehaald. “Veel van onze voorspellingen kwamen op een griezelige manier uit. Het was surrealistisch", aldus Barton.

Geheime organisatie

De serie volgt George (Paapa Essiedu), een app-ontwikkelaar die gerekruteerd wordt door het Lazarus Project, een geheime organisatie die aan een project werkt om de tijd te manipuleren, bijvoorbeeld om massale uitsterving te voorkomen. George komt echter in de verleiding om die uitvinding voor zijn eigen doeleinden te gebruiken.

En dan is er nog Rebrov (Tom Burke), een gewezen medewerker van het Lazarus Project die zich tegen zijn ex-collega’s heeft gekeerd.

Morele dilemma’s

De inspiratie voor ‘The Lazarus Project’ haalde bedenker Joe Barton helemaal niet bij tijdlusklassiekers als ‘Groundhog Day’ of de populaire netflix-serie ‘Russian Doll’. Barton: “Een van de referenties was ‘Breaking Bad' en het idee dat je een protagonist hebt voor wie je in het begin heel veel sympathiek hebt maar die gaandeweg eigenlijk de schurk van de serie wordt".

Voor de rest wilde hij vooral een nieuwe invalshoek vinden voor het spelen met tijdsdimensies, ondertussen uitgegroeid tot een subgenre in film en tv. De trigger voor ‘The Lazarus Projact’ was om te spelen met het idee van het einde van de wereld. Barton had een aantal artikels gelezen over de Koude Oorlog en de nucleaire wapenwedloop tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. De spanningen tussen de twee grootmachten culmineerde toen in de Cubacrisis waarbij een confrontatie op het nippertje kon worden vermeden.

Vervolgens voegde Barton er het idee rond tijdreizen en het vermogen om tragische gebeurtenissen ongedaan te maken aan toe, net omdat hij op die manier ook een aantal fascinerende morele dubbelzinnigheden kon verkennen. “Als iemand bijvoorbeeld iets verschrikkelijks doet maar het wordt ongedaan gemaakt omdat je kan teruggaan in de tijd, is het dan nog steeds iets verschrikkelijks? Moeten we die persoon dan nog als een slechterik zien?”, zegt Barton. “Elke keer als een personage iets doet dat slecht of moreel twijfelachtig is, wordt het misschien ongedaan gemaakt, maar misschien ook niet. Dat is het morele raadsel waarrond ik de serie hebben proberen op te bouwen.”

Momenteel is het nog niet duidelijk op welke zender 'The Lazarus Project' in Vlaanderen gaat uitgezonden worden, maar hou Pickx in de gaten voor meer nieuws.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top