Hoe gaat het met MWII, een week na release?

Esports | Het is al meer dan een week geleden dat Call of Duty MWII werd uitgebracht voor het grote publiek. De cijfers bewijzen de prachtige start van de game. Wat zijn de voor- en nadelen van het spel, en kan het de achteruitgang van de franchise omkeren?

Door Proximus

Deel dit nieuws

Sinds de release is Modern Warfare II het onderwerp van veel discussie geweest onder de fans. Een mooie gelegenheid om terug te komen op de goede en slechte aspecten van het spel die deze week naar voren zijn gebrach, zoals het mogelijke probleem van SBMM of de verschillende mechanics. Is MWII de frisse wind waar de community op heeft gewacht?

Recordverkoop

Op 31 oktober kondigde PlayStation het enorme succes van de nieuwe telg van de franchise aan. MWII is de beste Call of Duty-release in de geschiedenis van de PlayStation Store.

Dit succes omvatte zowel pre-orders als digitale exemplaren die op de dag van de release werden verkocht.

Drie dagen na de lancering bevestigde Activision dat MWII al 800 miljoen dollar had verdiend. Een cijfer dat elke andere Call of Duty overtreft, inclusief de beroemde reboot van de eerste Modern Warfare die in 2019 verscheen.

Onlangs werd het symbolische cijfer van één miljard dollar aan wereldwijde inkomsten bereikt. MWII overtreft zo het record van Black Ops II in 2012 na 15 dagen op de markt.

De titel haalt in dezelfde periode FIFA 23 in en staat de laatste weken bovenaan de verkooplijst. MWII wordt stilaan een concurrent voor het best verkochte spel van 2022: Elden Ring.

Activision kan dankzij de goede verkoop dus weer glimlachen, na de kritische mislukking die Call of Duty Vanguard (2021) was en het teleurstellende Call of Duty Black Ops Cold War (2020).

Toch rijst de vraag: staat geld gelijk aan populariteit? Is dit spel een echte revolutie?

Een korte maar ongelooflijk realistische campaign

Spelers die het spel pre-orderden mochten enkele dagen voor de officiële release genieten van de campaign. Een van de krachten van het spel ligt bij het overtuigende realisme van de campagnemodus.

De grafische engine is tot het uiterste gedreven voor een totale onderdompeling die ronduit verbazingwekkend is!

Een ander element dat op het eerste gezicht opvalt, is het realisme van de cinematics door de motion capture-technologie. De technische vooruitgang is zodanig groot dat het verschil tussen de personages en de acteurs amper waarneembaar is. De cinematics werden niet bijgewerkt door visual artists, zoals in het vorige deel wel het geval was.

Bovendien was het gebruik van fotogrammetrie enorm belangrijk. De decors werden zo getrouw mogelijk nagebouwd door gebruik te maken van foto’s. Die werden vanuit verschillende hoeken genomen om de diepte van een locatie te bepalen.

Zo werd een district van Amsterdam prachtig weergegeven met deze techniek.

De wijken worden zo goed weergegeven dat de eigenaren van een van de Amsterdamse hotels die in het spel voorkomen, overwegen een klacht in te dienen over de opname ervan in het spel!

Het Conservatorium Hotel, een vijfsterrenhotel in de stad, was namelijk zeer ongelukkig dat Activision geen toestemming heeft gevraagd om hun gebouwen in het spel te reproduceren. Vooral omdat er in het virtuele gebouw een bloedige missie plaatsvindt.

De architectuur van het hotel is wettelijk beschermd, maar de Europese regelgeving voor videogames is nogal vaag.

Tenslotte heeft de campaign op velen indruk gemaakt, maar de grote kritiek is de lengte van de modus.

Sommige spelers hebben het spel in 6 tot 8 uur uitgespeeld. Dat is mager in vergelijking met de gebruikelijke lengte van andere spellen.

Een hardcore gamer met de naam ‘lazygamer‘ slaagde er zelfs in de campaign uit te spelen in 4 uur en 44 minuten. Hij gaf tijdens het spel zelfs aan dat hij zijn tijd nam…

Een aantrekkelijke maar bescheiden multiplayer

De multiplayermodus werd ondertussen ook onder de loep genomen door de meest doorgewinterde gamers, gezien de fameuze teleurstelling die Call of Duty Vanguard was.

De algemene opinie is dat de modus in het begin de moeite waard is, maar dat deze enigszins wordt afgezwakt door de beperkte content. Dit wordt nog verergerd door een menu dat te ingewikkeld is voor de gemiddelde speler.

Black Ops Cold War had bijvoorbeeld slechts 8 maps bij de lancering, terwijl Vanguard er 16 had. Modern Warfare II doet het minder goed, met 11 maps. Eén daarvan, Valderas Museum, werd om een onbekende reden op het laatste moment verwijderd.

Infinity Ward heeft ook bevestigd dat het spel vanaf half november regelmatig updates zal krijgen met nieuwe maps en een combat pass.

Ranked mode en wereldwijde ranglijsten zullen verschijnen in 2023. Hardcore en andere nieuwe modi komen later dit jaar. Je zult dus nog even moeten wachten om de volledige ervaring van het spel te krijgen.

Ondanks het gebrek aan diversiteit kunnen de beschikbare speltypes wel overtuigen. Of het nu gaat om de klassieke modi (MME, S&D, Hardpoint, Domination, Kill Confirmed), Prisoner Rescue, Knockout of Invasion (32 tegen 32), je vindt ongetwijfeld een spelervaring waar je lang van kan genieten.

Gameplay met progressie

Naast de nieuwe bijdragen aan de campagnemodus, was de gameplay ook een belangrijk punt om MWII te beoordelen. Vooral als je ten volle wilt genieten van de multiplayer.

Het werk aan de movement in water is een verbetering die niet mag worden verwaarloosd. Duiken, zwemmen of schieten vanaf de oppervlakte is vloeiender, toegankelijker en dus beter.

Wapengeluiden zijn realistischer en verre van het ‘spijkerpistool’-achtige geluid. Die kritiek werd door de community vaak geuit op eerdere games in de serie, met name Black Ops. Sommige sniper rifles zijn veel toegankelijker dan in de vorige games, waardoor je hetzelfde Quick Scope-gevoel krijgt als in de originele Modern Warfare-trilogie.

Er werden een paar kleine problemen gemeld door spelers, zoals de snelle ‘time to kill‘ van wapens in vergelijking met de nogal trage snelheid van spelers. De slide en dive van Black Ops zijn nog steeds vrij langzaam en kunnen je gemakkelijk in het nadeel stellen tegenover vijanden. Zo lijkt de mechanic soms zelfs nutteloos.

Tot slot blijven de vloeiende gameplay, de fps en de grafische kwaliteit op next-gen de grootste voordelen van dit spel. Die maken het mogelijk om de kloof met de oude consoles te vergroten.De best mogelijke kwaliteit is dus haalbaar met de juiste instrumenten.

Bugs en crashes

Andere elementen die de spelervaring vanaf het begin verstoren zijn de herhaalde bugs en crashes die optreden tijdens de gameplay, in het menu of tijdens split-screen.

Die voegen zich bij de lange lijst van slechte lanceringen door crashes en bugs in de reeks. Spelers wezen er snel op dat een gehaaste start vaak gepaard gaat met algemene ontevredenheid.

De commerciële doelstellingen van Activision dwingen de ontwikkelaars namelijk om het spel zo snel mogelijk uit te brengen, waarbij deze aspecten worden verwaarloosd.

Zo krijgen ze te weinig tijd om de talloze problemen efficiënt aan te pakken. Toch probeert Infinity Ward de situatie geleidelijk aan te verbeteren door regelmatig patch notes uit te brengen.

SBMM of Skill Based MatchMaking

Het laatste punt dat de community dwars zit, is SBMM. Dat is een systeem dat ervoor zorgt dat je voortdurend in lobby’s terechtkomt waar spelers minstens zo goed zijn als jij. Dit resulteert meestal in wedstrijden waarbij de tegenstanders van een te hoog niveau zijn.

Zeg vaarwel aan games waar je met gemak een nuke kan behalen. Op de ergste manier verslagen te worden in opeenvolgende games voelt bij de meest fervente leden van de community aan als een straf.

Dit maakt het onmogelijk voor de community om volledig van MWII te genieten! Het aanbieden van verschillende modi, waaronder één zonder deze SBMM, zou enorm effectief zijn voor Infinity Ward.

Conclusie

Call of Duty: Modern Warfare II heeft veel potentieel. De community vraagt enkel om het spel verder te ontwikkelen en de eerder vermelde fouten te corrigeren.

Het spel heeft nieuw leven geblazen in de boekhouding van Activision, maar het valt nog te bezien of het een nieuwe trend is, of een uitschieter zoals de oorspronkelijke trilogie. Een systeem met veel microtransacties, bijvoorbeeld, zou de FPS in een slecht daglicht brengen.

Bovendien zal de extra content van Seizoen 1 spelers van veel meer laten genieten dan wat het spel op dit moment in petto heeft. Het valt nog te bezien of die in-game content gratis of betaald zal zijn.

Tenslotte zullen nieuwe maps, patch notes en de toevoeging van nieuwe modi vitaal zijn om van deze Call of Duty een groots en complete game te maken, die streeft naar de “vernieuwing” waar de community al jaren op wacht. Er is dus hoop!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top