Nog drie keer stelt Meet the Masters spilfiguren in de filmgeschiedenis voor

Films | Met de reeks voorstellingen Meet the Masters maakt de organisatie van Filmfestival Oostende je niet alleen warm voor het festival in januari, maar maakt het je ook op een laagdrempelige manier wegwijs in de filmgeschiedenis. De komende maanden kan je nog van drie fascinerende talks genieten in Cultuurcentrum De Grote Post.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Gastvrouw van Meet the Masters is Anke Brouwers, docente filmgeschiedenis aan de Universiteit van Antwerpen en het Koninklijk Conservatorium KASK in Gent, filmjournaliste en scenariste, medepresentator van ‘Cinema Canvas’ en auteur van het boek ‘Mooi zijn en zwijgen’, over de vrouwen die in de tijd van de stille film de filmgeschiedenis bepaald hebben, maar nu grotendeels vergeten zijn. Zij kadert in elke editie van Meet the Masters een filmmaker, het werk, de periode en de stroming waar hij/zij/die toe behoort. Dan gaat ze in gesprek met een Vlaamse filmprofessional die een persoonlijke band heeft met de filmmaker en diens werk. In de eerste editie, die in september doorging, sprak Johan Heldenbergh over Federico Fellini. Vanavond (25 oktober) geeft Marc Didden duiding bij Jean-Luc Godard. Later volgen Barbara Sarafian over Terrence Malick (22 november) en Dorothée Van Den Berghe over Agnès Varda (6 december). Achteraf wordt telkens een film van de besproken regisseur vertoond.

Didden en Godard

Marc Didden is de maker van films als ‘Brussels by Night’ en ‘Sailors Don’t Cry’, de scenarist van reeksen als ‘De Kavijaks’ en ‘De Smaak van De Keyser’ en een van de meest prominente interviewers en rockjournalisten van ons land. Daarmee doen we nog maar een beperkte greep in het oeuvre van de man.

À bout de souffle’ is volgens Marc Didden – en volgens de meesten die het onderwerp bestuderen – een sleutelfilm in de Franse Nouvelle Vague, een beweging van onafhankelijke filmmakers die tegen alle vaste regels in gingen en zo eind jaren 50, begin jaren 60 de koers van de filmgeschiedenis bepaalden. Jean-Luc Godard, de regisseur van ‘À bout de souffle’, is vorige maand overleden. Hij was een van de meest invloedrijke filmmakers van zijn tijd, niet alleen in de Franse cinema, maar ook ver daarbuiten. Na de talk met Marc Didden wordt ‘À bout de souffle’ vertoond in De Grote Post.

Sarafian en Malick

Barbara Sarafian is een van de meest vooraanstaande actrices van Vlaanderen. Ze maakte haar debuut op het kleine scherm in het komische panelprogramma ‘Alles kan beter’ en maakte nadien furore met ‘Dubbelleven’, ‘Clan’, ‘Beau Séjour’ en tal van andere successeries. Op het grote scherm was ze onvergetelijk als Matty in ‘Aanrijding in Moscou’ en schitterde ze in films als ‘Rundskop’, ‘Everybody Happy’ en ‘All of Us’.

Zij zal het hebben over de excentrieke en unieke filmmaker Terrence Malick. Hij debuteerde met een kortfilm in 1969 en is vandaag nog steeds actief, maar in die tijd maakte hij “slechts” negen langspeelfilms en een documentaire. Het is een teken van zijn filosofie die kwaliteit hoog boven kwantiteit plaatst. Hij won de prijs voor de beste regisseur en de Palme d’Or in Cannes, de Gouden Beer in Berlijn en de SIGNIS Award in Venetië. Zijn eerste langspeler, ‘Badlands’ uit 1973, toonde meteen zijn talenten en nauwgezette stijl. ‘Badlands’ wordt na de talk met Barbara Sarafian vertoond.

Van Den Berghe en Varda

Dorothée Van Den Berghe heeft met het beklijvende portret ‘Meisje’ (2002), het semi-autobiografische ‘My Queen Karo’ (2009) en de familiefilm ‘Rosie & Mousa’ (2018) al enkele pareltjes van de Belgische cinema ingeblikt. Daarnaast doet ze aan onderzoek rond films aan de hogeschool Sint-Lukas in Brussel. Binnenkort verschijnt haar nieuwe film, ‘Aller/Retour’ in de zalen, waarin Ruth Beeckmans een vrachtwagenchauffeur speelt.

Zij zal het hebben over de in België geboren Franse regisseur Agnès Varda. In de paragraaf over Jean-Luc Godard hadden we het al over de Nouvelle Vague – Varda wordt beschouwd als de grondlegger van die beweging. Haar film ‘La Pointe Courte’, haar debuut, wordt vaak gezien als een voorloper van de stroming, die met Godards ‘À bout de souffle’ voet aan de grond kreeg. Naar vernieuwende, sociaal gemotiveerde en feministische fictiefilms zoals ‘Clèo de 5 à 7’ en ‘Le Bonheur’ is ze ook de maakster van meer dan twintig documentairefilms. In 2019 overleed ze op 91-jarige leeftijd. Na de talk met Van Den Berghe wordt ‘Clèo de 5 à 7’ vertoond.

Meer informatie en tickets vind je op de website van FFO.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top