Achter de schermen van ‘Reservoir Dogs’: oud mortuarium als decor en Madonna's rechtzetting
Films |
Dertig jaar geleden verscheen de misdaadklassieker ‘Reservoir Dogs’ in de bioscoopzalen, het langspeeldebuut van meesterregisseur Quentin Tarantino. Pickx vist een paar wetenswaardige feitjes over deze film voor je op.
Ogenschijnlijk was ‘Reservoir Dogs’ Tarantino's debuut als filmmaker. Dat is technisch gezien waar, maar dat was het bijna niet. Toen hij nog werkte in een videotheek in Californië schreef, produceerde en regisseerde hij in 1987 een amateurfilm genaamd ‘My Best Friend’s Birthday’. Het was oorspronkelijk 70 minuten lang, wat het een speelfilm zou hebben gemaakt. Door een brand ging echter een groot deel van de film verloren, en wat overbleef is een samengevoegde korte film van 36 minuten.
‘Reservoir Dogs’ is zeker een suggestieve titel, maar wat betekent het? Dat kan niemand zeggen, behalve Tarantino zelf. Online doen tal van theorieën de ronde, en Tarantino heeft nooit een uitleg gegeven voor de titel.
Mr. Blondes psychopathische neiging tot geweld doet de boel escaleren, maar hij is ook een van de leden van de crew waarvan we de echte naam te weten komen. Blonde is Vic Vega, en die achternaam komt je misschien bekend voor. Vic is de broer van Vincent Vega, John Travoltas personage uit ‘Pulp Fiction’.
Er was niet echt een kostuumbudget voor ‘Reservoir Dogs’. Veel van de kleding van de personages kwam uit de persoonlijke garderobe van de acteurs. Inclusief het iconische trainingspak dat het personage van wijlen Chris Penn, Nice Guy Eddie, draagt.
Het gros van de film speelt zich af in een groot, leeg pakhuis, deels omdat de makers zich geen grotere set konden veroorloven. De scènes in het appartement van Mr. Orange zijn boven in het pakhuis gefilmd. Trouwens, dat pakhuis was vroeger een mortuarium. Passend bij een set waarin enkele doden vallen.
Tarantino besteedde het hele soundtrackbudget aan één liedje: ‘Stuck in the Middle With You’ van Stealers Wheel. Het lied was volgens Tarantino onontbeerlijk in de misschien wel beroemdste scène uit ‘Reservoir Dogs’. De regisseur kreeg zijn liedje, en Stealers Wheel werd voor altijd geassocieerd met oorgeweld.
Op klassieke Tarantino-manier opent de film met de crew die ontbijt terwijl Mr. Brown, alias Tarantino zelf, uiteenzet waar Madonna's ‘Like a Virgin’ volgens hem écht over gaat. Hoewel Madonna de film goed vond, was ze het niet eens met de "obscene" betekenis achter haar hit. Naar verluidt stuurde ze Tarantino een gesigneerd exemplaar van haar album met daarin een zin die aangeeft dat haar liedje over liefde gaat, en niet over wat Mr. Brown denkt dat het lied betekent.