Monteur Nico Leunen: “Als monteur ben je pas echt een meerwaarde als je de regisseur praktisch én psychologisch begeleidt”
Films doorlopen een heleboel stappen voor wij ze te zien krijgen in de bioscoop. Een van die stappen is de montage en daar is Nico Leunen expert in. Belgiës meest gevraagde monteur werkte eerder al aan films als ‘Ad Astra’, ‘Beautiful Boy’ en ‘Broken Circle Breakdown’. Pickx sprak met hem over wat zijn job inhoudt, Hollywood en dromen voor de toekomst.
Door Pickx
Deel dit nieuws
Een film monteren is veel meer dan enkel wat beelden aan elkaar plakken, toch kunnen velen zich moeilijk inbeelden wat een monteur precies doet. Hoe om schrijf jij je job?
Ik zou kunnen zeggen dat ik de film in elkaar steek, want dat is natuurlijk waar het om gaat. Maar naar mijn mening ben je als monteur pas echt een meerwaarde wanneer je de regisseur zowel praktisch als psychologisch begeleidt tot het afwerken van de film na de opnames. Het is namelijk een zeer confronterend proces, want meestal loopt de regisseur al jaren met een droombeeld van de film rond. Op de set is alles nog leuk, omdat iedereen zich werpt op het realiseren van die droom. De realiteit slaat echter pas toe tijdens de montage, wanneer blijkt dat bepaalde dingen niet zijn wat de regisseur in gedachten had. De ontgoocheling die dan vaak ontstaat, mag niet blijven hangen. Ik zorg er dus voor dat daar iets mooi voor in de plaats komt.
Wordt een film dan echt pas gevormd tijdens de montage?
In mijn volledige carrière heb ik al aan ruwweg zestig langspeelfilms mogen werken en daarvan is er misschien één die voor 90% in de volgorde beland is die de regisseur voor ogen had. Dat is enerzijds eigen aan het soort films waaraan ik werk, maar anderzijds is het een feit dat films – zeker als ze in mijn handen zijn – zelden de structuur van het scenario aanhouden. Letters op papier weerklinken namelijk anders eens ze in beeld worden gebracht. Een geschreven stilte is moeilijk te lezen, terwijl een stilte in beeld net veel betekenis heeft.
Wil dat zeggen dat jij dan als monteur in zekere zin het laatste woord hebt over de film?
De film heeft altijd het laatste woord, niet ik of de regisseur. Als organisme vraagt een film bepaalde dingen en jij moet daar als monteur of regisseur naar luisteren. En als het goed is, is iedereen het daar sowieso mee eens.
Hoe was het om in het begin van je carrière zo’n grote verantwoordelijkheid op je te nemen?
In het begin van mijn carrière had ik eigenlijk minder angsten dan nu, want als je jong bent, vlieg je er gewoon in. Bovendien zijn de mensen waarmee je werkt meestal ook even jong en sta je niet zo stil bij de verantwoordelijkheid. Al hangt dat natuurlijk wel af van het project. De druk ligt hoger tijdens een film van bijvoorbeeld 300 miljoen dollar, dan bij één die 10.000 euro budget heeft. Maar ik doe mij best om me dat niet te laten beïnvloeden. Ondertussen heb ik genoeg zelfvertrouwen opgebouwd om te weten dat als ik goed werk lever voor films met een laag budget, ik dat ook kan voor films met een hoog budget. De taak blijft uiteindelijk dezelfde.
Je hebt ook al een paar Hollywoodfilms op je naam staan als monteur. Hoe verschillend is de werkwijze hier ten opzichte van daar?
Het hangt ook hier allemaal af van het project. Mijn eerste Hollywoodfilm was ‘Lost River’, het regiedebuut van Ryan Gosling, en die werkwijze was eigenlijk niet zo verschillend. Gosling is een superster, maar het ging om een best goedkope film waar geen grote studio achter zat. Ik woonde een half jaar bij hem thuis en we monteerden samen in de kelder. De ideale binnenkomer voor mij in Hollywood dus, aangezien het net zo voelde als wanneer ik met Fien (Troch, nvdr.) en Felix (Van Groeningen, nvdr.) samenwerk. Met als enige verschil de persaandacht en de premières eens de film uitkwam.
Mijn meest recente Hollywoodproject, ‘Ad Astra’, kan je dan weer op geen enkele manier vergelijken met werken hier. Voor zo’n grote en dure sciencefictionfilm moet je ten eerste verantwoording afleggen aan de studio. En ten tweede wordt er gewerkt met hard money, wat wil zeggen dat iemand persoonlijk investeert, en het geld niet van subsidies komt. Als je dan aan tafel zit tegenover iemand die in zijn eentje 150 miljoen dollar uitgeeft aan de film, weet je dat het jouw taak is om die persoon gelukkig te maken. Daarnaast werd ik ook niet ingehuurd door regisseur James Gray, maar door hoofdrolspeler en producer Brad Pitt. Het is ook met hem dat ik aan de film gewerkt heb, iets wat hier ondenkbaar is.
Zoals je daarnet al vertelde, werk je vaak samen met Fien Troch en Felix Van Groeningen. Hoe belangrijk is het voor jou om films te maken met mensen die je kent?
Iedereen in het leven is een vreemde, voor je ze leert kennen. Fien en ik volgden Johnny Jewels werk bijvoorbeeld al lang. Voor de soundtrack van Fiens film ‘Kid’ hebben we zelfs inspiratie geput uit zijn muziek. Het toeval wil nu dat ik een half jaar later met Ryan Gosling samenwerkte, die op zijn beurt werkte met Jewel als muzikant. Zo hebben we elkaar leren kennen en heb ik hem kunnen vragen om aan de soundtrack voor Fiens volgende film te werken. Dat is hoe het vaak gaat. Maar naast leren kennen, is het belangrijk dat je op dezelfde lijn zit. Als je moet samenwerken met iemand waarmee het niet klikt, ga je dat zien in het eindresultaat. Gelukkig gebeurt dat echt niet vaak.
Zijn er nog samenwerkingen of projecten waar je van droomt?
Toen ik voor het eerst een agent onder de arm nam, zei ik dat ik ervan droomde om samen te werken met Derek Cianfrance. Dat is gebeurd, want samen hebben we aan de HBO-serie ‘I Know This Much Is True’ gewerkt. Ik zou in de toekomst graag nog samenwerken met de Mexicaanse regisseur Amat Escalante, maar boven alles hoop ik nog veel films te maken met mijn vrouw Fien. Dat blijft toch het bijzonderst.
Monteur Nico Leunen, Chromatics-frontman Johnny Jewel en regisseur Fien Troch gaan op 21 oktober in gesprek op Film Fest Gent. Meer info vind je hier.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Films
-
Deze gezinnen springen in het ‘Blind Gekocht’-avontuur
Vandaag begint op Play4 een nieuw seizoen van ‘Blind Gekocht’, waarin jonge koppels, alleenstaande mama’s, niew samengestelde gezinnen en alle andere gezinsvormen hun spaarcenten aan experts geven zodat zij voor hen een ideale nieuwe woning kunnen kopen. Dit zijn de kandidaten die deze keer de sprong wagen en hun zuurverdiende centen aan het ‘Blind Gekocht’-team toevertrouwen.
-
‘Dune: Part Two’ in de VOD-catalogus: maak kennis met de sterrencast!
Eindelijk! ‘Dune: Part Two’ is beschikbaar in onze VOD-catalogus! Om je warm te maken voor deze spectaculaire blockbuster presenteert Pickx alvast de indrukwekkende ensemblecast, bestaande uit de meest blinkende Hollywoodsterren van het moment.
-
De personages en acteurs van ‘Flesh and Blood’
De Britse miniserie ‘Flesh and Blood’, die nu te zien is op de exclusieve zender Pickx+, gaat over complexe familiebanden, de band met de plaats waar je opgroeide en escalerende drama’s. Pickx stelt je alvast voor aan de hoofdpersonages en hun acteurs.
-
Kijktip op Streamz: de zwartkomische spionagereeks ‘The Sympathizer’
Op Streamz vind je vanaf 15 april de nieuwe topserie ‘The Sympathizer’, over een spionerende Vietnamese migrant die zich verscheurd voelt tussen meerdere werelden. Het verhaal komt uit de debuutroman van Viet Thanh Nguyen, die bekroond werd met een Pulitzerprijs. Dit is wat je moet weten over de nieuwe serie, die heel wat in petto lijkt te hebben.
-
Deze BV’s schuiven aan bij Otto-Jan Ham in seizoen 2 van ‘Amai zeg wauw!’ (VRT 1)
Vanaf morgen is het weer een komen en gaan van BV’s in het gezellige ‘Amai zeg wauw!’, de muzikale laatavondshow van Otto-Jan Ham op VRT 1. Pickx stelt de uitverkoren gasten voor.
-
Nieuwe filmreleases in de VOD-catalogus in april
De komende maand wordt de VOD-catalogus van Proximus aangevuld met enkele langverwachte en gloednieuwe films. ‘Anyone but You’, ‘Mean Girls’ (2024) en ‘Dune: Part Two’ zijn binnenkort op jouw televisiescherm te bekijken.
-
Celien Hermans nodigt bekend muzikaal Vlaanderen uit voor een bed-babbel op MENT
Vanaf 4 april ontvangt Celien Hermans in haar programma 'In bed met' opnieuw een resem aan bekende muzikale gasten voor een openhartige bed-babbel. Artiesten als Luc Steeno, Raf van Brussel en Lissa Lewis komen bij Celien over de vloer in een gloednieuw seizoen op MENT!
-
De glansrollen van Andrew Scott
Andrew Scott kruipt in de huid van een mysterieuze oplichter in ‘Ripley’, een psychologische thrillerserie die aanstaande donderdag 4 april op Netflix verschijnt. Wij blikken terug op de beste rollen van de Britse acteur.
-
‘Scoop’ toont een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het Britse koningshuis
Netflix pakt uit met de nieuwe film ‘Scoop’, over een rampzalig interview op de BBC voor een lid van de Britse koninklijke familie. Op 16 november 2019 keek het hele land geschokt toe hoe prins Andrew met lachwekkende excuses probeerde om zeer ernstige aantijgingen te ontkennen. Pickx duikt dieper in de cast van de film over een waargebeurd verhaal.
-
Ontdek de meest memorabele personages uit 20 seizoenen ‘Grey’s Anatomy’!
‘Grey’s Anatomy’ is bezig aan zijn 20ste seizoen! Naar aanleiding van die mijlpaal blikt Pickx terug op de meest memorabele personages uit de populaire serie over een fictief ziekenhuis in Seattle.
-
Seizoen 2 van ‘Nonkels’ komt eraan
Het tweede seizoen van de succesvolle komische serie ‘Nonkels’ is vanaf vandaag te vinden op Streamz en is vanaf 18 april te zien op Play4. Het programma dat de gewone Vlaming een spiegel voorhoudt aan de hand van drie West-Vlaamse broers en absurde situatiehumor voegt ook nieuwe namen toe aan de cast.
-
Paasvakantie met deze kinderfilms in de VOD-catalogus en Pickx Mix
Ook in de VOD-catalogus van Proximus en de Pickx Mix-catalogus is het paasvakantie. De komende weken vind je er de leukste films voor de kleinsten terug voor een gezellig filmmomentje met de hele familie. Een overzicht van onze favorieten.
-
Live action remake van ‘The Incredibles’ in de maak
Disney zet al enkele jaren in op live action remakes van hun klassieke animatiefilms, en nu zijn ook de computergeanimeerde films van Pixar aan de beurt. En omdat de film in 2024 zijn twintigste verjaardag viert, zal ‘The Incredibles’ de eerste zijn die de live action-behandeling krijgt. Pickx kreeg exclusief inzicht in hoe de cast eruit zal zien.
-
De Heilige Stoel, een ‘heilige crimineel’ en zwarte komedie in april op Pickx+
Op de exclusieve zender Pickx+ kijk je in april naar de Ierse zwarte comedyreeks ‘Obituary’, de Italiaanse misdaadserie ‘Christian’ en een indringende documentaire die een blik werpt achter de schermen van het Vaticaan. Een overzicht van de niet te missen nieuwe programma’s op Pickx+ in april.
-
Seizoen 2 van het bejubelde ‘The White Lotus’ op Play4: ontdek de cast!
Het tweede seizoen van de succesreeks ‘The White Lotus’ werd net als het eerste seizoen onthaald als een pareltje van het kleine scherm. Vanaf vanavond is het vervolgseizoen van de met 15 Emmy’s bekroonde reeks te zien op Play4. Als voorsmaakje stelt Pickx alvast de cast voor. Opgelet: spoilers!
-
Met ‘Renegade Nell’ (Disney+) geeft Sally Wainwright ons opnieuw een sterke vrouwelijke hoofdrol
Schrijfster Sally Wainwright is bekend als het brein achter series met sterke vrouwelijke hoofdrollen zoals ‘Happy Valley’ en schreef ook het langverwachte ‘Renegade Nell’, dat nu te zien is op Disney+. Die serie neemt ons mee naar het Engeland van de 18e eeuw, zij het met een fleugje fantasy erbij.
-
Familiebanden in elk genre in de Pickx Mix VOD-catalogus in april
De Pickx Mix VOD-catalogus, waar abonnees met de tv-optie Pickx Mix exclusieve films en series kunnen vinden, wordt in april opnieuw aangevuld met enkele niet te missen titels. We lichten er enkele uit die aantonen dat familiebanden in elk genre centraal kunnen staan.
-
Vier Disney Channel Earth Day met Miraculous screening en Ladybug meet & greet!
22 april is de Dag van de Aarde. Voor die gelegenheid nodigen we je met het hele gezin uit op het Disney Channel Earth Day event. Klaar om Ladybug en Cat Noir te ontmoeten? Neem deel aan onze wedstrijd!
-
Van prestigereeksen tot archeologie in april via Pickx Mix
Abonnees met de tv-optie Pickx Mix krijgen in april opnieuw enkele niet te missen series en documentaires voorgeschoteld op de zenders STAR Channel, BBC First en History Channel. Deze maand staan de prestigereeks ‘FROM’, drama ‘Truelove’ en docureeks ‘Secrets in the Sand’ op het menu.
-
Deze week op Pickx+: het ontstaan van een revolutionaire F1-hypercar
Pickx+ serveert deze week een nauwgezet gedocumenteerde kroniek van ambitie, technisch vernuft en branie, met de docureeks ‘Project One: A Milestone in Automotive History’.