Artiest van de week: de delicate kamerpop van Marble Sounds streelt de trommelvliezen

Muziek | ‘Marble Sounds’ is het vijfde album van Marble Sounds en is in meerdere opzichten het magnum opus van het project rond Brusselaar Pieter Van Dessel. “Dichter bij de essentie van Marble Sounds en mezelf als muzikant kom ik wellicht niet meer”, aldus Van Dessel.

Door Pickx

Deel dit nieuws

De indieband Marble Sounds werd in 2007 geboren. Stichter Pieter Van Dessel nam toen een eerste EP op onder de naam Marble Sounds, die prompt in de playlist van Radio 1 en Studio Brussel belandde. In 2010 verscheen een eerste langspeler, ‘Nice Is Good’ gedoopt. De recensies waren lovend, en sindsdien is de band een household name in het Belgische muzieklandschap. Niet de allergrootste naam – de indiezijpaadjes zijn niet altijd even toegankelijk en radiovriendelijk – maar wel een vaste waarde in het circuit.

Feeërieke sound

Een constante in het oeuvre van Marble Sounds is de feeërieke sound. Voorbeelden te over op de nieuwste worp: zo drijft ‘Never Leave My Heart’ op een meeslepende piano en Van Dessels fluweelzachte vocalen, die je als een warm deken omhelzen. De sfeer doet denken aan Sufjan Stevens en Damien Jurado. ‘Quiet’ volgt dezelfde succesformule, met enkele strijkers die extra weemoed aanleveren. De song stak de grenzen over en belandde in de playlist van de Franse radiozender FIP. Ook zal de track binnenkort te horen zijn in het derde seizoen van de bekende tv- en Netflixserie ‘Undercover’.

Op de opvolger van ‘The Advice to Travel Light’ uit 2018 zingt Van Dessel over zijn vrouw (‘Jacket’), het klimaat (‘A Drop In The Bucket’), regeneratie (‘Axolotl’), een liefdesbreuk (‘The Ever After’), leven op je eigen tempo (‘Quiet’) en het soort tegenslagen dat later nog sterke verhalen zal opleveren (‘Soon It’ll Make Us Laugh’).


Schuwt het experiment niet

Marble Sounds heeft het lef om met zijn muzikaal kleurenpallet niet enkel braaf binnen de vertrouwde lijntjes te kleuren, maar de schildersezel soms ook te neer te planten in andere muzikale landschappen. Zo gaat het de experimentele toer op in ‘Axolotl’, een semi-elektronische indieparel, met een bevreemdende maar fascinerende ondertoon. Air meets Bon Iver meets Jóhann Jóhannsson. Op het weelderige ‘Soon It'll Make Us Laugh’ zingt een Bulgaars koor mee en hoor je zelfs Van Dessels jonge dochters.

Samen met coproducer David Poltrock plaatste Van Dessel drie piano’s op een podium: een vleugelpiano, een zelfspelende vleugelpiano en een zelfspelende buffetpiano, beide aangestuurd via laptop. “Door vooraf de essentie van het geluid te bepalen, is dit muzikaal het meest homogene album van Marble Sounds geworden, een echte pláát, en geen verzameling songs”, vindt Van Dessel, die het album zelf producete. Qua experiment met piano komt geen enkele Belgische naam dichter in de buurt van Nils Frahm als Marble Sounds – een gegeven dat de Belgische scene nu al een dik decennium verrijkt.

Marble Sounds gaat in november optreden in de mooiste zalen van De Lage Landen, o.a. De Roma, AB, Cactus, Het Depot, Casino, TivoliVredenburg en Handelsbeurs.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top