‘Three Thousand Years of Longing’: volgens critici een prachtige film met een duister kantje

Films | Sinds kort kan je in de bioscoop naar ‘Three Thousand Years of Longing’ kijken. Deze fantasierijke avonturenfilm met actrice Tilda Swinton en acteur Idris Elba wordt geroemd om zijn visuele spektakel en originele verhaallijn. Toch bevat de film ook een paar duistere kantjes.

Door Pickx

Deel dit nieuws

In ‘Three Thousand Years of Longing’ zien we hoe de eenzame en verbitterde Britse geleerde Alithea Binnie (Tilda Swinton) op reis gaat naar Istanboel. Daar treft ze in een winkeltje een oud magisch flesje aan met een geest in, genaamd Djinn (Idris Elba). Alithea mag drie wensen doen en in ruil daarvoor krijgt Djinn zijn vrijheid terug. De vrouw slaat echter aan het twijfelen en daarom vertelt Djinn haar enkele spannende verhalen die haar moeten overtuigen.

Afgaande op bovenstaande filmomschrijving zou je denken dat er je via deze film een spannend avontuur staat te wachten. Dat klopt ook, maar toch merken filmcritici op dat de prent ook enkele duistere kantjes bevat waar niet naast gekeken kan (of mag) worden. 

Kritiek

Zo bevat de film volgens critici een zeer racistische en een bijwijlen imperialistische insteek. Het hoofdpersonage Alithea Binnie (Tilda Swinton) is immers een witte Britse vrouw die in de film het Midden-Oosten (en andere delen van de wereld) als haar speeltuin beschouwt. Ze ontmoet bovendien een geest (Idris Elba) die een zwarte huidskleur heeft en die belandt in een machtsrelatie met Alithea omdat zij, en enkel zij, beslist over zijn toekomst en vrijheid. De geest kan niet over zijn eigen lot beslissen en is dus volledig overgeleverd aan de witte vrouw. Die laat het bovendien niet na om haar machtspositie te gebruiken. Ze beschouwt Djinn dan ook als haar bezit …

De geest probeert Alithea toch te overtuigen om drie wensen te maken. Hij vertelt daarom enkele spannende en fantasierijke verhalen die haar inspiratie moeten geven. In deze verhalen zien we echter hoe de oude volkeren uit het Midden-Oosten worden afgeschilderd als barbaren en geweldenaars. Dat is volgens heel wat filmcritici zowel een gemiste kans als een foutieve voorstelling van de aloude werkelijkheid. Er weerklinkt ook kritiek omdat filmregisseur George Miller de vele culturen die het Midden-Oosten rijk is, in de film op een hoopje gooit.

Verhaal over (gebrek aan) liefde

Die filmcritici merkten ook op dat ‘Three Thousand Years of Longing’ vooral een verhaal over liefde is, of beter gezegd: het gebrek daaraan. We zien hoe Alithea zich bijna gevoelloos een weg door het leven baant en op zoek is naar een passionele relatie. Om de leegte in haar leven op te vullen, spant ze de geest voor haar kar en doet ze hem zelf een belofte maken die ze eigenlijk allebei niet in vervulling willen zien gaan… Welke dat is, ontdekt je in ‘Three Thousand Years of Longing’.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top