Alles wat we tot nu weten over Modern Warfare II

Nieuws | Sinds eind 2021 is aan het Call of Duty-publiek een hele reeks cruciale informatie meegedeeld over het volgende deel van de franchise: Modern Warfare II. Het spel ontleent zijn naam aan de populaire telg uit 2009, wat Infinity Ward zeker heeft gewild, en komt officieel uit op 28 oktober 2022. We nemen een kijkje naar alles wat sindsdien werd aangekondigd.

Door Proximus

Deel dit nieuws

Voorwoord

Om te beginnen is het nuttig om de productiecyclus van Call of Duty eens te bekijken. Hoewel een tiental ontwikkelaars hebben meegewerkt aan de creatie van alle spellen in de licentie, wordt momenteel op 3 grote studio’s gerekend om jaarlijks een spel te produceren.

Dit zijn die drie studio’s:

  • Infinity Ward, de allereerste studio en motor van de franchise (COD 4, MW II, MW III, …)
  • Treyarch, bekend dankzij de creatie van de zombiemodus, die door een groot deel van de fanbase wordt gewaardeerd, en voor heel wat populaire games verantwoordelijk is (World at War, Black Ops I, Black Ops II)
  • Sledgehammer Games, opgericht in 2010 en bekend voor het ontwikkelen van de action-adventure delen van de reeks (WW II, …)

Dit trio volgt elkaar op in de ontwikkeling van Call of Duty en produceert, in de genoemde volgorde en elk jaar, een nieuw deel in de reeks. Soms werken twee studio’s samen aan de ontwikkeling van een spel.

Omdat Vanguard ontwikkeld werd door Sledgehammer Games en Treyarch, is het de beurt aan Infinity Ward om de leiding te nemen en het nieuwe spel uit te brengen: Modern Warfare II verschijnt officieel op 28 oktober 2022.

© Activision

Ter info: de game die gepland staat voor 2023 zal normaal gezien worden geproduceerd door Treyarch en zal, volgens op de recentste leaks, een vervolg zijn op de Black Ops-serie.

De laatste geruchten, naar aanleiding van Activision’s beweringen dat Vanguard slecht verkoopt, suggereren echter dat er geen game zal worden uitgebracht in 2023. Zo wil de uitgever de serie ademruimte geven om zichzelf te vernieuwen.

Doet de franchise het slechter dan verwacht?

De verkoopcijfers van de games gaan de verkeerde kant uit, en het is door Call of Duty Vanguard dat we het gevoel hebben dat de serie het spoor bijster is. De neerwaartse trend van de franchise, die gepaard ging met een algemene daling van de populariteit onder gamers, begon met de release van Black Ops II in 2012.

Uit de gepubliceerde resultaten van Activision blijkt immers dat de community tussen 2021 en 2022 met 50 miljoen spelers is gekrompen, wat neerkomt op een derde van actieve Call of Duty-spelers.

Er zijn meerdere redenen die deze daling kunnen verklaren.

Een matige multiplayer met heel wat grote bugs, waarvan sommige nog steeds niet zijn opgelost, een repetitieve zombie-modus die werd uitgebreid naar de Call of Duty-reeks, een allesbehalve uniek tijdperk – Wereldoorlog II – en een gebrek aan interesse in de nieuwe spelmodi. Dit zijn slechts enkele van de mogelijke redenen die de community ertoe hebben aangezet om Vanguard links te laten liggen.

Deze daling betreft ook de Warzone-community, ondanks de vele updates en aanpassingen aan het free-to-play spel.

Is geld de enige drijfveer van Activision geworden? Zijn de verplichte jaarlijkse releases, de vele micro-transactions en de druk op ontwikkelaars om het jaarlijkse tempo vol te houden de oorzaak? Volgens een bepaald deel van de fanbase is dat het geval.

Je mag dus niet onderschatten hoe belangrijk de volgende Call of Duty zal zijn voor de verkoop en de toekomst van de franchise: een nieuwe daling van de belangstelling zou wel eens fataal kunnen zijn voor de FPS-reeks…

Een nieuwe traditie?

Deze informatie heeft reeds geleid tot wijzigingen in het management van Activision.

De belangrijkste info: een herziening van het releaseschema van de franchise valt te verwachten. De kans bestaat dat na Modern Warfare II de games niet meer jaarlijks zullen worden uitgebracht, en dat een meer gespreid schema zal worden ingevoerd.

Dat doet denken aan de verandering die Ubisoft doorvoerde voor de Assassin’s Creed-licentie, een verandering die door de community werd toegejuicht omdat het de hype zou temperen voordat de spellen werden uitgebracht en mogelijk de kwaliteit zou verbeteren.

Hoe zit het met de exclusiviteit?

De astronomische overname van Activision-Blizzard door Microsoft voor $68,7 miljard betekende het einde van een tijdperk van Call of Duty op PlayStation.

Dankzij een exclusiviteitsovereenkomst tussen Sony en Activision werd tal van DLC jarenlang als eerste op PlayStation uitgebracht. Zo kon de PlayStation-community eerder van de content genieten.

Dit tijdperk is nu voorbij, dankzij de overname door Microsoft. Er heerst zelfs angst in de niet-Xbox-communities over de vraag of de spellen nog beschikbaar zullen zijn op andere platforms.

Phil Spencer, hoofd van Xbox Game Studios, was erop gebrand om de situatie te verduidelijken. Hij hield vol dat de militaire FPS-reeks nog steeds beschikbaar zal zijn op andere platforms, waaronder PS4 en PS5.

Call of Duty zal in ieder geval deel kunnen uitmaken van Xbox Game Pass en content aanbieden die exclusief is voor de console van Microsoft. Het verwaarlozen van de andere communities zou een enorm verlies betekenen voor het bedrijf.

Volgens ingewijden zou de deal tussen Sony en Activision nog exclusiviteit geven voor drie Call of Duty-games. De deal zou in 2025/2026 aflopen.

Maar Sony toont verzet tegen deze monsterovername. Terwijl de aankoop nog niet is afgerond, heeft een reeks uitgevers, waaronder Sony, een klacht ingediend bij de Braziliaanse Administratieve Raad voor Economische Bescherming (CADE) in een poging de geleidelijke overname van het bedrijf te voorkomen.

Microsoft weerlegt het argument van Sony door te zeggen dat de uitgever zich nog niet heeft neergelegd bij de concurrentie van Game Pass. Volgens Microsoft zou dit model een bedreiging vormen voor Sony’s machtspositie op de digitale markt en zou het nieuwe monetisatiemodel Sony’s huidige model kunnen uitdagen.

Wat met Modern Warfare II?

Heel wat belangrijke info over het spel zelf werd vrijgegeven.

De leaks:

Het spel zal ons meenemen naar een open wereld, een oorlog tegen drugskartels met misschien zelfs een moraalmeter. Er komt een speltype met de naam ‘DMZ‘: een procedureel gegenereerde open wereld waarin spelers missies moeten voltooien. Uit uitgelekte testsessies van het spel is gebleken dat het een speltype zal zijn waarin ontdekken, craften en overleven de hoofdrol zullen spelen.

Ten tweede zou de gameplay vergelijkbaar zijn met de vorige Modern Warfare, waar parkour een essentieel onderdeel was. Sommige maps zouden geïnspireerd zijn op het level design van Counter-Strike, met als doel om memorabele maps te maken voor spelers, net als de eerste games in de reeks. Een speltype genaamd ‘Attackers vs Defenders‘ waarin het doel zou zijn om een gebied met doelstellingen binnen een bepaalde tijd te verdedigen of te bereiken, zou ook worden toegevoegd. De rol die aan elke speler wordt toegekend, wordt bepaald door het team.

Maar ook zouden enkele mythische maps van de franchise hun grote terugkeer maken: Terminal, Quarry, Highrise & Afghan, allemaal uit Modern Warfare II uit 2009. Ander belangrijk nieuws: voor het eerst in de geschiedenis van COD zal er een map editor verschijnen, waarmee de community hun eigen maps zal kunnen maken.

© Activision

Er zijn delen van de private alpha code uitgelekt, die informatie onthullen zoals de lijst van de 47 aanwezige wapens of nieuwe maps. Sommige legendarische wapens zoals de AUG zijn terug. Zeven nieuwe maps werden ook onthuld, evenals 7 nieuwe perks. Ghost, Fist, Overarm, Cold Blood en Engineer keren terug.

Tot slot is via een datalek van de mobiele versie van Warzone bekendgeraakt dat het populaire speltype “Infected” van Modern Warfare III terug zal keren. Die ranked modus zal kort na de lancering beschikbaar zijn in het spel en Treyarch is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het speltype.

De officiële aankondigingen:

Volgens Activision wordt de game een van de meest ambitieuze en best uitgewerkte episodes in de Call of Duty-reeks. Het spel zal uitgebracht worden op Steam na een lange afwezigheid. En MWII zal dezelfde nieuwe engine hebben als Warzone II. Dit zal het voor de ontwikkelaar gemakkelijker maken om een onderdeel van het ene spel in het andere te implementeren, en vice versa.

Een trailer voor de single-player mode werd onlangs vrijgegeven. Ghost, Price, Soap & Gaz zijn terug.

Volgens teams van journalisten van verschillende sites die rechtstreeks contact hebben gehad met de ontwikkelaar, speelt het spel zich 3 jaar na de gebeurtenissen van MW af. Het doel van het campaign zal zijn een groot terroristisch complot tegen de VS te verijdelen.

Vervolgens wordt een nieuw in 6v6 speltype geïntroduceerd, genaamd ‘Knockout‘. Het doel van de modus is om één minuut lang een zak vol geld bij te houden.

Je bent nu goed geïnformeerd! De deadline voor de volgende onthullingen staat gepland voor 15 september. We zien je dan!

© Activision

Bronnen: CharlieIntel, resetera.com, RalphValve, Youtube, Twitter & de website van Call of Duty

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top