'Gemini Man': of hoe te veel hightech ook tegen een film kan werken

Films |

Vrijdagavond vertoont VTM 2 de actieprent ‘Gemini Man’, ook te vinden in onze Proximus VOD-catalogus overigens. Ondanks de grote namen in de cast en de regie van Oscarwinnaar Ang Lee werd deze flitsende blockbuster een flop aan de kassa. Dat had veel te maken met de technologische keuzes.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Op papier zag het er veelbelovend uit. Een sciencefictionprent vol sprankelende actiescènes, een intrigerend scenario, de veilige regiehanden van Ang Lee (‘Brokeback Mountain’, ‘Hulk’, ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’, ‘Life of Pi’) en een sterrencast met Will Smith en Clive Owen als tenoren. De vermaarde en succesvolle Amerikaanse producer Jerry Bruckheimer (bekend van 'Top Gun') zette zijn schouders mee onder het project en ook distributeur Paramount Pictures verwachtte veel van ‘Gemini Man’.

Alle voorwaarden waren dus ingevuld om van deze blockbuster een kassasucces te maken. Maar dat viel lelijk tegen. Naar verluidt maakte de filmstudio een verlies van 75 miljoen dollar aan deze productie. ‘Gemini Man’ werd afgekraakt door critici en door fans. Te gekunsteld, heette het verdict. En dat had veel te maken met de hoogtechnologische manier waarop de film ingeblikt werd.

Het filmproject gaat al meer dan twintig jaar mee, maar verschillende studio’s wilden hun handen niet verbranden aan de technologische vereisten. Het scenario draait rond Henry Brogan, een sluipschutter die in dienst van de overheid gevaarlijke doelwitten uitschakelt, maar die na een mislukte opdracht besluit om een punt achter zijn carrière te zetten. Zijn baas, Clay Varris, stuurt vervolgens Junior, een 23-jarige kloon van Brogan, op pad om hem te vermoorden en zijn plaats in te nemen. Aanvankelijk dacht men de jonge Brogan en de oudere Brogan door twee verschillende acteurs te laten spelen, maar na veel castingoverwegingen viel de keuze uiteindelijk op Will Smith, die beide personages voor zijn rekening zou nemen. Een moeilijk klaar te spelen opnameproces.

Hoogtechnologische opnametechniek

Daarbij was het bedoeling dat er door motion capture en cgi een jonger evenbeeld van Smith zou gecreëerd worden. Die droeg een speciaal pak wanneer hij de jonge versie van zichzelf vertolkte en achteraf werd daar digitaal een jonger lichaam en gezicht op gemonteerd, naar het beeld van Smith uit zijn periode als acteur in ‘Bad Boys’ en ‘Six Degrees of Separation’.

Maar daar stopte de hightechrevolutie van ‘Gemini Man’ niet. Ang Lee is een groot aanhanger van filmen op een frequentie van 120 fps (frames per second), waar dit voor de doorsnee film slechts 24 fps is. Concreet betekent dit dat er 4 keer meer beelden in een seconde passeren dan we gewend zijn, wat voor een dynamischer en meer realistisch effect zou zorgen. Bedoeling is dan natuurlijk dat de films die op deze manier opgenomen worden vertoond worden in cinemazalen of op beeldschermen die deze hyperrealistische 4K-technologie ondersteunen.

Daar lag al het eerste probleem: ‘Gemini Man’ werd in heel de VS slechts in 14 zalen op 4K-schermen en aan 120 fps vertoond. Hij werd wel in 3D en IMAX-zalen aangeboden, maar in een lagere resolutie, 2K in plaats van 4K. Het effect dat regisseur Ang Lee en de productiestudio beoogden viel dus grotendeels weg.

Realistischer betekent niet noodzakelijk beter

Een bijkomend probleem is dat die nieuwe opnametechnologie in theorie voor meer realistische bewegingen en een scherper beeld zou zorgen -waarbij wetenschappelijke studie aantoonde dat het menselijke brein het verschil niet meer kan maken tussen realiteit en virtueel-, maar in de praktijk blijkt net dat de meeste mensen die ‘hyperrealiteit’ net als kunstmatig ervaren. De acteerprestaties krijgen plots iets heel onwezenlijk en plastisch. Ook de actiescènes zijn door de 4K-technologie net minder geloofwaardig. Het omgekeerde effect van wat de makers beogen.

Filmrecensent Bilge Ebiri zag de film in beide versies en beschrijft op de website van Vulture zijn ervaring: “Het ding is: films zijn geen werkelijkheid, wanneer we hen reëel proberen te maken, realiseren we ons net hoezeer ze onwaarachtig zijn. De scherpte en klaarheid van de beelden doet ons geen deel voelen van de personages in ‘Gemini Man’, het doet ons eerder voelen alsof we mee op de set staan met de cast en hen zien sukkelen met de teksten. Jawel, we ontwaren meer details, maar dat zijn niet noodzakelijk de juiste details.”

De meesten mensen die de film in beide versies zagen, verkiezen daarom de old skool-opname in ‘normale’ cinemaresolutie, en bepleiten dat de vele explosieve actiescènes dan best wel te pruimen zijn. Zoals de motoachtervolging van de jonge Will Smith op de oude Will Smith, of de gevechtsscène in de duistere catacomben van een ondergronds Boedapest. Op tv krijg je alvast de 2K-versie voorgeschoteld, misschien een goede gelegenheid om zelf te oordelen?

Bekijk ‘Gemini Man’ op vrijdag 26 augustus vanaf 20u30 op VTM 2. Of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Niet gezien? Geen zorgen, met TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil.

‘Gemini Man' is ook beschikbaar in de Proximus VOD-catalogus. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top