VTM pakt uit met "hitparade" aan lokale programma's

Films | VTM zet dit najaar onder meer in op pottenbakken en geld verstoppen in nieuwe programma's als "De Schaal Van Pascale" met Pascale Naessens en "Wie Zoekt Die Wint" met Jens Dendoncker. Dat maakte de zendergroep gisteren bekend tijdens de voorstelling van haar najaarsprogrammatie.

Door Belga

Deel dit nieuws

Algemeen directeur tv, radio en streaming Dirk Lodewyckx sprak over "het beste voorjaar in twintig jaar tijd", waarbij VTM een marktaandeel van 27,1 procent bereikte. Een stijging van 3,1 procent in vergelijking met vorig jaar, klonk het.

Zenders VTM, VTM 2 en VTM GO schotelen de kijker dit najaar een "hitparade" voor van vertrouwde en nieuwe programma's. Klassiekers als "Blind Getrouwd", "The Voice van Vlaanderen", "BV Darts" en "Code van Coppens" keren alvast terug.

Daarnaast stelt de zender ook nieuwe formats voor. Zo gaat Jens Dendoncker "Wie Zoekt Die Wint" presenteren, een programma waarin gezinnen tot 100.000 euro cash kunnen vinden die verstopt is in hun huis.

In "De Schaal van Pascale" met Pascale Naessens staat pottenbakken centraal in een format dat veel wegheeft van het bakprogramma "Bake Off" op Play4. Ook "Het Jachtseizoen" is nieuw. In dat programma, gebaseerd op een YouTube-hit, gaan Laura Tesoro, Jamie-Lee Six en Maarten Cop bekende Vlamingen achterna in een "avontuurlijke jacht". Tot slot keert ook het oude bekende "De Kotmadam" terug met een 24ste seizoen.

Bij VTM GO staan de zogenaamde "shorties" centraal. Dat zijn speciaal voor het streamingplatform gemaakte reeksen met korte afleveringen. Zo keren Gerben Tuerlinckx en Arno The Kid terug met een tweede seizoen van "Security Checkers" en proberen ze in een nieuw programma "Drop Off" in tien dagen tijd al liftend terug te keren naar huis. "Ik Ben Camille" volgt zangeres Camille Dhont, en in "Familie Files" blikt Jamie-Lee Six terug op "iconische momenten" uit het "Familie"-archief.

Bij de programma's zijn een aantal nieuw bedachte formats, zoals "Wie Zoekt Die Wint". VTM benadrukte dat het "blijft investeren in lokale content". "Er is geen enkel land dat zo snel formats verbrandt als België", aldus Lodewyckx. Volgens de directeur zijn het "uitdagende tijden" door de grote vraag naar creatief talent en de grote druk op televisiemakers. De zendergroep lijkt de laatste jaren bij TikTok alvast een bron gevonden te hebben voor nieuw talent, met namen als Stien Edlund en Gerben Tuerlinckx. "Waar het talent vandaan komt, maakt niet uit. Zolang het talent overeind blijft op het grote scherm", zegt Lodewyckx.

Tijdens de voorstelling van het najaarsprogramma van concurrent Play4 liet die weten dat on-demand kijken "het nieuwe normaal" is. De zender deelde mee dat 70 procent van de programma's uitgesteld, en 30 procent lineair bekeken wordt. Bij VTM ligt dat percentage lineair kijken op 60 procent, zo werd benadrukt tijdens de persconferentie. Lodewyckx onderstreept dat VTM vooral inzet op programma's die "generatieoverschrijdend" zijn en dat de zender een "verbindend gevoel" wil creëren. De trend naar minder lineair kijken lijkt de algemeen directeur niet af te schrikken. "Goede content komt altijd bovendrijven op voorwaarde dat de kijker het vindt", concludeert hij.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top