De eerste recensies van ‘House of the Dragon’ zijn er: hoe luidt het verdict?

Series | Op maandag 22 augustus ging de langverwachte spin-offserie ‘House of the Dragon’ van start. De eerste recensies vinden langzamerhand hun weg naar het internet en passeerden ook de handen van enkele van onze Pickx-redactieleden. En natuurlijk werd alles besproken.

Door Pickx

Deel dit nieuws

In spin-offserie ‘House of the Dragon’ reizen we opnieuw af naar de fictieve wereld van Westeros. We gaan 200 jaar terug in de tijd en belanden in een periode voor de gebeurtenissen uit ‘Game of Thrones’. Daarin zien we hoe de machtige Targaryen-dynastie een machtsoverdracht binnen de eigen kring moet zien af te handelen. Prinses Rhaenyra Targaryen komt in aanmerking voor de troon, maar zij wordt al snel geconfronteerd met samenzweringen van snode partijen die een troonsbestijging van haar niet zien zitten…

De eerste afleveringen van ‘House of the Dragon’ zijn sinds 22 augustus te bekijken op streamingdienst HBO Max. Die kampte kort na de release van de eerste afleveringen overigens met storingen omdat bepaalde servers overspoeld werden met kijklustigen. Kort nadat de eerste afleveringen door miljoenen kijkers werden bekeken, kwamen de eerste recensies online. Die hebben we naarstig doorpluist.

Om te beginnen zijn bijna alle recensies het erover eens dat ‘House of the Dragon’ in dezelfde sfeer baadt als ‘Game of Thrones’. Er worden opnieuw heel wat snode plannen gesmeed om bepaalde personages van de IJzeren Troon te houden en dat deed menig recensent blijkbaar terugdenken aan de vele pogingen van Varys of Littlefinger in ‘Game of Thrones’ om zaakjes te beïnvloeden. Het verschil in ‘House of the Dragon’ is dat de achterkamerpolitiek zich deze keer binnen de familie afspeelt en die familie wil koste wat kost aan de macht blijven.

Naaktheid en bloedvergieten

Net zoals in ‘Game of Thrones’ is naaktheid en bloedvergieten ook in ‘House of the Dragon’ van de partij. We merken op dat de nieuwe reeks opnieuw enkele expliciete scènes bevat en dat zal in de toekomst waarschijnlijk niet anders zijn. Gelukkig zijn de regisseurs volgens de recensenten weer van een torenhoog niveau waardoor kijkers tussen alle expliciete scènes door toch op het puntje van hun stoel zullen blijven zitten.

De regisseurs konden overigens aan de slag gaan met een topcast waaronder Emma D’Arcy, Olivia Cooke, Matt Smith en Paddy Considine. Elk van hen speelt een personage dat zowel goede als minder deugdzame eigenschappen heeft en de kijker volgens de recensenten verschillende kanten van een verhaal laat zien. Dat verhaal bevat naar verluidt opnieuw overigens zeer veel plotwendingen en die zich langzaam maar zeker lijken te ontvouwen. Samenvattend kunnen we dus stellen dat de eerste recensies positief zijn.

'House of the Dragon’ bouwt verder op de successen van ‘Game of Thrones’ en belooft een waardige vervanger te zijn. Of het hoofdpersonage uiteindelijk ook het onderspit zal moeten delven in deze reeks, valt nog af te wachten… Om dat te weten te komen, zal je deze spannende serie enkele jaren moet volgen.

Bekijk ‘House of the Dragon’ vanaf 22 augustus on demand op Streamz. Ontdek het aanbod en probeer de tv-optie 1 maand gratis uit via deze link/de promotiecode 'PROXIMUS1M'. Daarna betaal je 11,95 euro per maand. Klik hier om te achterhalen hoe eenvoudig je je Streamz-account activeert.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top