Ontdek de meest waardevolle organisaties in esports

Esports | Het is algemeen geweten dat esports een snel groeiende industrie is. De beste spelers verdienen jaarlijks miljoenen euro’s aan prijzengeld, sponsordeals en salarissen. Net zoals bij traditionele sporten zijn het de teams die het echt grote geld opstrijken. Maar welke organisaties zijn nu eigenlijk de grootste? En hoe zijn ze in die positie terechtgekomen?

Door Proximus

Deel dit nieuws

Er is heel wat geld te verdienen met esports. Het aantal teams dat jaarlijks miljoenen opstrijkt is geëxplodeerd en niet meer bij te houden. De nieuwswebsite Forbes publiceert daarom elk jaar een studie van de meest waardevolle esportsorganisaties. Wij zoomen in op de vijf teams die in 2022 de lijst aanvoeren. 

TSM (540 miljoen dollar)

TSM prijkt helemaal bovenaan de lijst van grootste esportsorganisaties ter wereld. De org werd in 2009 in het leven geroepen als Team SoloMid door de Amerikaan Andy “Reginald” Dinh, als onderdeel van een community-website over League of Legends. De naam verwijst naar een strategie in de game, waarbij een speler in z’n eentje mid aanvalt.

Het hoeft dan ook niet te verbazen dat TSM de meeste successen geboekt heeft op de MOBA van Riot Games. De organisatie won maar liefst zeven van de negentien splits in de LCS, de Noord-Amerikaanse liga. Het meeste van die zeges liggen in het verleden; de laatste LCS-overwinning gebeurde in 2020. Tegenwoordig heeft TSM moeite om zich te tonen in het competitieve landschap van de esport. Het roster werd recent nog volledig gewijzigd.

Op Rainbox Six Siege mocht het team de bekende hamer optillen tijdens de recentste R6 Invitational. Ook financieel is de organisatie een zwaargewicht in de sector. TSM sloot bijvoorbeeld een 10-jarige deal met cryptobedrijf FTX ter waarde van 210 miljoen dollar, en gaat nu door het leven als TSM FTX, en bezit het een esports facility van 25 000 m2. Niet slecht voor een nieuwssite over League of Legends!

100 Thieves (460 miljoen dollar)

100 Thieves gooit het over een andere boeg. Het team beschrijft zichzelf op de officiële website als “het voornaamste lifestyle-merk”, het woord gaming valt pas later. 100 Thieves werd opgericht in 2017 door ex-Call of Duty pro Matthew “Nadeshot” Haag en miljardair Dan Gilbert, eigenaar van het NBA-team Cleveland Cavaliers.

Ondanks dat de org minder dan vijf jaar oud is, schoot de waarde van 100 Thieves wel als een raket de hoogte in. Onder meer Drake en Scooter Braun, manager van artiesten als Justin Bieber en Ariana Grande, mogen zich tot de mede-eigenaars rekenen. Net zoals TSM heeft 100 Thieves ook een thuisbasis in Los Angeles, het 100 Thieves Cash App Compound.

De focus op mode en lifestyle deed de waarde van het bedrijf groeien tot 460 miljoen dollar. Maar op vlak van esports mag 100 Thieves zeker niet onderschat worden. Na een trage start won het League of Legends-roster de LCS Summer Split in 2021. Het team van Nadeshot eindigde als runner-up tijdens de 2020 Call of Duty World Championships, en is verder actief op Warzone, Fortnite, Apex Legends en VALORANT.

Team Liquid (440 miljoen dollar)

Team Liquid is het eerste (en enige) team op de lijst dat niet volledig Amerikaans is. De organisatie werd in 2000 uit de grond gestampt door de Nederlander Victor “Nazgul” Goossens, een voormalige professionele Starcraft-speler. Team Liquid startte als een nieuwssite over StarCraft, breidde in 2012 uit naar Dota 2 en richtte in datzelfde jaar een professioneel team op.

Sindsdien gaat het hard voor de Nederlandse organisatie. In 2015 vond een fusie met Team Curse plaats, waardoor Liquid in een klap uitbreidde naar League of Legends, Street Fighter en Super Smash Bros. Goossens won de financiële hoofdprijs een jaar later, wanneer hij de organisatie verkocht aan een Amerikaanse investeringsgroep. De Nederlander is nog steeds actief als co-CEO, samen met de oprichter van Curse.


Team Liquid CEO’s Steve Arhancet (links) en Victor Goossens (rechts). - © Team Liquid

Team Liquid heeft in de talrijke esportscompetities ongeveer alles gewonnen. Denk maar aan The International van 2017, de meest prestigieuze Dota 2-trofee, vier LCS-titels op League of Legends, of het tweede seizoen van de Intel Grand Slam op CS:GO. Daarnaast was Liquid ook verantwoordelijk voor heel wat StarCraft-toernooien, zoals TSL en de TL Opens.

FaZe Clan (400 miljoen dollar)

FaZe Clan is misschien niet de allergrootste, maar wel de allerbekendste esportsorganisatie ter wereld. Zelfs mensen die nog nooit naar een esportstoernooi gekeken hebben, kennen de slogan “FaZe Up” en het officiële handgebaar. De organisatie ontstond dan ook als een YouTube-kanaal, dat draaide rond videos met trickshots in Call of Duty Modern Warfare 2. FaZe werd een van de populairste kanalen op de website en startte niet lang daarna met competitief gamen.

Langzaam maar zeker breidde FaZe uit naar andere esports, maar de focus op shooters werd altijd behouden. De Amerikaanse organisatie werd ook een trendsetter op gebied van sociale media, door als een van de eerste bedrijven een zogenaamd “content house” op te richten. In zo’n huis wonen een aantal influencers samen om 7 dagen op 7 videos te maken. De organisatie werkte ook al samen met bekende namen als Manchester City en McDonalds, en een aantal leden werden zelfs vereeuwigd in een comic van de superheld Batman.


De cover van de FaZe/Batman comic. - © FaZe Clan/DC Comics

In het begin lag de focus op het maken van content, maar FaZe heeft doorheen de jaren een steeds grotere rol opgeëist op competitief vlak. De organisatie heeft zijn grootste successen dan ook bereikt in de laatste twee jaren. In 2021 won het zowel een Major op Rainbow Six Siege als op Call of Duty Black Ops: Cold War. Het CS:GO roster zette afgelopen mei de kers op de taart in Antwerpen, waar het de recentste Major van PGL won

Cloud9 (380 miljoen dollar)

Het hoeft niet de verbazen dat ook de laatste naam in deze lijst op Amerikaanse bodem leeft. Sterker nog, alle teams in dit artikel rekenen de staat Californië als hun thuisbasis. Zo ook Cloud9, dat in 2013 werd opgericht door de broers Etienne als een League of Legends-team. Dat roster won twee LCS-titels op rij en liet de organisatie toe om uit te breiden naar andere esports.

Cloud9 is van alle organisaties in deze lijst het meest gefocust op het sportieve. Content creation en influencers zijn bijzaak voor de Amerikanen, meestrijden op zoveel mogelijk fronten is het hoofddoel. In tegenstelling tot de meeste concurrenten is Cloud9 niet bang om te experimenteren. Denk maar aan hun voortrekkersrol in kleinere esports als Hearthstone, Teamfight Tactics en World of Warcraft. in 2020 nam het met Andrew “Penguingm1” Tang zelfs een schaakspeler aan. 

In totaal won Cloud9 de LCS vier keer, met zes tweede plaatsen, en is na TSM zo de tweede meest succesvolle Noord-Amerikaanse organisatie op de MOBA van Riot. Verder wonnen de teams van de broers Etienne ook een WK op Rocket League, een Majortitel op CS:GO en de allereerste editie van de Overwatch League in 2018.

En wat met de rest van de wereld?

Deze lijst maakt duidelijk dat Noord-Amerika met voorsprong de belangrijkste afzetmarkt van de esportsindustrie is. Toch mag Europa niet onderschat worden. De top 5 van Forbes wordt gevolgd door het Spaanse G2 Esports (340 miljoen dollar) en het Britse Fnatic (260 miljoen dollar). In Azië komen de grootste organisaties uiteraard uit Korea. Dankzij hun geweldige prestaties op League of Legends zijn Gen.G (250 miljoen dollar) en T1 (220 miljoen dollar) aan hun wereldwijde veroveringstocht begonnen.

Dit artikel is allesbehalve een garantie voor de toekomst. De industrie evolueert constant en elke dag ontstaan er nieuwe esportsorganisaties. De kans is dus reëel dat deze lijst er de volgende jaren anders zal uitzien. Wie weet vinden we er ooit wel een Belgische organisatie als HEET Gaming op terug!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top