In the spotlight: Charlotte De Bruyne

Films | Charlotte De Bruyne laveert al jaren tussen theater en film. De ene keer gaat ze de hort op met het theatercollectief Ontroerend Goed, een andere keer staat ze wekenlang op de set voor een film of een serie. Vandaag zit ze midden in de repetities voor het nieuwe Ontroerend Goed-stuk ‘Funeral’, een collectief ritueel over de eindigheid der dingen.

Door MF

Deel dit nieuws

Het is de traditie van deze rubriek dat de interviewee een vraag beantwoordt van de vorige ‘In the spotlight’-gast. Voor jou was Yassine Ouaich aan zet. Zijn vraag: “Welk advies zou jij willen geven aan de jeugd die ook acteur wil worden?”

“Weet je, ik heb het daar met Yassine zelf over gehad, toen we samen op de set van ‘Grond’ stonden. Soms kom je als acteur in situaties terecht waar je je niet altijd even gemakkelijk bij voelt, zoals castings. De vraag die we ons stelden was: wat kunnen we doen om het gevoel van onzekerheid of het gevoel ergens niet op je plaats te zitten, op te lossen. En we kwamen uit bij het idee dat we de wereld als onze living moesten beschouwen, als een plek waar we welkom zijn, een plek waar we echt wel mogen zijn. Als beginnend of ervaren acteur ben je vaak dankbaar omdat je uitgenodigd werd voor een casting of omdat je een rol krijgt. Je mag uiteraard dankbaar zijn voor de rollen die je krijgt, maar eigenlijk zou je het moeten durven om te keren en zeggen: ik mag hier zijn, ze willen mij omdat ze geloven in wat ik kan. Ik denk dat het een typisch Vlaamse reflex is om je kleiner te maken. Of om je te excuseren voor je bestaan, haha. En dat mag gerust anders.”

Hoe pak je dat dan aan?

“Het is soms wel een uitdaging om je snel thuis te voelen op vreemde of kille plekken, wat een casting soms wel kan zijn. Als ik in zo’n situatie beland, begin ik – een beetje onbewust denk ik – de ruimte te claimen door overal mijn spullen te leggen. Mijn jas leg ik op een stoel, mijn handtas elders, ik ga een kopje koffie halen en kom altijd veel te vroeg toe, om mezelf tijd te geven om te landen."

We zagen je de laatste jaren al in een aantal succesvolle producties, waaronder ‘De Twaalf’, ‘Achter De Wolken’ en ‘Niet Schieten’. Binnenkort maak je je opwachting in de nieuwe film van de Dardenne-broers ‘Tori et Lokita’, ‘Het Smelt’ in een regie van Veerle Baetens en ‘Juliet’, de nieuwe reeks van Anke Blondé, die ook al ‘Red light’ regisseerde. Het gaat goed vooruit.

“Ik ben erg blij met die producties, jazeker. Werken met de Dardenne-broers was echt een droom die uitkwam, ook al heb ik maar een kleine rol. Ik heb er op korte tijd heel wat geleerd over wat acteren inhoudt, zelfs na zoveel jaren op de planken en voor de camera. Ik leer op elke set wel iets bij. Wat de Dardenne-broers zo uniek maakt, is de manier waarop ze kijken naar films maken of het vertellen van een verhaal. Ze bereiden zich minutieus voor en verwachten van hun acteurs dat ze het volle pond geven, en werken op een heel genereuze, quasi vaderlijke manier. Ze sturen je bij tot het goed zit. Dat heb ik op de set ook ondervonden. Een scène is voor hen pas geslaagd als de acteur vergeet dat hij of zij aan het acteren is, en de film een documentaire feel krijgt. Echtheid is erg belangrijk. Voor hen, maar ik denk er net zo over.”

Ook met Veerle Baetens had je naar verluidt een goeie klik. Na haar prachtige vertolking in ‘Lola & Cheyenne’ stond ze nu achter de camera, voor de verfilming van de roman van Lize Spit, ‘Het Smelt’. Jij speelt er de hoofdrol. 

“Ook een heel bijzondere ervaring. Ik vind Veerle niet enkel een ongelooflijk straffe actrice, maar ook een zeer getalenteerd regisseur. Ze mag echt naast de Dardenne-broers staan, zeker wat haar aanpak van het thema betreft. Anders, maar net zo gepassioneerd en intens. We zijn gestopt met de film op het moment dat we elkaar helemaal aanvoelden. Een erg mooie periode. Ik vond het jammer dat het voorbij was. Ik stel me soms de vraag waarom regisseurs niet vaker met dezelfde acteurs werken, zoals Woody Allen vaak doet, en je samen kunt groeien in je creatieve ontwikkeling. Ik heb dat bijvoorbeeld wel met Leo Kurpershoek, met wie ik al drie kortfilms maakte. Ik hoop dat er ooit eens een langspeelfim inzit.” 

Met drie op stapel staande films kan het niet anders of je bent binnenkort alomtegenwoordig op het kleine scherm en het grote canvas. Stel dat er een internationale carrière van komt: met wie wil je ooit eens samenwerken?

“Céline Sciamma, de regisseur van ‘Portrait de la jeune fille en feu’. Wat een prachtige film. Mocht zij mij vragen, ik vlieg meteen de halve wereld rond. Of wat ik ook eens graag zou doen, is me laten meeslepen door een Marvel-productie. Dat lijkt me een zeer fijne uitdaging, zowel productioneel als fysiek. Ik hou wel van een beetje actie. Ik zie me echt al staan op de set, in een flashy pakje, met draden aan mijn lijf en een stunt double. Of een film als ‘Batman’, ‘The Lord of the Rings’ ... Ik hou daar wel van. Escapistische films met een duidelijke boodschap en een sterk verhaal. Laat maar komen.” 

En met welke acteur? 

“Dichtbij huis zou ik erg graag eens scènes delen met Tijmen Govaerts. We hebben ondertussen al samen in ‘Tori & Lokita’ gespeeld, maar niet in dezelfde scène. Het zou leuk zijn, mochten we elkaar eens niet voorbijlopen op een set, maar echt samen kunnen spelen.”

Welke vraag zou je willen stellen aan Marthe Schneider? 

"Heb je soms last van 'fomo' en hoe ga je daarmee om?"

Ontdek ‘Grond', 'De Twaalf' en 'Achter De Wolken' op Netflix. Meer info over de tv-optie 'Pickx All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Proximus Pickx vind je hier terug.

Ontdek 'Niet Schieten' nu op Streamz via Proximus Pickx! 

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top