Mediasector en Vlaanderen investeren in nieuw meetsysteem voor de media

Films | De Vlaamse regering investeert, samen met de mediabedrijven, in een nieuw crossmediaal meetsysteem dat beter zicht moet geven op het mediagebruik in Vlaanderen. Dat moet er voor zorgen dat ook kan geregistreerd worden hoeveel mensen bijvoorbeeld worden bereikt met filmpjes op sociale media. "Een gamechanger", zegt Vlaams minister van Media Benjamin Dalle vandaag.

Door Belga

Deel dit nieuws

Mediaonderzoek gebeurt momenteel per medium door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Content wordt echter alsmaar breder verspreid en geconsumeerd over verschillende mediaplatformen heen. 

Denk bijvoorbeeld aan een programma als 'The Voice' of 'De Mol'. Hoeveel mensen dat volgen op tv in de huiskamer, wordt gemeten via de CIM TV-panel. Wie een videofragment van deze programma's aanklikt op hln.be of nieuwsblad.be staan wordt geregistreerd via de digitale CIM Internetmeting. Als iemand echter het fragment deelt op Facebook, is het Facebook dat telt hoeveel keer het gedeeld wordt. 

De verschillende meetmethodes, maken het momenteel onmogelijk om alle resultaten te vergelijken en een totaalbeeld te krijgen van de sterkte van bepaalde content. Er was dus nood aan een nieuwe manier van meten. Het nieuwe systeem moet daar een antwoord op bieden. 

Het wil alle media gaan meten bij dezelfde mensen, in één panel en met éénzelfde methode. Op die manier kan in kaart gebracht worden hoe mediagebruikers zich doorheen de dag over verschillende mediaplatformen (crossmediaal) en mediamerken heen bewegen.

De Vlaamse regering investeert 4 miljoen euro in het project, de mediabedrijven 1,7 miljoen euro. Die laatste verzamelen zich daarvoor in het consortium XMC. Dat bestaat uit tien partijen: Ads & Data, DPG Media, Mediafin, Mediahuis, Niet-openbare regionale televisievereniging Vlaanderen (NORTV), Roularta Media Group, SBS Belgium, Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT) en WE MEDIA.

Het project wordt nu aangemeld bij de Europese Commissie. Als er groen licht komt, is het de bedoeling dat het project volgend jaar van start gaat.

"Dit project is een echte gamechanger voor de Vlaamse mediagroepen", zegt minister Dalle (cd&v). "Het biedt een krachtig antwoord op de steeds dominantere positie van grote internationale spelers in onze mediasector. Het is een heel sterk signaal dat de mediaspelers hiervoor de krachten bundelen zodat de Vlaamse consument van actuele, relevante content kan blijven genieten. Alleen door samen te werken kunnen we de mediasector ook bij ons relevant en financieel leefbaar houden."

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top