Port of Antwerp Bruges wil "groene toegangspoort tot Europa" worden

Nieuws | De Port of Antwerp-Bruges is dankzij de fusie van Antwerpen en Zeebrugge de grootste exporthaven van Europa, zo kondigde het havenbestuur vandaag aan. De ambities zijn niet min bij de start van de fusie: Port of Antwerp-Bruges moet "een wereldhaven worden die economie, mens en klimaat verzoent".

Door Belga

Deel dit nieuws

Op vlak van logistiek, energie en digitalisering wil de nieuwe haven zich gaan onderscheiden van andere wereldhavens. Dit is goed voor een toegevoegde waarde van zowat 21 miljard euro per jaar, zowat 4,5 procent van het Belgische bruto binnenlands product (bbp). Zo is de Port of Antwerp-Bruges de grootste economische motor van het land, de grootste chemische cluster van Europa én de grootste qua overslag van voertuigen, aldus de fusiehaven.

De haven wil meteen een transitie inzetten en de allereerste 'groene haven' worden van de wereld. "Tegen 2050 willen we volledig klimaatneutraal zijn", zegt CEO van Havenbedrijf Antwerpen Jacques Vandermeiren. "Het hele energie-ecosysteem duurzaam gaan vervangen is zeker onze grootste uitdaging. Waterstof, 'green hydrogen', wordt daarbij erg belangrijk."

Tegen 2028 wil Port of Antwerp-Bruges de eerste groene waterstofmoleculen kunnen ontvangen in de haven. Daarvoor maakt ze werk van de uitbreiding van de terminalcapaciteit voor bestaande en nieuwe waterstofdragers op beide havensites. Een waterstofpijpleiding tussen de twee sites en richting het Europese hinterland moet ervoor zorgen dat het hele havengebied en, met uitbreiding, het hele land en een groot deel van Europa er gebruik van kunnen maken.

Antwerpen en Zeebrugge willen de combinatie uitspelen waarbij ze deels een haven aan de kust zijn en deels een haven meer naar het binnenland toe. "Het zal tijd vragen om één organisatie te bouwen", zegt Vandermeiren. "Er zijn verschillen ja, maar onze passie en toewijding, die delen we."

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top