Artiest van de Week: Geen hokjesdenken voor Charlotte Adigéry en Bolis Pupul

Muziek | Vernieuwende muzikanten, zoals die die we graag in de kijker zetten als Artiest van de Week, laten zich wel vaker niet zomaar in een hoekje duwen. Bewijsstuk A: Charlotte Adigéry en Bolis Pupul, die met hun debuutalbum ‘Topical Dancer’ een speelse snapshot maakten van hoe we tegenwoordig naar popcultuur kijken. Kritisch, bewust, taboedoorbrekend, maar altijd dansbaar: dat is onze Artiest van de Week deze keer ten voeten uit.

Door Proximus

Deel dit nieuws

Onderwerpen als vrouwenhaat, racisme, ijdelheid op sociale media, culturele toe-eigening, politieke correctheid, postkolonialisme… Het zijn onderwerpen waar we tegenwoordig goed mee vertrouwd zijn, maar op de dansvloer zou je ze nog niet meteen verwachten. Toch is dat wat Charlotte Adigéry en Bolis Pupul brengen met hun langspeeldebuut ‘Topical Dancer’. “Het Gentse duo meet de temperatuur op van onze tijd en steekt dat in speelse synthcreaties. Nooit belerend en altijd met een kwinkslag”, klinkt het in hun biografie.

‘Topical Dancer’ is ontstaan uit gesprekken die Charlotte en Bolis de afgelopen twee jaar hadden terwijl ze op tour gingen. Ze hadden het over hun visie op het leven in België als personen met een migratieachtergrond (Charlotte heeft roots in Martinique en Guadeloupe, Bolis in China). Ze wilden van hun album een tijdscapsule maken. “Met het idee dat je het ergens zou kunnen begraven zodat toekomstige generaties kunnen zien hoe we in 2020 dachten”, aldus Bolis.

Op de EP ‘Zandoli’ zong Charlotte nog over zichzelf, maar op ‘Topical Dancer’ richt het duo de blik naar buiten. Het nummer ‘Hey’ gaat over oppervlakkige wereldverbeteraars, ‘Reappropriate’ gaat over bevrijding na een seksueel trauma. Niet de meest evidente onderwerpen, maar dat is net wat Charlotte en Bolis typeert. Ze sluiten geen compromissen en gaan voluit voor hun artistieke visie. Het resultaat is hypnotiserend, buitenaards, belangrijk en zelfrelativerend. En er is ruimte voor ironische humor, zoals bijvoorbeeld in het nummer ‘Huille Smisse’, waarin de draak wordt gestoken met de Franse uitspraak van de naam Will Smith.

Emancipatie door humor

“Humor verbindt ons”, zegt Charlotte. “Je moet weten hoe je met jezelf en met anderen kan lachen. Het is een mechanisme om dingen te verwerken, om ons te helpen om minder verbeten te zijn of kwaad te blijven.” ‘Topical Dancer’ gaat niet over vingers wijzen of preken over belangrijke onderwerpen, maar wel over emancipatie door middel van humor, zegt het duo. “Ik wil die zware onderwerpen niet op mijn schouders dragen. ‘Topical Dancer’ is mijn manier om me te verlossen van die problemen en om gewoon plezier te hebben”, legt Charlotte uit.

Het is die mengeling van humor, verbondenheid en een geluid dat moeilijk in een genre te duwen valt die van ‘Topical Dancer’ een unieke plaat maakt. “Mensen zien mij als een producer en Charlotte als zanger”, aldus Bolis, “of ze vinden dat een zwarte artiest “urban” muziek moet maken. Zo’n hokjes voelen voor ons niet juist.”

David en Stephen Dewaele – ook wel bekend als Soulwax – coproduceerden de muziek en brachten de plaat uit onder hun label DEEWEE, maar zijn ook de reden waarom Charlotte en Bolis samen muziek begonnen te maken. Het zijn zij die suggereerden dat ze samen moesten componeren toen ze de soundtrack voor de film ‘Belgica’ maakten. Ze gaven de twee muzikanten de sleutels van hun Gentse studio, waar een enorme verzameling synths staat, en de rest is geschiedenis. Zo’n zeven jaar later experimenteren Charlotte en Bolis nog steeds samen met samples, synths, meditatieve opnames en stevige beats.

Charlotte Adigéry en Bolis Pupul zijn genomineerd voor de MIA voor beste videoclip met het prettig gestoorde ‘Bear With Me (And I’ll stand bare before you)'.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top