In the spotlight: Ward Kerremans

Films | Vlaanderen zendt zijn zonen uit. Wanneer we Ward Kerremans spreken, treffen we hem in Amsterdam, waar hij zich ophoudt voor de voorbereiding van zijn rol in het op stapel staande ‘Noise’, een psychologische thriller van de hand van Robin Kerremans, Steffen Geypens en Hasse Steenssens.

Door MF

Deel dit nieuws

Maar daar kan hij nog niet zo heel veel over vertellen. Waar Kerremans het dan wel over kan en wil hebben? Zijn tijd in Amsterdam en hoeveel hij opgestoken heeft van zijn studie aan de Maastrichtse toneelacademie, de plek die hem voor een groot deel gevormd heeft tot de acteur die hij vandaag is. Met nogal een palmares: de rollen in 'Penoza', 'Black Out', 'Glad Ijs', 'Billie vs Benjamin' en 'Grond' introduceerden hem bij het grote publiek. Maar eerst leggen we hem de vraag voor die Louise Bergez voor hem had :

Wat is de mooiste levensles van een personage dat je speelde?

“Een bijzonder interessante vraag. Ik kom uit bij de rol van Scipio, die ik tijdens mijn derde jaar aan de Toneelacademie in Maastricht speelde, in het stuk 'Caligula' van Albert Camus. Het ging niet zozeer over wat Scipio op scène deed, dan wel hoe ik me die rol eigen gemaakt heb. Ik was nog heel groen achter mijn oren en wilde toen vooral behagen, ook op scène. In die mate zelfs dat ik niet echt aan mijn eigen spel toekwam, maar vooral in een dienende rol belandde. De regisseur zag dat allemaal gebeuren, maar greep niet echt in. Hij gaf me de ruimte om zelf te ontdekken wat het betekende om te acteren, om mijn momenten te grijpen en de ruimte te claimen die mijn personage nodig had. Het werd een zoektocht naar wat acteurschap voor mij betekende. Een wijze levensles, omdat ik sindsdien ben blijven zoeken naar wat ik belangrijk vind, niet enkel in een personage, maar ook in het dagelijkse leven.” 

We plukken je net uit een ‘rondetafelsessie', een lezing van het 'Noise'-scenario met alle andere acteurs en de regisseur. Volop in de voorbereiding, met andere woorden.

“Voor mij zijn dat heel dankbare en bruikbare momenten. Voor de interpretatie van mijn personages haal ik veel informatie uit het scenario. De echte voorbereiding gebeurt daar, tijdens het lezen met de andere acteurs. Ik leer het personage kennen, en wat ik niet uit het scenario zelf kan opmaken, vul ik aan met mijn fantasie en mijn ervaring. Soms stuurt de regisseur bij. Let op, dergelijke voorbereidende werksessies zijn er niet bij elke film of serie. Ik ben blij dat het hier wel zo is, want je wil niet op een set belanden en beseffen dat je interpretatie van een rol mijlenver afstaat van wat een regisseur bedoelde.”  

Wordt 2022 jouw moment-de-gloire jaar?

“Wie zal het zeggen? Het is zo dat ik de laatste jaren heel veel mooie kansen heb gekregen, waar ik enorm blij mee ben. En de ene rol werkt de andere in de hand. Zo bouw ik gestaag aan een palmares waar ik tot hiertoe tevreden over ben.” 

De psychologische thriller 'Noise' staat in de steigers. Kun je daar wat meer over vertellen? 

“Wat ik al kan zeggen, is dat mijn personage met vrouw en kind verhuist naar het ouderlijk huis van zijn vader, ergens in een rustig dorp. De vader zelf, gespeeld door de onnavolgbare Johan Leysen, verhuist naar een rusthuis. En vanaf dat moment gebeuren er geheimzinnige dingen. Ik ga toch eens aan mijn agent vragen hoe ik dat voortaan moet pitchen (lacht).”

Met welke acteurs is het fijn samenwerken? 

“Verschillende. Ik heb bijvoorbeeld veel bewondering voor Yassine Ouaich ('Grond') en Charlotte Timmers ('Billie vs Benjamin'), twee jonge, gedreven acteurs met wie ik vandaag nog steeds een heel goeie band heb. Wie ook niet mag ontbreken, is Peter De Graef, met wie ik samen op de planken stond in ’t Arsenaal, voor 'Dood van een Handelsreiziger'. Een grote inspiratie, alleen al om het gemak waarmee hij zijn teksten debiteerde. Het vloeide er met zoveel naturel uit dat ik tijdens het spelen vaak vergat om te antwoorden, omdat ik zo geboeid stond te luisteren naar wat hij deed (lacht). En verder? James Gandolfini, de helaas veel te vroeg heen gegane acteur die van 'The Sopranos' dé serie van het afgelopen decennium maakte.” 

Met welke regisseur zou je nog willen samenwerken? 

“Niet meteen een regisseur, maar als de schrijver van 'True Detective', Nic Pizzolatto, ooit nog een rol te veel heeft, mag hij me altijd bellen.”

De volgende in deze rubriek is Yassine Ouaich. Wat zou je hem willen vragen?


"Wat is je favoriete Vlaamse productie, en waarom?"

Ontdek 'Grond' nu op Streamz via Proximus Pickx! Ontdek het aanbod en probeer de tv-optie 1 maand gratis uit via deze link met de promotiecode 'PROXIMUS1M'. Daarna betaal je 11,95 euro per maand. Klik hier om te achterhalen hoe eenvoudig je je Streamz-account activeert.

'Billie vs Benjamin' en 'Dealer' zijn beschikbaar in de Proximus VOD-catalogus. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top