‘1917’ op Play4: bekroond camerawerk in de loopgraven

Films | Play4 zendt vanavond het met drie Oscars bekroonde ‘1917’ uit. Het intense oorlogsdrama van Sam Mendes dompelt je helemaal onder in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog dankzij een ingenieuze filmtechniek: de ‘one-take film’ of ‘oner’. Proximus Pickx geeft tekst en uitleg.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Een one shot film wekt de illusie dat de film opgenomen is in één lange take. Als kijker word je van kop tot teen meegezogen in de filmervaring omdat het door de afwezigheid van cuts lijkt alsof je over de schouder van het hoofdpersonage meekijkt. Het realismegehalte ligt daardoor hoger dan bij de doorsnee oorlogsfilm.

Combineer deze filmtechniek met een pakkend scenario, uitmuntende acteerprestaties en de camerakunsten van Hollywoods meest gelauwerde ‘director of photography’, Roger Deakins, en je krijgt een subtiel oorlogsdrama dat aan de ribben blijft kleven.

Natuurlijk is de film niet in één take van twee uur opgenomen. De verschillende scènes werden naadloos aan elkaar geplakt, waardoor het lijkt alsof de film één doorlopende opname is. In een gesprek met Sky News gaf regisseur Mendes toe dat het filmen een ingewikkeld proces was met weinig ruimte voor fouten. “Het was stressvol, zeker. Eerlijk gezegd dacht ik elke dag wel eens: ‘Waarom heb ik mezelf dit aangedaan? Het zou zoveel makkelijker zijn om dit op een conventionele manier te doen.’ Maar als je je er eenmaal op toelegt, begint het een uitdaging te worden waarbij je het gevoel hebt: ‘Ik geef niet op tot ik dit voor elkaar heb’.

Geen spectaculaire camerastunts

De opnames namen 65 dagen in beslag. Een militaire trainingsbasis in Salisbury diende als decor. De langste take duurde negen minuten. Daarover vertelde Deakins aan PA: “Een opname van negen minuten is niet ongebruikelijk, maar als er iets misgaat, kun je wegknippen, of je zegt: ‘Nou, dat stukje vind ik mooi, dus misschien gaan we hier wijd’. Je zegt niet: ‘OK we moeten terug naar minuut één want op acht minuten struikelde iemand of de zon kwam tevoorschijn of er was iets mis’. Het angstniveau is een stuk hoger. De druk was echt extreem.”

“We moesten zo veel repeteren en alle shots uitdokteren, dat het gewoon een tweede natuur werd. Het gevaar bij dit soort films is dat de techniek het verhaal en de inhoud de loef afsteekt."

Het oorlogsdrama van regisseur Sam Mendes werd gelauwerd in binnen- en buitenland. In totaal sleepte ‘1917’ 110 prijzen in de wacht waaronder een Golden Globe voor beste film en een Oscar voor beste camerawerk.

“We hebben besloten dat we de camera nooit door een sleutelgat wilden laten gaan, of het pad van een bewegende kogel wilden laten volgen”, aldus Mendes. De regisseur wilde geen spectaculaire camerastunts. Zijn uiteindelijke doel was om de kijker maximaal onder te dompelen in de kijkervaring. Een deel van het plezier van ‘1917’ is het uitmuntende camerawerk, maar uiteindelijk is zelfs de meest somptueuze cinematografie afhankelijk van het verhaal dat het vertelt.

Bekijk ‘1917’ vanavond om 20u35 op Play4 of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Niet gezien? Geen zorgen, met TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top