Pedro Almodóvar en zijn typische thema's in de VOD-catalogus

Films | Liefhebbers van het werk van de Spaanse auteur-filmmaker Pedro Almodóvar vinden van 6 april tot 1 mei een verzameling van zijn beste films in de VOD-catalogus van Proximus. Tijd om zijn oeuvre onder de loep te nemen en te onderzoeken welke elementen steeds terugkeren in zijn films.

Door Pickx

Deel dit nieuws

Veranderende identiteiten

Een van de belangrijkste terugkerende thema’s in de films van Almodóvar is dat van de sexuele oriëntatie en de zoektocht naar identiteit. Hij creëert homoseksuele, biseksuele en transgender personages zonder ooit in stereotypen te vervallen. In ‘Todo sobre mi madre’ bijvoorbeeld vinden we transgenderpersonages terug. Na het overlijden van haar zoon, wil Manuela de vader op de hoogte stellen. Ze ontdekt dat hij tegenwoordig door het leven gaat als vrouw en de naam Lola draagt. Zijn personages zijn altijd veranderend en stellen het status quo in vraag. Dezelfde representatie vinden we terug in films als ‘La mala educación’, ‘Volver’ en ‘Los abrazos rotos’. Al deze films staan in de VOD-catalogus.

Het uiterlijk

Een aantal films van Almodóvar gaan over mensen die hun uiterlijk willen veranderen en de manieren waarop ze daarmee krijgen wat ze willen. Zijn personages imiteren vaak de karaktertrekken over van iemand anders om zo voor die andere persoon door te gaan. Denk bijvoorbeeld aan ‘La piel que habito’. Daarin wordt Vera gevangen genomen door dr. Robert Ledgard. Om te ontsnappen, meet ze zich het uiterijk aan van de overleden vrouw van de dokter. In ‘Los abrazos rotos’ gaat Lena dan weer naar bed met hooggeplaatste figuren in de filmwereld om te krijgen wat ze wil. Ze doet alsof ze hen passioneel bemint, maar achteraf moet ze van pure walging overgeven.

 

Voyeurisme

Een ander verhaalelement dat vaak terugkeert in het oeuvre van Almodóvar is de voyeur. Personages houden elkaar in het geheim in de gaten en filmen elkaar zelfs vaak. Doordat de camera hen volgt, plaatst de regisseur ons in de schoenen van de voyeur. Almodóvar herinnert ons er graag aan dat we naar een film aan het kijken zijn en dus ook van de buitenkant de gebeurtenissen observeren, net als de voyeur. Zijn personages breken de vierde muur niet door bijvoorbeeld het publiek rechtstreeks aan te spreken, maar we worden wel uitgedaagd om ons vragen te stellen over de doelen van de personages en de manier waarop wij er getuige van zijn.

Madres paralelas

Madres paralelas’ is momenteel de recentste film van Almodóvar. Het verhaal gaat over twee vrouwen, Janis en Ana, die elkaars pad kruisen. Beide vrouwen zijn per ongeluk zwanger geworden en de vader is niet bij hen gebleven tijdens de zwangerschap. Ze ontmoeten elkaar in het ziekenhuis, waar ze beiden op het punt staan om te bevallen. Ze vinden steun bij elkaar. Ana, een frêle jongvolwassene, heeft vooral veel aan Janis, die al van middelbare leeftijd is en veel sterker in haar schoenen staat. Nadat ze samen de bevalling hebben doorstaan, ontstaat een onbreekbare band tussen de vrouwen die hun levens voorgoed verandert. Het beklijvende drama wordt gedragen door een overtuigende Penélope Cruz en is het schoolvoorbeeld van een typische Almodóvar.

De collectie rond Pedro Almodóvar is van 6 april tot 1 mei beschikbaar in de Proximus VOD-catalogus. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top