Artiest van de Week: Juicy, een mengeling tussen grote kunst en hiphop uit de jaren 90
Door Pickx
Deel dit nieuws
Sasha Vovk en Julie Rens leerden elkaar kennen in het conservatorium van Brussel, waar ze leerden om klassieke muziek en jazz te vermengen met de pophits uit de jaren 90. Het lijken twee compleet tegenovergestelde werelden, maar de twee dames laten ze op een geweldige manier versmelten. Tijdens hun studies al vielen ze op met hun unieke covers van rap- en r&b-hits uit de jaren 90 en 2000. In 2018 brachten ze hun eerste gewaagde EP uit: ‘Cast A Spell’. Een jaar later volgde de tweede EP: ‘Crumbs’. Ze trokken naar de podia en speelden tientallen concerten in België en daarbuiten. Ze verzorgden het voorprogramma voor artiesten als Angèle, Ibeyi, Grange en Trixie Whitley.
Het vroege succes had als nadeel dat er niet echt tijd overbleef om te werken aan een eerste langspeler. Maar dan kwam de pandemie. Nu ze plotsklaps zonder werk zaten, konden ze zich helemaal op hun muziek storten en werken aan het eerste album, dat hun identiteit helemaal moest definiëren. In september toonden ze die identiteit aan het publiek op Les Nuits Botanique, waar ze onder begeleiding van een orkest, gedirigeerd door Denis Menier, een uniek concert gaven. Het was een gedroomd huwelijk tussen klassieke en moderne genres. Het was overigens niet de eerste keer dat het duo beroep deed op klassieke muzikanten, want in 2019 in Dour werden ze op het podium vergezeld door 13 koperblazers. Met hulp van trompettist Thomas Mayade herwerkten ze hun hele oeuvre.
Harde woorden
Al die muzikale ambitie is nu terug te vinden in het eerste album van het duo. ‘Mobile’ ligt in de rekken sinds 18 maart. De nummers zijn niet zomaar in een hokje te duwen, want er zijn invloeden te bespeuren uit de post-r&b, jazz, soul, hiphop… We horen zowel akoestische instrumenten als elektronische composities.
Op die dansbare en energieke muziek zingen de dames over harde onderwerpen. Thema’s die ze aanhalen zijn incest, pedofilie, partnergeweld, feminisme en de ziektes die onze wereld plagen. Voor Juicy bestaan er geen taboes. In het nummer ‘Fall Asleep’ spelen ze bijvoorbeeld met kinderlijkheid. De cover van de single ‘Love When It’s Getting Bad’ roept dan weer beelden van femicide op. Vovk en Rens willen choqueren, maar zonder in te boeten op vitaliteit en dansbaarheid.
Het duo zet de muziek graag kracht bij met beelden, want bij ‘Love When It’s Getting Bad’ lanceerden ze bijvoorbeeld een heel korte film. De nummers ‘You Don’t Have to Know’, ‘Treffles’ en ‘Youth’ kregen doordachte videoclips. En op het podium spelen de twee frontvrouwen net zozeer personages, waardoor ze op een poëtische manier hun harde woorden belichamen.
Juicy stelt het nieuwe album ‘Mobile’ op 25 maart voor in de AB.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Bonnie Tyler @ Koninklijk Circus, Brussel
-
More Than Words @ Koninklijk Circus, Brussel
-
In memoriam: van deze muzieksterren moesten we in 2023 afscheid nemen
Ook in 2023 moesten we afscheid nemen van grote en kleine muzieksterren die het tijdelijke voor het eeuwige ruilden. Dit zijn de prominentste namen in binnen- en buitenland op het treurige lijstje van overledenen.
-
Bart Peeters @ De Roma, Antwerpen
-
De beste tijdloze nummers om het nieuwe jaar mee in te luiden
In Vlaanderen staat de radio deze tijd van het jaar al in het teken van tijdloze liedjes, maar voor wie toch nog op zoek is naar enkele nummers die altijd scoren als je het nieuwe jaar goed wil inluiden, somt Pickx enkele favorieten op. Dit zijn enkele liedjes van doorheen de jaren die erg toepasselijk zijn voor de start van het nieuwe jaar.
-
‘A Swinging Christmas’: vier kerstavond op Pickx+ met Yannick Bovy
De Antwerpse crooner is intussen al enkele jaren dé voorvechter in Vlaanderen voor bigband- en swingklassiekers. Op 14 december gaf hij, geïnspireerd door iconen als Frank Sinatra, Dean Martin en Sammy Davis Jr., een concert vol warme kerstklassiekers. En dat optreden is op kerstavond te herbeleven op de exclusieve zender Pickx+.
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen
-
Bazart @ Sportpaleis, Antwerpen