In the spotlight: Louise Bergez

Films | Viel ons op tijdens ‘Twee Zomers’: Louise Bergez, de jonge actrice die zich met veel overgave in de kijker wist te spelen. Het was haar eerste grote tv-rol, maar wie graag het theater bezoekt, kon haar al aan het werk zien, bijvoorbeeld in de voorstelling ‘Bruegel’. Een actrice pur sang is ze, die het gevoel laat primeren op de ratio en zichzelf tot de categorie ‘homo ludens’ mag rekenen. De spelende mens, altijd klaar om in een rol te duiken waar wat ‘beet’ in zit.

Door MF

Deel dit nieuws

Je ‘Twee Zomers’-collega Tijmen Govaerts had een vraag voor je. Zelf heeft hij geen acteursopleiding. Dat leidde tot de bedenking: zou Louise een andere actrice geworden zijn, mocht ze niet aan het KASK gestudeerd hebben?

“Ik denk het wel. Die opleiding aan het KASK heeft me vooral geleerd hoe je als acteur je lichaam kunt inzetten in functie van je rol, hoe je lichamelijk kunt spelen. Voor mij is acteren iets heel fysieks, het is een heel puur gevoel dat je moet durven laten stromen. Het ontdekken van mijn eigen lijf, wat ik voel als ik speel, maakt me tot de actrice die ik nu ben. En dat evolueert nog steeds. Ik denk trouwens dat we het als mens wat vergeten zijn om te luisteren naar wat ons lichaam te vertellen heeft. Ons lijf weet alles. Stress heeft een invloed op je darmen, verliefdheid op je eetlust, ... Leren luisteren naar je lichaam en daarmee aan de slag gaan, beschouw ik als een heel dankbare bron.” 

Als acteur kun je putten uit een rijke gevoelswereld. Ik kan me voorstellen dat je voor sommige emoties diep moet graven, ook de pijnlijke. Dat vraagt om een omgeving waar je je veilig voelt. Is dat je ervaring op de sets waar je al stond?

“Jazeker, omdat je er steevast samenwerkt met gelijkgestemde mensen, met maar één doel: een mooie film of serie afleveren. En dat zorgt voor een comfortabele en veilige setting, waarin je je als acteur helemaal in je spel kunt verliezen. Kwetsbaarheid tonen gaat enkel als je daar de ruimte voor vindt en krijgt.” 

In ‘Twee Zomers’ is er een jonge garde en een oude garde. Heb jij met de oudere versie van je personage – Inge Paulussen – afgesproken hoe jullie Sofie wilden vormgeven? 

“We hebben wel wat van gedachten gewisseld, ja. Normaal gezien zou de oudere garde hun deel eerst gefilmd hebben, waarop wij zouden inpikken voor de jongere versies. Maar corona strooide roet in het eten. Wij kwamen eerst aan de beurt, wat ons net wat meer vrijheid gaf om de personages te modelleren naar hoe we ze toen aanvoelden. Al konden we uit het scenario uiteraard al heel veel afleiden. Van Sofie wist ik dat ze creatief, open, ietwat spiritueel was ... Daar waren Inge en ik het alleszins ook over eens. Leuk was wel dat er tijdens de casting niet te veel gelet werd op de fysieke gelijkenissen tussen de acteurs. Vooral belangrijk was hoe we de personages speelden, hoe de gebeurtenissen hun zijn beïnvloeden.”

Je rol in ‘Twee Zomers’ is een van je eerste grote rollen in een serie. Heb je de smaak nu te pakken?

“Ik was het al gewend om op de planken te staan, maar ik ben nu heel blij dat ik theater en film kan combineren. Het zijn twee totaal verschillende mediums, waar ik verschillende facetten van mijn acteren in kan onderzoeken. Soms hoor je acteurs zeggen dat de beleving in het theater directer is, dat je echt in het ‘nu’ speelt, maar eigenlijk geldt dat ook voor wat je op een set doet. Ook daar speel je voor een select publiek – de crew eigenlijk – en kan er ineens magie ontstaan. Er is niet zo heel erg veel verschil.” 

Weet je nog wanneer je voor het eerst voelde: ik wil acteur worden? 

“Ja! Ik moet een jaar of vijf geweest zijn. Ik weet dat dat heel jong is, maar ik herinner me het gevoel dat ik kreeg toen ik een dansje deed en mijn ouders en grootouders naar me keken. Ik heb altijd al graag willen vertellen, mensen deelachtig willen maken van een groter verhaal. Als ik acteer, dan voel ik me helemaal in het nu en bestaat er even niets anders mee. Ik hou enorm van dat ‘ik ben hier!’-moment. Weet je, ik moet daarbij denken aan ‘Deep Throat’, die legendarische pornofilm waarin een personage tijdens de daad klokken hoort luiden en bloemen ziet verschijnen. Helemaal in het nu opgaan, dat vind ik erg aangenaam.”

Je werkte al samen met Tijmen Govaerts, voor ‘De Kraak’. ‘Twee Zomers’ was je tweede samenwerking. Leuk om elkaar opnieuw tegen het lijf te lopen?

“Jazeker! Ik heb zoveel gehad aan ‘De Kraak’, mijn eerste, echte filmervaring. Ik was de dag voordien pas afgestudeerd en werd quasi meteen voor de leeuwen geworpen, op een heel grote set. Ik was blij dat Tijmen en Felix er rondliepen. Dat stelde me echt gerust, want ik was echt een kip zonder kop (lacht). Trouwens, Tijmen komt vaak kijken als ik speel in het theater. Als een collega-acteur komt kijken, dan voel je je wel geapprecieerd en geliefd.” 

Kun je iets vertellen over de opnames van ‘Duyster’, de Vlaamse horrorfilm waarin je meespeelde? 

‘Dat was een heel fijne ervaring! Weet je, meespelen in een horrorprent vind ik veel aangenamer dan ernaar te kijken. Ik ben daar echt té gevoelig voor. Als vrienden me bijvoorbeeld zouden uitnodigen voor een horror night, dan wil ik vooraf weten welke films ik zal zien en ook welke momenten me de stuipen op het lijf zullen jagen. En zelfs als ik dat allemaal al weet, dan nog zit ik op het puntje van mijn stoel. Ik herinner me dat ik jaren geleden wekenlang nachtmerries had na het bekijken van ‘Lord of the Rings’, omdat er een heel grote spin in voorkwam.” 

Met welke regisseur zou je graag samenwerken? 

“Met Lars von Trier! Doodgraag, maar dat is als alle sterren goed staan en alles mooi in de plooi valt. Dichter bij huis ben ik heel erg te vinden voor wat Kato De Boeck maakt. Ik ben heel benieuwd naar de reeks die ze gemaakt heeft. En uiteraard Fien Troch, om haar aparte manier van regisseren. Wouter Bouvijn maakt het ook altijd spannend, en met Jonas Govaerts lijkt me het ook heel erg leuk werken. Wat hij met ‘Tabula Rasa’ deed, vond ik bijvoorbeeld heel erg cool. En Michael Roskam! Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer ...”

Mocht je ooit meespelen in een biopic, van wie mag dat zijn?

'Charlotte Gainsbourg! Of Amy Winehouse. Dan zou ik ook de kans krijgen om te zingen, iets wat ik niet altijd goed durf, maar wel erg graag doe.” 

Is er een serie of een filmreeks die je weet te beklijven? 

“‘Euphoria’, sowieso! Dat is toch van het beste van wat ik de laatste jaren gezien heb. Of ‘Normal People’. Zo mooi en integer gespeeld. Bij ‘Normal People’ is alles wat je ziet zo dichtbij, zonder grootse gebaren. Ik was ook erg onder de indruk van ‘La Jeune Fille en Feu’, een heel mooie film, en ‘A Woman under the influence’ van John Cassavetes, een prachtige prent. Of wat Leonardo DiCaprio deed in ‘Once Upon A Time In America’. Magistraal!” 

Is er iets wat je zelf nog zou willen maken? Theater? Film? 

‘Ik heb een idee voor een tv-format die leentjebuur speelt bij theater. Een beetje geënt op ‘Friends’, dat opgenomen werd voor een live audience. Een groots project waar beide disciplines mooi samenkomen, heel eclectisch. Daar wil ik mijn schouders onder zetten, onder het laten samenvloeien van die twee werelden. Ik zou me er als een vis in het water voelen.”

De volgende in deze rubriek is Ward Kerremans. Welke vraag zou je hem willen stellen? 

'Wat is de mooiste levensles die je leerde van een personage dat je speelde?'

Ontdek Louise Bergez in 'Yummy' in de Pickx Mix op aanvraag-catalogus en in 'De Kraak' op Streamz via Proximus Pickx! Ontdek het aanbod en probeer de tv-optie 1 maand gratis uit via deze link / de promotiecode 'PROXIMUS1M'. Daarna betaal je 11,95 euro per maand. Klik hier om te achterhalen hoe eenvoudig je je Streamz-account activeert.

Ontdek 'Twee Zomers' later dit jaar op Netflix. Meer info over de tv-optie 'Pickx All Stars' (inclusief Netflix) of het Netflix-aanbod via Proximus Pickx vind je hier terug. 

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top