De League of Legends woordenlijst

Door Proximus

Deel dit nieuws

A:

  • AA: afkorting gebruikt om de automatische aanvallen van je champion aan te duiden
  • AD: Fysieke schade
  • ADC (AD Carry): scherpschutters (marksmen), meestal op basis van hun auto-aanvallen en te vinden in de botlane.
  • AFK: “Away From Keyboard”, een speler die afwezig is in het spel
  • AGRO: wanneer een monster agro krijgt, valt die je aan
  • AI: afkorting van artificial intelligence
  • ALL-IN: gebruik al je vaardigheden om snel één of meer vijanden te doden
  • AP: Magische schade
  • APC (AP Carry): champions die afhankelijk zijn van magische schade, zoals magiërs
  • ARMOR: armor vermindert de aanvalsschade van vijandelijke champions
  • AS (Attack Speed): de snelheid van de auto-aanval van je champion
  • ASSIST: schade toebrengen aan een champion zonder de kill zelf aangewezen te krijgen

B:

  • BACK: terugkeren naar de basis
  • BACKDOOR: het infiltreren achter het vijandelijke team om de laatste torens en de vijandelijke nexus neer te halen
  • BAIT: jezelf tonen aan je tegenstander om die in de val te lokken
  • BAN: verban een champion of een speler
  • BARON: afkorting van Baron Nashor, het machtigste monster op de map
  • BG (Bad Game): uitdrukking gebruikt aan het einde van een slecht spel, in tegenstelling tot GG (Good Game)
  • BLUE: afkorting van Blue Buff. Verwijst naar een jungle monster dat mana regeneratie en cooldown reductie schenkt
  • BO: afkorting van Best Of en verwijst naar de wedstrijden die je toelaten om hogerop te geraken in de gerangschikte divisie
  • BOT: afkorting van Botlane, het pad onderin de map
  • BRB: afkorting van “be right back” of “zo terug”. Verwijst naar een champion die terugkeert naar de basis of iemand die tijdelijk afwezig is
  • BRUISER: een karaktertype tussen fighter en tank. Ze hebben de juiste schade en weerstand
  • BTW: afkorting van “by the way” of “tussen haakjes”
  • BUFF: elke spell effect die je stats verhoogt
  • BUILD: heeft betrekking op je uitrusting
  • BURST: een grote aanval van een kampioen
  • BUSH: vertaling van “struik” en betekent het hoge gras op de kaart

C:

  • CARRY: komt van “carrier” en verwijst ofwel naar een champion die het spel naar de overwinning kan “dragen”, ofwel naar een personage dat nuttiger is met het juiste equipment (zoals een ADC)
  • CC: afkorting van “Crowd Control” en verwijst naar vaardigheden die de bewegingen van een personage kunnen wijzigen, gaande van langzaam (slow) tot vastmaken (root) of zelfs verlammen (stun)
  • CD: afkorting van “Cooldown”, verwijst naar de tijd die je nodig hebt om van een spreuk te herstellen
  • CHASE: op een vijand jagen
  • CHEESE: één of meerdere out of the box-acties om de tegenstander te verrassen
  • CLEAN: het vermogen van een champion om monsters uit de jungle op te ruimen
  • CLEANSE: de Summoner’s spreuk “Purge”. Deze spreuk verwijdert de CC van je champion
  • CORE: gelijk aan “essentieel” en wordt gezegd van een belangrijk item van een personage
  • COVER: iemand bedekken en beschermen
  • COUNTER GANK: een gank is een verrassingsaanval, dus een verrassende tegenaanval om de jungler van de tegenpartij te counteren
  • COUNTER JUNGLE: een strategie om door de jungle van de tegenstander te bewegen om de jungler te hinderen
  • COUNTER PICK: een van nature sterke champion kiezen tegen een andere champion
  • CREEP: de minions van de game
  • CS: kort voor “Creep Score” of het aantal Creeps dat door een speler is gedood

D:

  • DASH: een actie waarmee je kort in één richting kunt sprinten
  • DEBUFF: het tegenovergestelde van Buff, het verminderen van een of meerdere stats
  • DENY: een actie die de tegenstander in een moeilijke positie plaatst, bijvoorbeeld door hem te beletten te farmen of zich terug te trekken
  • DIVE: de tegenstander aanvallen onder zijn toren
  • DODGE: het ontwijken/ counteren van een aanval van de tegenstander
  • DOT: afkorting van “Damage over time”, oftewel schade die over een korte periode wordt toegebracht
  • DPS: afkorting van “Damage per second” (schade per seconde), verwijst naar de schade die in de loop van de tijd wordt toegebracht
  • DRAKE: de draak op de kaart. Een vrij krachtig neutraal monster dat upgrades schenkt aan het team dat het kan verslaan
  • DUO (of DUOQ): twee spelers die samen deelnemen aan een gerangschikt spel

E:

  • EARLY: het begin van het spel, van minuut één tot 20 ongeveer.
  • ELO: verborgen rangschikking van de speler. Winnen verhoogt de Elo van de speler en verliezen vermindert het. Spelers die elkaar in een spel ontmoeten hebben over het algemeen dezelfde Elo
  • ELO HELL: een term die gebruikt wordt om de slechtste spelers in League of Legends te beschrijven. Velen beschouwen de onderkant van de ranglijst (Bronzen 3-4-5) als de Elo Hell
  • ENGAGE : een gevecht aangaan
  • EXHAUST: Vertaling van de summoner’s spreuk “Fatigue” die tijdelijk de aanvalssnelheid, bewegingssnelheid en AD van een vijand verlaagt

F:

  • F: Afkorting van de summoner’s spreuk “Flash”. Wordt gebruikt om aan te geven dat een flash werd gebruikt
  • FACECHECK: een gebied betreden zonder zicht te hebben
  • FAIL: het missen van een spreuk, een doel,…
  • FARM: de laatste slag toedienen aan een minion om goud te verzamelen
  • FB: “First Blood”, de eerste kill van het spel
  • FEED: sterfgevallen worden aan de ketting gelegd
  • FF: code om in de chat in te voeren om het spel te verlaten (/ff)
  • FLAME: een speler beledigen, bespotten of zelfs lastigvallen
  • FLANK: een vijand van opzij aanvallen
  • FLASH: summoner’s spreuk die overeenkomt met “Lightning Jump”
  • FLASH IN: actie waarbij de summoner’s spreuk “Lightning Jump” wordt gebruikt om snel een vijand aan te vallen
  • FEAR: CC die ervoor zorgt dat je langzaam in de tegenovergestelde richting beweegt
  • FOCUS: je concentreren op een actie
  • FREE FARM: duidt een plaats op de kaart aan waar een speler in alle rust kan gaan farmen
  • FREEZE: de minions dicht bij de toren brengen, maar er niet onder, zonder de lane te pushen zodat de vijand gedwongen wordt op te rukken en zich zo bloot te stellen aan een gank
  • FUFU: camouflage, duidt een onzichtbaar voorwerp of personage aan

G:

  • GAME: vertaling van spel. Bijvoorbeeld: “Klaar voor een game?”
  • GANK: naar een andere lane sluipen. Een techniek gebruikt door junglers, effectief omdat het 1V1 in 2V1 verandert
  • GG (Good Game): betekent dat je een goede wedstrijd hebt gespeeld
  • GJ (Good Job): een goed uitgevoerde actie
  • GHOST (Spook): een spreuk waarmee je je korte tijd sneller kunt bewegen
  • GL HF (Good Luck Have Fun): een aanmoediging die vaak gebruikt wordt bij het begin van het spel
  • GRAB: grijpspreuken die een personage naar een ander personage verplaatsen. Blitzcrank, Thresh en Nautilus hebben grabs

H:

  • HARASS: het toebrengen van schade op lange termijn om een toekomstige aanval in te plannen
  • HEAL: vertaling van helen. Wordt gebruikt om een genezing aan te vragen in het spel
  • HERALD: klein monster dat verschijnt na een paar minuten spelen. Heeft veel PK maar een zwak punt in zijn rug. Wordt na een paar minuten vervangen door de Baron Nashor
  • HP: vertaling en verkleinwoord van levenspunten

I:

  • IGNITE: vertaling van de summoner’s spreuk “Embarrassment”, die het mogelijk maakt schade toe te brengen over een korte periode en de genezing van het doelwit vermindert
  • INC: afkorting van “incoming”, betekent dat een speler naar een bepaalde positie komt
  • INHIB: afkorting van “inhibitor” en een van de doelen van het spel
  • INVADE: een riskante actie aan het begin van het spel waar een speler zich in de vijandelijke jungle waagt om een geïsoleerde tegenstander te verrassen
  • INSEC: een zet beroemd geworden door de gelijknamige Lee Sin speler. Je beweegt achter een tegenstander om nadien terug naar je team te gaan
  • ITEM: verwijst naar een voorwerp in het spel

J:

  • JUNGLE: alle gebieden die niet bij een lane horen en waar de neutrale monsters zitten
  • JUNGLER: personage dat voornamelijk in de jungle speelt

K:

  • KITE: een techniek waarbij je schade toebrengt aan een tegenstander terwijl je buiten zijn bereik blijft
  • KNOCK BACK: een tegenstander terugduwen
  • KNOCK UP: een tegenstander omhoog duwen
  • KS: Afkorting van “Kill Steal”, een kill stelen door de laatste klap uit te delen. Verwijst ook naar “Kill Secure”, wanneer je een kill overneemt omdat je bondgenoot dat niet kan

L:

  • LANE GANK: een gank vanuit de lane, niet vanuit de jungle
  • LANE SWAP: van lane wisselen met één of meerdere spelers
  • LAST HIT: de laatste slag toebrengen aan een monster of personage van de tegenstander
  • LATE GAME: de periode aan het einde van het spel, wanneer de personages bijna hun volledige uitrusting hebben
  • LEASH: equivalent van PULL en dus een actie om een neutraal monster uit te jungle te gebruiken om je jungler te helpen
  • LIFE STEAL: “Leven stelen”

M:

  • MAGIC PEN: hoeveel magische weerstand van de tegenstander wordt genegeerd door de magische aanval van je champion
  • MR: of Magic Resist, magische weerstand dus
  • MANA: de blauwe balk die je onder de levensbalk ziet en gebruikt wordt om vaardigheden uit te voeren
  • MAP CONTROL: alle acties om zichtbaarheid te krijgen op de map door wards te plaatsen of te bewegen
  • MASTERIES: bonussen die je in je profiel uitrust naar rato van één per summoner level
  • MATCHUP: een matchup is een confrontatie tussen twee champions. Bijvoorbeeld: “de matchup Annie tegen Anivia is moeilijk voor Annie”
  • MELEE: een strijd van man tot man
  • META: de champions van het moment volgens de evolutie van het spel. In seizoen 3 was de Meta gericht op assassins, omdat die erg effectieve voorwerpen en spreuken hadden in vergelijking met de rest van de personages
  • MID GAME: het midden van een spel
  • MID: middenpad

N:

  • NERF: de afname in kracht van een item, personage of doel na een update. Bijvoorbeeld: “de kracht van Zhonya’s Zandloper daalde van 120 naar 100, dit is een nerf”
  • NEXUS: je doel, het hart van je basis of de vijandelijke basis
  • N1: afkorting van “Nice One”, wat vertaald kan worden als “mooi”
  • NVM: afkorting van “nevermind”, vertaling van “laat maar”

O:

  • OMW: afkorting van “On my way”, betekent dat de speler naar een positie komt
  • OOM: afkorting van “Out of mana”, wanneer een personage geen mana meer heeft
  • OP: afkorting van “Over powered”, een champion of voorwerp dat te krachtig is, wordt zo genoemd
  • OVEREXTEND: je lane te ver pushen en jezelf daardoor kwetsbaar maken voor vijandelijke ganks
  • OUTFARM: de farm van je tegenstander overtreffen. Als je bijvoorbeeld 20 CS meer hebt dan je tegenstander, is er sprake van een outfarm
  • OUTPLAY: een speler die een andere speler volledig weet te overvleugelen

P:

  • PASSIVE: een vertaling van je passieve spreuk, oftewel een vaardigheid die je hebt zonder die te moeten gebruiken
  • PEEL: het beschermen van een bondgenoot, vaak geassocieerd met support. Bijvoorbeeld, als je een vijand ervan weerhoudt je ADC aan te vallen, dan deed je een peel.
  • PICK: vertaling van “Selectie”. Voorbeeld: “Teemo is een goede pick”
  • PING: de signalen die je op de kaart kunt gebruiken om sneller te communiceren dan met de chat
  • PINK (WARD): de roze bakens die zichtbaar zijn, 5 gezondheidspunten hebben en alle eenheden in hun radius (zelfs onzichtbare) onthullen
  • PLAYMAKER: iemand met mooie acties in petto. De champion Ekko is bijvoorbeeld een playmaker met de verschillende dashes
  • PLAYS: vertaling van “Acties” en is een reeks van zeer mooie acties
  • PO: afkorting van gouden munten
  • POKE:de schade gedaan voor harass. Bijvoorbeeld, Nidalee’s eerste spreuk, die speren over lange afstanden werpt, is een poke
  • PREMADE: twee of meer spelers die samen aan een spel beginnen
  • PROXY: actie om tussen torens te staan om minions te farmen. Trekt de aandacht van het vijandelijke team naar zich toe
  • PUSH: vertaling van “Duw”. Actie waar je oprukt op je lane door golven van minions op je weg te verslaan

Q:

  • Q SPELL: je eerste spreuk, die standaard op je A-toets staat
  • QSS: afkorting van “Quicksilver Sash” en verwijdert de effecten van controles op je personage
  • QQ: een huilende smiley die je kan gebruiken als een speler klaagt

R:

  • RANGE: de vertaling van “bereik” en de afstand van waar je personage een actie kan uitvoeren
  • RANGED: een personage dat van een afstand aanvalt, het tegenovergestelde van MELEE
  • RECALL: een spreuk waarmee je terug kan keren naar de basis
  • RED (BUFF): neutraal monster in de jungle, geeft een buff op auto-aanvallen
  • REPORT: vertaling van “verslag”, waarmee je een speler kan aanklagen
  • RETARD: vertaling van “imbeciel”. Belediging in het spel bestraft met een straf. Verwijst ook naar een champion die te gemakkelijk te bespelen is
  • RUNES: bonussen die je moet kopen en uitrusten in je profiel en die een impact hebben in het spel
  • ROAM: tijdelijk verlaten van je lane om een andere lane te ganken
  • ROOT: Een controlerende actie waarmee je het doelwit immobiliseert
  • RQ: Afkorting van “Rage Quit”. Een speler die het spel vrijwillig heeft verlaten

S:

  • SCALE: een champion die in kracht toeneemt naarmate het spel vordert. Een kampioen die goed scalet is zwak in het begin maar sterk op het einde
  • SIDELANES: de lanes aan weerszijden van de map
  • SKILL: vertaling van “Vaardigheid”. Ofwel een spreuk ofwel het talent van een speler
  • SKILLSHOT: Elke vaardigheid waarbij in één richting moet worden gericht.
  • SLOW: spreuken die andere spelers vertragen en de bewegingssnelheid verminderen
  • SMITE: de summoner’s spreuk waarmee schade kan worden toegebracht aan monsters. Een essentiële spreuk voor een jungler
  • SNOWBALL: het sneeuwbaleffect. Hoe meer kills een speler krijgt, hoe sterker die wordt
  • SPLIT PUSH: het pushen van een lane terwijl de rest van je team een andere lane pusht of doelen inneemt om de aandacht op jezelf te vestigen
  • SQUISHY: duidt een personage aan met weinig weerstand en dus gemakkelijk kan sterven
  • SS: kort voor “Miss”, meestal geschreven in de chat om aan te geven dat de tegenstander niet meer in de lane zit om te waarschuwen voor een mogelijke vijandelijke roam. Het wordt nog amper gebruikt sinds de komst van pings
  • STACK: het ophopen van iets. Nasus kan bijvoorbeeld zijn Q spell stapelen op minions
  • STARTER: de voorwerpen waarmee je het spel begint
  • STUFF: equivalent van build en dus de uitrusting van een kampioen
  • STUN: verlamt het doelwit en verhindert hem voor korte tijd een actie uit te voeren
  • SUPPORT: een rol voor een speler die bereid is zijn team te helpen
  • SURRENDER: het opgeven van een spel. Kan gedaan worden na 20 minuten spelen
  • SUSTAIN: een techniek waardoor je niet hoeft terug te keren naar de basis. Vladimir houdt bijvoorbeeld goed stand omdat hij zijn HP kan regenereren
  • SWAP LANE: je lane inruilen met andere spelers

T:

  • TEAM: een team
  • TEAMPLAY: verwijst naar collectieve acties die dus in team worden uitgevoerd
  • TENACITY: een statistiek die kan oplopen tot 35% en crowd control effecten kan verminderen
  • TRADE: betekent “ruilen”. Traden is het ruilen van levenspunten tussen twee champions
  • TRINKET: gratis voorwerpen die kunnen worden gebruikt om een ward op te zetten of een zone te onthullen
  • TAUNT: betekent “provocatie” en kan provocatie in de chat betekenen maar ook naar crowd control verwijzen die de vijand dwingt de caster aan te vallen
  • TY: afkorting van “Thank you” en betekent “dank je”
  • TANK: een champion die opvalt door zijn weerstand in de strijd
  • TEAMFIGHT: een gevecht waarbij de twee teams tegenover elkaar staan
  • TOWER DIVE: hetzelfde als dive. Techniek die bestaat uit het vechten onder de toren van de tegenstander
  • TOXIC: negatieve houding tegenover anderen. Een speler die andere spelers constant beledigt is toxic
  • TRUE DAMAGE: schade waarbij geen rekening wordt gehouden met het pantser en magische weerstand van de tegenstander. Het wordt vaak toegediend met een spreuk
  • TP: afkorting van de summoner’s spreuk “Teleportatie”, waarmee je over de kaart kan teleporteren
  • TROLL: een speler die niet serieus speelt en er plezier in heeft om een spel te verpesten
  • TURTLE: zeer defensief spelen

U:

  • ULTI: de ultieme spreuk van een champion, krachtiger dan andere spreuken. Je krijgt de spreuk op niveau 6, behalve in bepaalde specifieke gevallen

W:

  • WARD: een baken dat, eens gebruikt, een klein deel van de kaart laat zien
  • WAVECLEAR: de mogelijkheid van een personage om snel groepen minions te doden. Aanvallen in zones zijn vaak nuttig voor waveclear
  • WINRATE: het percentage gewonnen en verloren wedstrijden voor zowel personages als je profiel
  • WOMBO COMBO: een opeenvolging van goed op elkaar afgestemde spreuken en technieken, waarvan het eindresultaat vaak indrukwekkend is
  • WP: afkorting van “Well Played”, wat “goed gespeeld” betekent
  • WINIONS: een samentrekking van “Win” en “Minions”, waarmee een situatie wordt beschreven waarin de minions doorslaggevend zijn

X:

  • XPEKE: een bekende speler die zijn naam gaf aan een zet in een competitie. De speler slaagde erin een backdoor te creëren op de basis van de tegenstander terwijl hij in 1V2 was

Z:

  • ZONER: een techniek die de tegenstander ontmoedigt om te naderen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top