League of Legends voor Dummies – Volume III : De samenstelling van het team en de spelfases

Nieuws | Geen twee zonder drie! En dit derde deel van League of Legends voor Dummies is ook meteen het laatste. Deze reeks leert je de basisbeginselen van de MOBA van Riot Games.

Door Proximus

Deel dit nieuws

Na de eerste twee delen van onze League of Legends-gids, zijn er nog een paar dingen die je echt moet weten als je zo’n complete game als deze helemaal wil snappen. Daarom nemen we je mee voor het derde en laatste deel van onze ‘League of Legends voor Dummies’. We bekijken de samenstelling van je team en de verschillende spelfases die je moet helpen om de soms wat moeilijke woorden van de meest gespeelde MOBA ter wereld te begrijpen.

Een sterk team samenstellen

Zoals je ondertussen wel weet, is League of Legends een teamspel, waarbij samenwerking tussen spelers en de chemie tussen de gekozen champions ontzettend belangrijk is. Zoals we in het eerste deel van deze gids hebben uitgelegd, is er in League of Legends voor elk probleem ook wel een oplossing. Of toch bijna altijd.

Elke champion kan dus gemakkelijk worden gecounterd door een andere te kiezen. Als je deze strategie doortrekt naar het hele team, is het dus vrij gemakkelijk om de overwinningsstrategie van de tegenpartij tot nul te herleiden door je ploeg slim samen te stellen. Als je de 150 champions in de game goed kent, heb je al een stevig voordeel, maar ook als je enkele andere belangrijke aspecten kent, heb je een voorsprong op de rest.

Een sterk team bouw je in de eerste plaats door een goede balans te vinden en een team te bouwen die de sterke punten goed kan uitspelen. Als je champion houdt van lange gevechten, dan moet je ervoor zorgen dat de gevechten ook lang duren. Een team dat gebouwd is rond teamgevechten, heeft er dan weer niets aan als je champions het individueel gaan aanpakken.

In een solo queue is het vaak moeilijk om op een gecoördineerde manier de strijd aan te gaan met vier teamgenoten. Dat zien we vaak terugkomen op professioneel niveau. Spelers kiezen vaak een champion op basis van een persoonlijke voorkeur of omdat ze sterk zijn in de meta in plaats van te kiezen voor champions die een evenwichtig team vormen.

Daarom moet je altijd een overwinningsstrategie van je team bepalen wanneer je je team samengesteld hebt. Je kan verschillende samenstellingen onderscheiden. Let wel op, want deze lijst is uiteraard niet volledig. Met 150 kampioenen kan je een quasi oneindig aantal teams samenstellen.

Enkele verschillende samenstellingen:

Poke

Dit team bestaat uit champions die heel veel schade kunnen toebrengen vanop een afstand. De kracht van het team is de levensbalk van de tegenstanders zo veel mogelijk terug te dringen zodat ze niet meer in staat zijn om het gevecht aan te gaan. Het is (ZEER) vervelend als je tegen zo’n team moet spelen, maar de strategie van het team staat of valt met het raken van de aanvallen. Doen ze dat niet, dan boet het team ontzettend hard in aan kracht, vooral in teamgevechten.

AoE

Dit team heeft verschillende champions die veel schade kunnen aanrichten binnen een bepaalde zone. Als je de aanvallen goed combineert, dan kan je het team van je tegenstander snel verpletteren in een teamgevecht, als je dat op een slimme manier doet natuurlijk. Je mag je combo wel niet missen en je cooldowns, die erg belangrijk zijn, kunnen je parten spelen als je tegenstander blijft vechten.

Splitpush

Als je splitpush speelt, is het je doel om tegenstanders op de kaart kwijt te raken. Door een kampioen naar één van de sidelanes te sturen en ergens anders op de kaart druk uit te oefenen, dwing je je tegenstanders om knopen door te hakken en vaak moeten ze dan een doel opgeven. Deze samenstelling berust veel meer op je macro gameplay dan op je mogelijke vuurkracht in teamgevechten.

Pick

Waar je jouw champion plaatst in League of Legends is vaak de sleutel tot je overleving. Met dit in het achterhoofd is het doel van dit team om geïsoleerde doelwitten aan te pakken en hen zo snel mogelijk uit te schakelen om een numeriek voordeel te behalen. Aan de andere kant heb je het een pak lastiger tegen gegroepeerde champions, omdat je aanvalskracht gebaseerd is op individuele CC’s.

Maar maak je, als je nieuw bent in het spel, maar niet te veel zorgen over het samenstellen van het perfecte team wanneer je champions kiest. Speel liever zoveel mogelijk met je favoriete champion en leer die door en door kennen.

De drie spelfases

Dit deel gaat verder dan de basiskennis die je nodig hebt om League of Legends te spelen, maar aangezien je deze termen waarschijnlijk vaak zal tegenkomen, is het wel belangrijk dat je deze concepten kent.

De early game

De early game is over het algemeen de eerste 15 minuten van het spel. Alle spelers, behalve de jungler, zitten in hun lane en verzamelen een maximum aan grondstoffen voor de rest van het spel. Dit is over het algemeen ook het moment waarop de jungler van het team het meest actief zal zijn. Meestal probeert die om zijn lane comfortabel te domineren tegenover zijn match-up.

De mid game

De mid game start normaal gezien na vijftien minuten of wanneer de eerste toren op de kaart is gevallen. Teamgevechten komen dan vaker voor. In de meeste gevallen is de support nooit ver weg van de jungler om te helpen druk te zetten op neutrale doelen zoals de draak of de Rift Herald, of om een turret te herstellen die het overleefd heeft met een paar levenspunten.

De late game

Na ongeveer 30 minuten begint de late game. Op dit punt in het spel zijn de meeste turrets al gevallen en zijn teamgevechten dus meestal de hoofdzaak van het spel. De spelers hebben ondertussen genoeg grondstoffen verzameld om zich met verschillende voorwerpen uit te rusten. Zelfs als je team een enorme voorsprong heeft, kan een slecht geleid teamgevecht je alsnog het spel kosten.

Maar waarom is het nu zo belangrijk om met deze fases rekening te houden? Elke champion in League of Legends heeft sterke en zwakke punten, maar ook een fase waarin hij sterker is! Dit wordt de “powerpike” van een champion genoemd. Terwijl assassins, bijvoorbeeld, een enorme impact hebben in het begin van het spel, zullen champions zoals AD Carrys vaak moeten wachten tot ze verschillende items hebben om hun taak volledig te vervullen en de levensbalk van de tegenstander te doen verdwijnen. Het is dus van essentieel belang om op de hoogte te zijn van deze fases om het beste uit je champion te halen en zo je kansen op de overwinning te vergroten.

Houd er wel rekening mee dat deze fases niet in steen gebeiteld zijn. Elk spel is anders en de early game kan bijvoorbeeld wel wat langer duren, afhankelijk van de richting waarin het spel zich ontwikkelt.

We hebben het einde van onze gids over de basis van League of Legends bereikt! De game zelf veel spelen is het beste wat je kan doen, maar met de kennis uit deze gids zal je het spel sneller begrijpen en kan je wedstrijden ook uitgebreid analyseren. Als je Volume I en Volume II gemist zou hebben, dan is het zeker de moeite om dit nu in te halen!

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top