Emma Bale is volwassener en kritischer geworden
Door Pickx
Deel dit nieuws
Dag Emma. Van alle artiesten die in ‘Monologue’ aan bod komen zijn jij en Milo Meskens misschien wel degenen die al het grootste publiek hebben uitgebouwd. Geeft dat je een andere visie op de toekomst dan de anderen?
Emma Bale: “Als je al wat langer in de muziekbusiness zit, weet je misschien wel wat beter hoe je met bepaalde dingen moet omgaan, maar iedereen komt uiteindelijk dezelfde moeilijkheden tegen. Die veranderen dan ook van moment tot moment. Toen ik begon, was er bijvoorbeeld nog geen TikTok en was Instagram nog niet zo’n big deal als nu. Je moet je constant aanpassen.”
Je vertelt in je ‘Monologue’ dat je vroeger iets naïever was over de muziekwereld. Is dat iets dat iedereen doormaakt?
Emma: “Ja, en dat staat ook los van de muziek. In het begin weet je nog niets over die wereld en gaandeweg weet je steeds beter wat je wil. Ik leer zelf meer en meer op mijn strepen staan. Vroeger had ik bij wijze van spreken niets liever dan dat iemand mijn hand nam en me vertelde hoe alles moest.”
“Op muzikaal vlak leer je je boodschap beter verwoorden en leer je wat je de wereld in wil sturen. Ik ben begonnen toen ik 14 jaar oud was en nu ben ik 21. Het zou vreemd zijn als ik na al die tijd niet volwassener klonk.”
In je ‘Monologue’ zien we onder andere verschillende versies van jou en een kunstwerk dat in brand wordt gestoken. Kan je die beelden wat toelichten?
Emma: “Voor dat schilderij verbrand wordt, zie je twee Emma’s in een kamer. De ene is blij met eender wat ze maakt, de ander heeft al meer ervaring en weet beter wat ze doet en wil. Het feit dat dat schilderij in brand wordt gestoken, staat voor mijn proces. Ik ben strenger geworden voor mezelf en zal niet meer zomaar iets uitbrengen waar ik niet voor de volle honderd procent achter sta. Dus het is een metafoor voor het feit dat ik blijf proberen, tot mijn hart zegt dat het klopt.”
Je bent in de ‘Monologue’ ook best kritisch over de muzieksector, bijvoorbeeld omdat die nog steeds gedomineerd wordt door mannen.
Emma: “Dat is niet iets waar ik dagelijks mee bezig ben. Maar als ik erbij stilsta en erover nadenk, dan valt het me wel op dat bijvoorbeeld al mijn managers tot nu toe mannelijk waren, dat mijn schrijfpartners, de mensen van de platenfirma en de uitgever, zo goed als allemaal mannen zijn. Ik voel wel een verandering opkomen en zie dat er meer representatie komt, maar ik lig er nu ook niet wakker van. Ik ben vooral bezig met het creëren van mijn muziek.”
Je zegt dat je altijd creatief bezig wil blijven, zelfs als de muzikale carrière ooit zou stoppen. Ben je al aan de slag met andere kunstvormen?
Emma: “Jazeker! Ik heb tijdens de lockdown veel geschilderd. En sinds kort heb ik een cursus juwelen maken gevolgd, dus ik ben heel wat juweeltjes aan het maken voor mezelf en voor vrienden. Dat is nu nog een hobby, maar ik vind het wel heel leuk en wil er wat meer mee doen. Misschien kan ik op een bepaald moment dat en muziek combineren, zodat ik kan juwelen die ik zelf heb gemaakt kan dragen op het podium. Het is altijd leuk als die wegen elkaar kruisen.”
De doe-het-zelfmentaliteit komt steeds meer op in de muziekwereld. Zie je jezelf je eigen muziek producen?
Emma: “Ik heb wel een kleine homestudio, maar vind de traditionele gang van zaken - de weg langs de studio’s - toch nog steeds het fijnst. Waarmee ik niet wil zeggen dat wie thuis producet minder goed bezig is. Ik moedig alle creatievelingen aan om van thuis uit dingen te maken. Ik ben er jaloers op want ik heb dat nooit geleerd. Ik probeer mezelf wel wat dingen aan te leren - om er thuis mijn weg in te vinden en dat dan mee te nemen naar de studio. Het geeft je de tools om iets te maken waar je je honderd procent goed bij voelt.”
Je geeft ook aan dat je minder bezig wil zijn met sociale media omdat het je leven iets te veel beheerst. Is dat een noodzakelijk kwaad geworden voor muzikanten?
Emma: “Het vergt veel van me. Ik zou graag gewoon bezig zijn met muziek maken en touren en als er dan eens een leuk moment is, vind ik het best oké om dat online te delen. Dat is hoe ik het altijd heb gedaan. Maar nu moet je bijna een influencer zijn en je socials gebruiken om je muziek te promoten en daar heb ik het moeilijk mee. Er wordt gevraagd om een TikTok te maken om een single te promoten, maar ik weet niet eens hoe dat moet. Het idee dat je vaak genoeg moet posten om je socials in leven te houden, want anders kan je carrière gedaan zijn, is een dagelijkse worsteling geworden. Dat is niet iets waar ik mee bezig wil zijn.”
“Onlangs zag ik nog een post van een andere artiest die zei dat het te veel was geworden. Dan zag ik hoeveel artiesten erop reageerden en dezelfde mening hadden, tot zelfs James Blake. Het was goed om eens te zien dat ik niet de enige ben die het zo aanvoelt. Ik hoop op een soort beweging, dat mensen meer voor het authentieke zullen kiezen en meer echte dingen zullen delen. Dat ze delen wat hen blij en minder blij maakt, dat vooral het echte overheerst en dat dat dan weer positiviteit teweeg brengt. Nu doen sociale media, volgens mij, mensen te veel twijfelen aan zichzelf.”
Je debuutalbum ‘RETROSPECT’ is sinds vorig jaar uit. Ga je er binnenkort mee op tour of heb je andere plannen?
Emma: “In oktober en november heb ik een kleine tour gedaan en voorlopig blijft het daar nog even bij. Als alles goed blijft gaan, volgen er waarschijnlijk wel een paar festivaloptredens. Daarnaast wil ik weer veel schrijven en een beetje rust nemen, want ik heb nog geen pauze gehad sinds het album af is. En dan zien we wel weer verder.”
Ontdek de aflevering van Emma Bale in 'Monologue' via deze link op Pickx of via de Pickx-app.
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
David Guetta, Tiësto en Swedish House Mafia staan op Tomorrowland
De achttiende editie van Tomorrowland verwelkomt van 19 tot 21 juli en 26 tot 28 juli onder meer Armin van Buuren, David Guetta, Hardwell, Swedish House Mafia en Tiësto in De Schorre in Boom. Bezoekers zullen kunnen genieten van het kruim van de elektronische muziek op maar liefst zestien podia.
-
Europees voorzitterschap België - AI in muziek: ABBA-zanger pleit bij premier De Croo voor betere bescherming muziekauteurs
ABBA-zanger Björn Ulvaeus heeft woensdagvoormiddag op de Wetstraat 16 tijdens een ontmoeting met premier Alexander De Croo een oproep gedaan om op Europees niveau het auteursrecht van componisten beter te beschermen. Ulvaeus was er op bezoek in zijn functie als voorzitter van Cisac, een wereldwijde organisatie van auteursverenigingen. Vooral de impact van artificiële intelligentie (AI) op de muziekindustrie van vandaag werd besproken.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
Dranouter lost met Brihang en Novastar eerste namen voor jubileumeditie
Festival Dranouter heeft dinsdag de eerste namen gelost voor de vijftigste editie, 50 Years Of New Traditions. Onder meer Brihang, Suzanne Vega en Novastar krijgen een plek op de affiche.
-
Rock Werchter lost kransje Belgische namen
Rock Werchter heeft tien artiesten aan de line-up voor komende editie toegevoegd. Niet toevallig gebeurt dat vandaag/maandag, bij de start van de Week van de Belgische Muziek, want op één na zijn het allemaal Belgische artiesten.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Vanaf vandaag/maandag tot en met zondag staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Hooverphonic @ De Warande, Turnhout
-
Bonnie Tyler @ Koninklijk Circus, Brussel
-
More Than Words @ Koninklijk Circus, Brussel
-
In memoriam: van deze muzieksterren moesten we in 2023 afscheid nemen
Ook in 2023 moesten we afscheid nemen van grote en kleine muzieksterren die het tijdelijke voor het eeuwige ruilden. Dit zijn de prominentste namen in binnen- en buitenland op het treurige lijstje van overledenen.
-
Bart Peeters @ De Roma, Antwerpen
-
De beste tijdloze nummers om het nieuwe jaar mee in te luiden
In Vlaanderen staat de radio deze tijd van het jaar al in het teken van tijdloze liedjes, maar voor wie toch nog op zoek is naar enkele nummers die altijd scoren als je het nieuwe jaar goed wil inluiden, somt Pickx enkele favorieten op. Dit zijn enkele liedjes van doorheen de jaren die erg toepasselijk zijn voor de start van het nieuwe jaar.