Achter de schermen bij de organisatie van een esportstoernooi : een gesprek met Moritz van der Lugt

Esports | Deze maand maken we kennis met Moritz Van Der Lugt. Mocht je hem nog niet kennen, Moritz is een sleutelfiguur in de kleine maar groeiende esports in de Benelux. Ver weg van de schijnwerpers kan je hem meestal achter de schermen vinden van verschillende esportscompetities. Samen met zijn collega’s bij META, bouwt de de 27-jarige zijn carrière verder uit. Hoog tijd dus voor een ontmoeting met een liefhebber van videogames, maar ook met een ondernemer in hart en nieren.

Door Proximus

Deel dit nieuws

Dag Moritz! Vertel ons eens in enkele woorden wie je bent en waar je vandaan komt.

Ik ben Moritz Van Der Lugt. Ik ben geboren in Duitsland, maar opgegroeid in het noorden van Nederland, in Groningen. Ik heb daar aan de universiteit econometrie gestudeerd. Je kan ook wel zeggen dat ik al heel mijn leven lang een gamer ben, op welke manier dan ook. Als speler had ik die passie al, maar ook in mijn verschillende projecten in esports. Momenteel werk ik als project manager bij META, een 360 graden esports agentschap, dat ook een organisator van esports wedstrijden is.

En hoe is die passie voor videogames dan begonnen?

Ik ben de jongste in een gezin met vier kinderen en begon al op jonge leeftijd met gamen. Het eerste spel waar ik echt veel tijd in heb gestoken was Diablo, samen met mijn broers en neefje. Nadien volgde Counter-Strike al vrij snel en die passie voor videogames is altijd gebleven.

Vroeger was je dus een gamer zoals veel andere mensen. Hoe is de jonge gamer van Diablo dan terechtgekomen achter de schermen in de esportswereld?

Ik vond lessen altijd nogal saai toen ik jonger was. Dus naast mijn studies hield ik mee ook met projecten bezig die te maken hadden met mijn passie voor games. Het eerste project was de Next Level Gaming Series, een competitief circuit dat we met enkele vrienden hadden opgezet op DOTA 2. Anderhalf jaar lang organiseerden we ongeveer vijf toernooien per week in Europa, Noord-Amerika en zelfs in Australië. Dat ondernemerschap heb ik verder ontwikkeld met andere initiatieven, zoals een webshop met exclusieve T-shirts. Hierdoor kon ik meer ervaring opdoen in de professionele wereld.

Heb je er ooit aan gedacht om iets te studeren dat je carrière in esports kon boosten?

Niet echt. Bij econometrie ligt de focus op wiskunde en dat vond ik in die tijd erg leuk. De cijfers, de logica, de analytische kant, dat soort dingen. Maar ik heb mezelf nooit afgevraagd hoe ik mijn studies kon combineren met mijn liefde voor esports of ondernemerschap. Ik wist wel dat als er zich een kans zou voordoen op dat gebied, dat ik die dan zou grijpen.

“Wanneer je grote projecten op poten zet, moet je rekenen op de expertise van je collega’s. “

Je bent altijd in de gamewereld blijven hangen dus?

Neen, eigenlijk niet. Op een bepaald moment lag de focus veel meer op mijn studies en liet ik mijn andere projecten wat links liggen. Ik heb in totaal andere milieus gewerkt eigenlijk, die veel meer bij de wiskundige kant van mijn studies pasten. Het bedrijf waarvoor ik werkte in Duitsland werd gereorganiseerd en ik zag dit als een kans om terug te keren naar mijn liefde voor esports. Toen kwam ik bij META terecht. Toen het ERL-project van League of Legends op tafel kwam, werd ik gevraagd om er verantwoordelijk voor te zijn.

De Belgian League Country Finals, die Moritz hielp te organiseren.

Wat is praktisch gezien eigenlijk jouw rol als project manager?

Er zijn een heleboel zaken van META die ik voor mijn rekening neem. Vooral omdat er ook een tal van taken bij horen die niet enkel te maken hebben met het project management aspect van de League of Legends competitie In het algemeen ben ik verantwoordelijk voor het goede verloop van de wedstrijden en voor de contacten tussen alle personen die betrokken zijn bij het project. Dan gaat het over het bedenken van concepten, het sponsoren ervan, het ontwerpen ervan, hoe en wanneer ze te communiceren, enz.

Dan is elke dag wel anders voor jou?

Ja inderdaad. Mijn dag wordt eigenlijk bepaald door de fase waarin het project zich bevindt. Laat ons de samensmelting van de Dutch League en de Belgian League als voorbeeld nemen, want daar komen een heleboel dingen bij kijken. Er moest een nieuwe identiteit worden gecreëerd, de Elite Series. Dan moet je daar een merk rond uitbouwen en sponsors vinden. Voor League of Legends, moet je ook constant in contact staan met Riot Games om het format van de competitie te bepalen en welke voorwaarden er zijn. Eigenlijk komt het erop neer dat je als project manager weet waar iedereen mee bezig is en dat ze nog op schema liggen. En dat alles nog past binnen de doelen die we in het begin hadden bepaald.

Dat heeft inderdaad weinig te maken met je studies econometrie. Hoe ga je om met het feit dat je met veel verschillende aspecten te maken krijgt, waarmee je in begin misschien weinig ervaring had toen je begon?

Ik denk dat het belangrijkste voor mij is om te onthouden dat ik geen raketgeleerde ben. Ik werk met mensen die over bepaalde onderwerpen veel meer expertise hebben dan ik en het is belangrijk dat ik op hen kan vertrouwen. Dat is zo belangrijk in de bedrijfswereld. Maar ik denk dat de manier van denken die de wiskunde je oplegt, mij echt helpt om kritisch te blijven en mijn project analytisch aan te pakken.

“De Elite Series naar het hoogste competitieniveau in de Benelux stuwen.”

Je kondigde onlangs een gloednieuw circuit aan, de Elite Series, waarin meer dan vier verschillende spellen worden verzameld. Kan je even het proces toelichten dat geleid heeft tot de oprichting van deze nieuwe league, de grootste in België?

We hebben gemerkt dat de structuur die de Belgian League gebruikt, twee verschillende splits die elk tot finales leiden, een goed recept was. We pasten het toe op ons CS:GO-circuit, dat al de Elite Series heette, en we besloten dat deze verschillende circuits elkaar ten goede zouden komen als ze onder dezelfde vlag werden gegroepeerd. Dus hebben we competities gekozen die we al deden voor die twee games en voor Rainbow Six, en we hebben een competitie toegevoegd voor Rocket League. Het doel was echt om deze verschillende circuits samen te brengen om het hoogst haalbare niveau te bereiken op deze vier titels in de Benelux.

De herstructurering van de ERLS van Riot Games, en dus de fusie van de Belgian League en de Dutch League, was dus een ideale kans…

Inderdaad. De fusie van de twee competities bracht ook een nieuw merk met zich mee. Bovendien werden door de standaardisering van de regionale competities van Riot Games enkele wijzigingen aangebracht aan het format om alle competities gelijk te trekken, of toch bijna. Het was de combinatie van al deze factoren die ons ertoe aanzette de sprong te wagen en ons te perfectioneren in de lagere circuits zoals de Belgian Tour of de Open Tour.

Je ging de nadruk dus meer leggen op de circuits voor amateurs. Waarom namen jullie deze beslissing?

Voor ons is de Elite Series belangrijk voor spelers die al de beste in hun regio zijn. Hoewel we al amateurcompetities organiseerden, zoals de Open Tour Benelux in League of Legends, boden deze slechts een beperkt aantal mogelijkheden aan voor spelers van een iets lager niveau om mee te doen. We wilden een tussenniveau voorzien waar spelers de competitie kunnen ontdekken. Het geeft hen de kans om er vertrouwd mee te raken en mentaliteit en gewoonten te ontwikkelen die hun voorbereiden op een competitie van een hoger niveau, met vaste wedstrijddagen en verscheidene wedstrijden per week.

Een initiatief dat ook amateurspelers een perspectief biedt om te groeien in deze verschillende circuits!

Absoluut! Omdat deze competities met elkaar verbonden zijn door promotie- en degradatietoernooien, kunnen zelfs amateurs er nu van dromen het hoogste niveau in hun regio te bereiken.

Terwijl andere games, zoals VALORANT, al enkele maanden aan populariteit winnen, koos je toch voor Rocket League als vierde deel. Waarom?

Rocket League is altijd al een zeer populaire game geweest in esports. Niet zo populair als League of Legends natuurlijk, maar toch. Eigenlijk heeft het spel het grote voordeel dat het een van de gemakkelijkste games is om te begrijpen, zo niet de gemakkelijkste. Het is voetbal met auto’s. Zo kan je het gemakkelijk uitleggen aan iemand die de game niet kent. Het maakt het een stuk makkelijker om een groter publiek aan te trekken. De andere factor is het feit dat we een zeer actieve scene hebben, met enkele spelers van wereldklasse en verschillende competities die al plaatsvonden. Dus we hadden een solide basis om het spel te implementeren.

Met de komst van regionale competities voor VALORANT, hadden we misschien ook wel een circuit in de Benelux kunnen verwachten. Ligt dat momenteel op tafel?

VALORANT maakt al een tijdje een serieuze groei door. Het ontbreken van een Benelux-centrische competitie was merkbaar voor spelers, organisaties en organisatoren. De introductie van VRL France: Revolution, dat Benelux-spelers toelaat aan het hoogste Europese niveau deel te nemen, is een mooie aanvulling van het VALORANT-ecosysteem in 2022, maar dat betekende ook dat er nog een leegte te vullen was voor de enorme hoeveelheid Benelux-spelers die op zoek zijn naar een gestructureerde competitie om in te groeien. Dat is waar de VALORANT Trinity Trials tevoorschijn komt als de exclusieve VRC van de Benelux. Deze nieuwe competitie biedt precies zo’n platform voor competitieve wedstrijden tijdens verschillende momenten in het jaar.”

En waarom kan je deze competitie niet toevoegen aan de andere competities onder de vlag van de Elite Series?

De Elite Series is er om het hoogste competitieniveau te vertegenwoordigen dat op elk van deze games binnen de Benelux kan worden bereikt. De regio is opgenomen VRL : Revolution (de Franse competitie, nvdr) en daardoor is die status nog niet toepasselijk op het moment.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top