Voor Moody Mae gaat niets boven contact met het publiek: "Die energie kan je door niets vervangen"

Muziek | In de nieuwe videoreeks ‘Monologue’ richt Proximus de schijnwerpers op acht artiesten van eigen bodem met een mooie toekomst. Zij krijgen elk een platform om hun visie op hun carrières, de muziekwereld en de toekomst voor te stellen. Vandaag is het aan het Leuvense soul- en hiphopcollectief Moody Mae, mee aangevoerd door Roel Meulemans (33). Wij spraken met Roel over zijn muzikale visie en zijn ‘Monologue’.

Door Proximus

Deel dit nieuws

Dag Roel. In je ‘Monologue’ zien we jou en je bandleden in middeleeuwse kostuums in een soort achtervolging. Welk verhaal zit daarachter?

Roel Meulemans: “We waren vertrokken vanuit het idee van een soort woestijnlandschap zoals in de film ‘Dune’. Dat moest staan voor het onmetelijke, het feit dat het in de ruime muziekwereld altijd alle kanten op kan gaan. Je kan niet altijd op voorhand zien wat het eindresultaat zal worden. Dat is ook terug te vinden in de manier waarop wij muziek creëren. We laten ons geluid en onze stijl evolueren op basis van hoe we ons op dat moment voelen. Dat idee is dan geëvolueerd in de gesprekken met het videoproductiebedrijf. We hebben hen het vertrouwen gegeven om een scenario uit te werken.”

“Wat er ook heel erg in zit, is het feit dat iedereen eerst op zijn eentje moet vechten, maar dan komen we uiteindelijk samen en dat is hoe we ons resultaat kunnen boeken. Strength in numbers, het feit dat samen zijn kracht geeft, dat wilden we ook tonen.”

Jullie staan met een grote band op het podium. Dat gebeurt niet zo vaak meer in het hiphopmilieu. Waarom maakten jullie de keuzen om het wel zo aan te pakken?

Roel: “Ik heb als rapper/MC vaak op het podium gestaan met alleen een dj, maar met een liveband voelt het toch iets beter. Daar zijn verschillende redenen voor. Als ik naar een optreden ga, komt de muziek bij mij altijd harder binnen als er veel mensen op het podium staan. Ik voel de energie meer. Dat komt ook door mijn affiniteit met oldschool hiphop en reggae, waar wel vaker met een hele band getourd wordt. Daarnaast vind ik het als artiest ook belangrijk dat andere muzikanten eens in de spotlights kunnen staan. Als ik vooraan sta en ik heb de micro vast, dan is het logisch dat het publiek vooral op mij let. Maar ik vind het net waardevol als de persoon die vooraan staat even verdwijnt zodat de anderen ook de kans krijgen om te shinen. Dat verdienen ze.”

In zo’n grote band circuleren vast veel meningen. Hoeveel van jullie muziek wordt individueel geschreven en hoeveel ideeën ontstaan in jamsessies?

Roel: “Soms gebeurt het dat, wanneer we samen spelen, iemand op een idee komt en dat we dat behouden. De rest speelt er dan op in en zo creëren we gaandeweg iets. Maar het gebeurt ook vaak dat we in onze eigen slaapkamer achter de computer kruipen en demo’s maken die we dan vertalen naar iets dat we live kunnen brengen en dat op plaat goed werkt. Het kan dus op verschillende manieren.”

Wat komt eerst, de boodschap en de tekst, of de groove?

Roel: “Vaak vertrekken we wel vanuit een bepaalde boodschap, maar het kan ook dat we bijvoorbeeld bewust kiezen om een uptempo nummer te maken en dat we de muziek al klaar hebben voor we er een tekst op schrijven. Wanneer ik naar muziek luister of naar een optreden ga, vind ik het altijd leuk als het zowel aangenaam is voor mensen die gewoon willen dansen als voor zij die echt meerwaarde zoeken in de teksten, die echt willen weten wat het verhaal is. Dus vaak werken we eerst inhoudelijk een idee uit, maar we kunnen net zo goed vertrekken vanuit een sterk muzikaal idee.”

Het belang van live muziek

Je noemt jullie genre “meaningful hiphop”, hiphop met een betekenis. Welke onderwerpen willen jullie vooral aankaarten?

Roel: “Dat zijn gewoonlijk de dingen die we zelf in onze levens ervaren. Dat is dan weer vaak gelinkt aan mentaal welzijn. Dat is een thema waar de laatste jaren gelukkig al veel meer aandacht voor is, maar we merken dat die aandacht ook echt nodig is. Zeker met het hele coronaverhaal erbij, want dat maakte het allemaal nog zwaarder voor veel mensen. Dus onze eigen zoektocht naar mentaal welzijn zit er zeker in.”

“Daarnaast ga ik ook aan de slag met mijn ervaringen als buurtwerker, een job die ik al negen jaar uitoefen. Ik werk met mensen in kwetsbare doelgroepen, kansarmen om het zo te zeggen. Ik maak samen met hen heel wat mee en velen van hen zijn intussen vrienden en zelfs familie geworden. Ik leef hun verhaal voor een stukje mee terwijl ik hen probeer te ondersteunen waar ik kan. Een aantal van die ervaringen, bekommernissen en frustraties zijn terug te vinden in onze muziek. Het is een manier om het van ons af te schrijven, om het een plaats te geven. En ook om de ogen van mensen wat te openen. Als iemand achteraf zegt ‘Zo had ik er nog niet naar gekeken’, als ze er even over nadenken, dan is dat een goede zaak. Dat is voor mij vaak de taak van een muzikant of artiest, om mensen mee te nemen op een reis. Die kan zweverig zijn, beklijvend of ergens tussenin, maar het is altijd een meerwaarde.”

Je vertelt in de ‘Monologue’ dat mensen uit het publiek na een optreden soms naar je toe komen en zeggen dat de muziek over hen leek te gaan. Zijn dat de momenten waarop je voelt dat je geslaagd bent als artiest?

Roel: “Ergens wel, maar we hebben ook nog andere ambities. Ik haal veel positieve energie uit mensen die zich in ons verhaal kunnen vinden. Je probeert mensen altijd wel te raken of te beroeren. Als ze dan zeggen dat ze echt mee waren in het verhaal, dan is dat altijd heel fijn.”

Jullie hebben naam gemaakt in België via het wedstrijdcircuit, bijvoorbeeld door Sound Track te winnen in 2019. Hoe belangrijk is dat geweest voor jullie?

Roel: “Toen wij ons inschreven voor Sound Track was onze ambitie heel duidelijk: wij wilden veel optreden. Wij voelden dat onze muziek het meest tot zijn recht kwam op het podium en dankzij die wedstrijden konden we veel meer live spelen. Dat gaf ons de mogelijkheid om onszelf op de kaart te zetten. We wilden live nog meer kunnen brengen dan op plaat. Tegenwoordig leggen veel artiesten net meer de nadruk op de productie, ze willen dat de muziek bij wijze van spreken van hun computer recht naar de radio gaat. Live spelen is niet voor elke artiest even belangrijk, maar ik ben er wel van overtuigd dat elke muzikant die veel op een podium staat ook in de studio sterker in zijn schoenen staat en dat dat het geheel ten goede komt. Het is een manier om zelfvertrouwen te tanken, om te werken aan je skills. En daarom zijn veel bands, net als wij, erbij gebaat om aan wedstrijden mee te doen. Maar vergeet niet dat ook die wedstrijden subjectief zijn. Wij hebben Sound Track nu wel gewonnen, maar ik ben er zeker van dat er in de halve finale en de finale veel artiesten stonden met bakken talent. Ik hoop dat zij zijn blijven geloven in hun talenten en dat ze nog steeds iets maken waar ze achter staan.”

Als live spelen zo belangrijk is voor jullie, zullen de afgelopen twee jaren niet makkelijk zijn geweest.

Roel: “Ik kijk er met een dubbel gevoel op terug. We hebben gebaald dat veel van onze optredens zijn weggevallen. De release van onze eerste EP was gepland in april 2019, maar is dan meermaals uitgesteld en uiteindelijk hebben we pas in november 2021 een releaseshow kunnen geven. In de jaren daartussen hebben we veel gewerkt en zijn we als muzikanten gegroeid, dus we moesten al bijna aan een nieuwe EP beginnen. Het voordeel was dan weer dat we tijd konden investeren in het maken van nieuwe muziek. We hebben ook het geluk gehad dat we als artist in residence in Het Depot terecht konden. Daar hadden we een grote ruimte om te repeteren, waar we afstand konden houden. Allemaal samen in een kamertje kruipen, konden we niet doen. Doordat de optredens wegvielen, hebben we kunnen nadenken en kritisch kunnen kijken naar wat we doen. We hebben in die periode besloten om meer in te zetten op de productie en te zorgen dat alles wat we uitbrengen qua mixing en mastering helemaal klaar is voor de radio. Ja, het was soms heel frustrerend, maar we hebben energie geput uit het contact dat we nog konden houden met elkaar. Daarnaast hebben we ons publiek heel erg gemist. De energie die je als muzikant van hen krijgt, die kan je nergens door vervangen.”

Heb je al plannen voor de komende zomer, als het goed verder blijft evolueren?

Roel: “We zijn eraan aan het werken, maar veel kan ik er nog niet over zeggen. We willen vooral proberen om onszelf zo veel mogelijk te tonen, maar ook de tijd nemen om te werken aan nieuw materiaal. Nu willen we dat we met alle muziek die we uitbrengen alleen maar beter worden. We hopen nu zo snel mogelijk klaar te staan om te spelen in de zomer, om weer mensen te zien en daar weer energie uit te halen. We voelen ons klaar om grote stappen te zetten.”

Ontdek de aflevering met Moody Mae in 'Monologue' via deze link op Pickx of via de Pickx-app.

Lees ook onze andere interviews naar aanleiding van ‘Monologue’:

Emma Bale is volwassener en kritischer geworden

La Jungle, een ontdekkingstocht door onvergelijkbare trancerock

Luister naar RORI, een jong Belgisch talent dat je snel moet ontdekken

Mustii blijft verrassen: "Ik wil andere gebieden verkennen"

Voor abrahamblue komt muziek voort uit plezier

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top