Milo Meskens bezint over zijn carrière in zijn ‘Monologue’: “Ik ga resoluut voor de lange termijn”
Door Pickx
Deel dit nieuws
Dag Milo. In jouw ‘Monologue’ heb je het onder meer over een dualiteit die in jouw karakter en muziek schuilt. Hoe uit zich dat?
Milo Meskens: “Ik tap uit verschillende vaatjes als muzikant: ik heb zowel een jazzplaat als een rockalbum gemaakt, in mijn jonge jaren. Mijn laatste EP was dan weer soulvolle, old-school blues, terwijl mijn eerste plaat vrij moderne pop was. Daartussen heb ik met Regi EDM gemaakt. Je merkt: heel veel verschillende stijlen en invloeden.”
“Daarnaast ben ik van nature nostalgisch ingesteld, maar tegelijk is er een deel van mij dat heel erg enthousiast is over de nieuwe mogelijkheden en evoluties in het muzieklandschap. Ik zit met andere woorden gewrongen tussen nostalgie en nieuwsgierigheid.”
Je geeft in je ‘Monologue’ aan dat muziek voor jou een manier is om persoonlijke miserie om te zetten in iets positiefs. Als je geen professionele muzikant geworden was, hoe zou je de tragiek van het leven dan verwerken?
“In mijn jonge jaren was ik absoluut géén professionele muzikant; toen speelde ik voor tien man in plaats van tienduizend. De grootte van het publiek doet er eigenlijk ook niet toe: wat telt is het kunnen verwoorden en die gevoelens kwijt kunnen. Het mooie aan muziek spelen is dat het in zekere zin ook een monoloog is: het is geen vraag-antwoord, het publiek wordt niet geacht een repliek te geven. Het verschil met een ‘gewone’ monoloog zit hem in het gevoel dat je je zielenroerselen wel tegen iemand hebt kunnen vertellen, zonder nood te hebben aan een reactie.”
En wat is dan de rol van het publiek daarbij? Kan in je eentje muziek maken op je slaapkamer geen even louterende ervaring zijn?
“Jazeker, het is een combinatie van beide. Het helpt om dingen te structureren in je hoofd en neer te schrijven. Maar voor elk nummer dat ik uitbreng, staan er vijftig op mijn harde schijf die nooit het daglicht zien. Die songs zijn ook belangrijk geweest en zijn de neerslag van gevoelens die ik moest uiten. Is het dus noodzakelijk om een publiek te hebben voor alle songs die ik mijn leven schrijf? Nee, maar het doet wel deugd om bepaalde emoties te kunnen delen met een publiek en te voelen dat je niet de enige bent met angsten, leed en verdriet. Dat kan zowel voor artiest als publiek helend werken.”
“Na twee jaar corona moet ik wel zeggen dat ik het publiek ontzettend hard gemist heb. Doordat die optredens zo schaars zijn geweest, merk ik pas echt hoeveel energie ik haal uit het optreden en het delen van mijn passie.”
Je zegt in de video dat artiesten volgens jou “niet langer dan vijf jaar hot blijven”. Hoe zie jij je carrière als singer-songwriter evolueren? Is het een struggle om relevant te blijven in het Belgische muzieklandschap?
“Ik was zeven jaar geleden voor het eerst te horen op Studio Brussel, dus volgens die stelling ben ik nu al afgeschreven (lacht). Nee serieus: ik ben na zeven jaar niet meer die verfrissende nieuwe artiest van toen. Veel mensen kennen mij nu, en da’s zowel een voordeel als een nadeel. Ik kan niet meer komen aandraven met een mooi pianonummer, want dat heb ik al eens gedaan. Mocht ik 21 jaar zijn en net komen piepen, was dat wél verrassend geweest.”
“Anderzijds ben ik nog altijd maar 26 en heb ik het voordeel dat ik een veelzijdig artiest ben: ik ben singer-songwriter maar ook sessiemuzikant, en ik kan best goed met andere artiesten samenwerken. Daarmee heb ik wel wat respect binnen de muziekwereld afgedwongen waardoor ik nog niet irrelevant ben geworden – als ik dat mag zeggen.”
“Er komt tegenwoordig zo veel muziek uit, terwijl de muziekconsumptie verandert onder invloed van de TikToks en Spotify’s van deze wereld. Relevant of irrelevant: het is momenteel voor álle artiesten een struggle. Het is veel moeilijker geworden om boven het maaiveld uit te steken. Maar dan is het kwestie om niet te panikeren en om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Wat mijn eigen toekomst betreft: ik ga binnenkort een aantal maanden in Londen wonen om aan mijn internationale carrière te werken. Of dat zal lukken weet ik niet, but at least I’m trying.”
Je hebt veel hits gescoord, maar nog nooit een nummer 1-hit: is dat jouw ultieme ambitie?
“Niet echt. Ik heb veel bewondering voor artiesten als Coldplay: die band heeft een lange carrière opgebouwd, terwijl niet élke plaat of single goed scoorde. In mijn hoofd is Coldplay een naam die wel altijd ergens in de hitlijsten staat, maar zelden op nummer 1. Idem voor John Mayer – ook één van mijn grote helden: na een carrière van 25 jaar verkoopt hij nog steeds arena’s uit over de hele wereld, terwijl de man bij mijn weten nog nooit een nummer 1-hit gescoord heeft. Dat is mijn grote droom: over dertig jaar nog steeds kunnen leven van mijn muziek en zalen kunnen vullen. Als ik tegen 2050 nog geen nummer 1-hit gescoord heb, ga ik daar niet rouwig om zijn.”
Liever je hele carrière in de top 40 staan dan vijf jaar aan een stuk nummer 1-hits scoren?
“Ja, ik ga resoluut voor de lange termijn.”
Ontdek de aflevering met Milo Meskens in 'Monologue' via deze link op Pickx of via de Pickx-app.
Lees ook onze andere interviews naar aanleiding van ‘Monologue’:
- Emma Bale is volwassener en kritischer geworden
- La Jungle, een ontdekkingstocht door onvergelijkbare trancerock
- Luister naar RORI, een jong Belgisch talent dat je snel moet ontdekken
- Mustii blijft verrassen: "Ik wil andere gebieden verkennen"
- Voor abrahamblue komt muziek voort uit plezier
- Voor Moody Mae gaat niets boven contact met het publiek
Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.
Lees meer over Muziek
-
Sterren op Pickx+: het beste van Phil Collins en Britney Spears
Vanavond en volgende week zondag zendt Pickx+ concerten uit van respectievelijk Phil Collins en Britney Spears. Naar aanleiding daarvan serveert Pickx de crème de la crème uit het oeuvre van beide popidolen.
-
'Les yeux de ma mère' van Arno opnieuw op 1 in de Belpop 100
Arno staat met het nummer 'Les yeux de ma mère' voor het derde jaar op rij op nummer een in de Belpop 100 van Radio 1. De luisteraars stemden 'Ploegsteert' van Het Zesde Metaal op twee, 'Ruimtevaarder' van Kommil Foo vervolledigde het podium.
-
Graspop voegt Architects, Mr. Bungle en Limp Bizkit toe aan de affiche
Metalfestival Graspop heeft vrijdag dertig nieuwe namen gelost. Onder meer metalcoreband Architects, Mr. Bungle, een van de bands van Faith No-More-voorman Mike Patton, en nu-metalband Limp Bizkit zakken in juni af naar de festivalwei in Dessel.
-
Massive Attack komt deze zomer naar Lokerse Feesten
De Britse triphopband Massive Attack speelt op zaterdag 10 augustus op de Lokerse Feesten. Dat heeft de organisatie van het festival vrijdagochtend bekendgemaakt.
-
David Guetta, Tiësto en Swedish House Mafia staan op Tomorrowland
De achttiende editie van Tomorrowland verwelkomt van 19 tot 21 juli en 26 tot 28 juli onder meer Armin van Buuren, David Guetta, Hardwell, Swedish House Mafia en Tiësto in De Schorre in Boom. Bezoekers zullen kunnen genieten van het kruim van de elektronische muziek op maar liefst zestien podia.
-
Europees voorzitterschap België - AI in muziek: ABBA-zanger pleit bij premier De Croo voor betere bescherming muziekauteurs
ABBA-zanger Björn Ulvaeus heeft woensdagvoormiddag op de Wetstraat 16 tijdens een ontmoeting met premier Alexander De Croo een oproep gedaan om op Europees niveau het auteursrecht van componisten beter te beschermen. Ulvaeus was er op bezoek in zijn functie als voorzitter van Cisac, een wereldwijde organisatie van auteursverenigingen. Vooral de impact van artificiële intelligentie (AI) op de muziekindustrie van vandaag werd besproken.
-
Volg de uitreiking van de Mia's live op Pickx+!
De uitreiking van de MIA’s is dit jaar opnieuw integraal te volgen op Pickx+, de exclusieve zender van Proximus. Op 24 januari loodsen Saartje Vandendriessche en Katja Retsin je live doorheen de awards en de optredens, en op 25 januari kijk je naar ‘De MIA’s: The Day After’, waarin de twee gastvrouwen met de winnaars en enkele speciale gasten praten voor een persoonlijke reactie.
-
Dranouter lost met Brihang en Novastar eerste namen voor jubileumeditie
Festival Dranouter heeft dinsdag de eerste namen gelost voor de vijftigste editie, 50 Years Of New Traditions. Onder meer Brihang, Suzanne Vega en Novastar krijgen een plek op de affiche.
-
Rock Werchter lost kransje Belgische namen
Rock Werchter heeft tien artiesten aan de line-up voor komende editie toegevoegd. Niet toevallig gebeurt dat vandaag/maandag, bij de start van de Week van de Belgische Muziek, want op één na zijn het allemaal Belgische artiesten.
-
‘De Toots Sessies’ keren terug op VRT Canvas
‘De Toots Sessies’, een dagelijkse show op VRT Canvas waarin een artiest van eigen bodem een intieme set brengt, is terug vanaf maandag 22 januari. Het concept ontstond tijdens de coronaperiode als manier om muzikanten een platform te geven in moeilijke tijden voor de cultuursector, maar omdat het aansloeg, blijven er nieuwe afleveringen gemaakt worden. Maandag bijt Het Zesde Metaal de spits af.
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Vanaf vandaag/maandag tot en met zondag staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.
-
Pommelien Thijs grote winnaar op uitreiking Gouden K's
Zangeres en actrice Pommelien Thijs heeft zaterdagavond drie van de tien Gouden K's gewonnen. De awardshow van VRT-kinderzender Ketnet, deze keer in het Sportpaleis in Antwerpen, was aan zijn elfde editie toe.
-
Brihang vervoegt affiche van Cactusfestival Brugge
Cactusfestival Brugge voegt de West-Vlaamse rapper Brihang toe aan de affiche voor deze zomer. De organisatie pakte eerder al uit met namen als The War on Drugs, Patti Smith en Brittany Howard. Brihang speelt vrijdag 12 juli in het Minnewaterpark in Brugge.
-
CORE Festival trekt nu ook naar Colombia
CORE, het festivalconcept dat ontsproot uit een samenwerking tussen Tomorrowland en Rock Werchter, keert dit jaar dan wel niet terug voor een derde Brusselse/Belgische editie, maar breidt in het buitenland wel uit. Dit weekend staat CORE gepland in het Mexicaanse Tulum, en de organisatie heeft nu ook een eerste Colombiaanse editie bekendgemaakt, op 11 en 12 mei in de Botanische Tuin van Medellin.
-
Brihang, Tyla en Action Bronson toegevoegd aan affiche van Couleur Café
Het Brusselse wereldmuziekfestival Couleur Café heeft woensdag zes nieuwe namen bekendgemaakt. Onder meer Amerikaanse rapper Action Bronson, Zuid-Afrikaanse r&b-zangeres Tyla, West-Vlaamse Brusselaar Brihang en bigband Nubiyan Twist prijken op de affiche. Het festival vindt plaats op van 28 tot 30 juni.
-
Dour Festival vult affiche aan met Justice, The Blessed Madonna en Kokoroko
Dour festival, dat van 17 tot 21 juli plaatsvindt in de gelijknamige Henegouwse gemeente, heeft zijn affiche aangevuld met vijftig nieuwe namen. Een daarvan is het Franse duo Justice, dat met een nieuw album en zijn electroklanken het festival afsluit.
-
Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Paradise City Festival
Het techno-, dance- en elektrofestival Paradise City heeft woensdag haar eerste namen gelost. Onder meer Bonobo, Maribou State en Job Jobse komen naar Perk in Vlaams-Brabant.
-
Giant Rooks @ Ancienne Belgique, Brussel
-
Sharktank - AB
-
Vierde Week van de Belgische muziek wordt gevierd in heel het land
Van 22 tot en met 28 januari staat de muziek van eigen bodem in de schijnwerpers tijdens de 'Week van de Belgische muziek'. Verschillende zenders, waaronder alle VRT-zenders maar ook Willy, Play Nostalgie, Bruzz en Urgent, zetten hun programmatie in het teken van Belgische muziek. Net als vorig jaar leeft het project ook over de taalgrens, zegt VI.BE, het steunpunt voor Belgische artiesten en de muzieksector dat de muziekweek mee organiseert.