Milo Meskens bezint over zijn carrière in zijn ‘Monologue’: “Ik ga resoluut voor de lange termijn”
Door Pickx

Deel dit nieuws
Dag Milo. In jouw ‘Monologue’ heb je het onder meer over een dualiteit die in jouw karakter en muziek schuilt. Hoe uit zich dat?
Milo Meskens: “Ik tap uit verschillende vaatjes als muzikant: ik heb zowel een jazzplaat als een rockalbum gemaakt, in mijn jonge jaren. Mijn laatste EP was dan weer soulvolle, old-school blues, terwijl mijn eerste plaat vrij moderne pop was. Daartussen heb ik met Regi EDM gemaakt. Je merkt: heel veel verschillende stijlen en invloeden.”
“Daarnaast ben ik van nature nostalgisch ingesteld, maar tegelijk is er een deel van mij dat heel erg enthousiast is over de nieuwe mogelijkheden en evoluties in het muzieklandschap. Ik zit met andere woorden gewrongen tussen nostalgie en nieuwsgierigheid.”
Je geeft in je ‘Monologue’ aan dat muziek voor jou een manier is om persoonlijke miserie om te zetten in iets positiefs. Als je geen professionele muzikant geworden was, hoe zou je de tragiek van het leven dan verwerken?
“In mijn jonge jaren was ik absoluut géén professionele muzikant; toen speelde ik voor tien man in plaats van tienduizend. De grootte van het publiek doet er eigenlijk ook niet toe: wat telt is het kunnen verwoorden en die gevoelens kwijt kunnen. Het mooie aan muziek spelen is dat het in zekere zin ook een monoloog is: het is geen vraag-antwoord, het publiek wordt niet geacht een repliek te geven. Het verschil met een ‘gewone’ monoloog zit hem in het gevoel dat je je zielenroerselen wel tegen iemand hebt kunnen vertellen, zonder nood te hebben aan een reactie.”
En wat is dan de rol van het publiek daarbij? Kan in je eentje muziek maken op je slaapkamer geen even louterende ervaring zijn?
“Jazeker, het is een combinatie van beide. Het helpt om dingen te structureren in je hoofd en neer te schrijven. Maar voor elk nummer dat ik uitbreng, staan er vijftig op mijn harde schijf die nooit het daglicht zien. Die songs zijn ook belangrijk geweest en zijn de neerslag van gevoelens die ik moest uiten. Is het dus noodzakelijk om een publiek te hebben voor alle songs die ik mijn leven schrijf? Nee, maar het doet wel deugd om bepaalde emoties te kunnen delen met een publiek en te voelen dat je niet de enige bent met angsten, leed en verdriet. Dat kan zowel voor artiest als publiek helend werken.”
“Na twee jaar corona moet ik wel zeggen dat ik het publiek ontzettend hard gemist heb. Doordat die optredens zo schaars zijn geweest, merk ik pas echt hoeveel energie ik haal uit het optreden en het delen van mijn passie.”
Je zegt in de video dat artiesten volgens jou “niet langer dan vijf jaar hot blijven”. Hoe zie jij je carrière als singer-songwriter evolueren? Is het een struggle om relevant te blijven in het Belgische muzieklandschap?
“Ik was zeven jaar geleden voor het eerst te horen op Studio Brussel, dus volgens die stelling ben ik nu al afgeschreven (lacht). Nee serieus: ik ben na zeven jaar niet meer die verfrissende nieuwe artiest van toen. Veel mensen kennen mij nu, en da’s zowel een voordeel als een nadeel. Ik kan niet meer komen aandraven met een mooi pianonummer, want dat heb ik al eens gedaan. Mocht ik 21 jaar zijn en net komen piepen, was dat wél verrassend geweest.”
“Anderzijds ben ik nog altijd maar 26 en heb ik het voordeel dat ik een veelzijdig artiest ben: ik ben singer-songwriter maar ook sessiemuzikant, en ik kan best goed met andere artiesten samenwerken. Daarmee heb ik wel wat respect binnen de muziekwereld afgedwongen waardoor ik nog niet irrelevant ben geworden – als ik dat mag zeggen.”
“Er komt tegenwoordig zo veel muziek uit, terwijl de muziekconsumptie verandert onder invloed van de TikToks en Spotify’s van deze wereld. Relevant of irrelevant: het is momenteel voor álle artiesten een struggle. Het is veel moeilijker geworden om boven het maaiveld uit te steken. Maar dan is het kwestie om niet te panikeren en om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Wat mijn eigen toekomst betreft: ik ga binnenkort een aantal maanden in Londen wonen om aan mijn internationale carrière te werken. Of dat zal lukken weet ik niet, but at least I’m trying.”
Je hebt veel hits gescoord, maar nog nooit een nummer 1-hit: is dat jouw ultieme ambitie?
“Niet echt. Ik heb veel bewondering voor artiesten als Coldplay: die band heeft een lange carrière opgebouwd, terwijl niet élke plaat of single goed scoorde. In mijn hoofd is Coldplay een naam die wel altijd ergens in de hitlijsten staat, maar zelden op nummer 1. Idem voor John Mayer – ook één van mijn grote helden: na een carrière van 25 jaar verkoopt hij nog steeds arena’s uit over de hele wereld, terwijl de man bij mijn weten nog nooit een nummer 1-hit gescoord heeft. Dat is mijn grote droom: over dertig jaar nog steeds kunnen leven van mijn muziek en zalen kunnen vullen. Als ik tegen 2050 nog geen nummer 1-hit gescoord heb, ga ik daar niet rouwig om zijn.”
Liever je hele carrière in de top 40 staan dan vijf jaar aan een stuk nummer 1-hits scoren?
“Ja, ik ga resoluut voor de lange termijn.”
Ontdek de aflevering met Milo Meskens in 'Monologue' via deze link op Pickx of via de Pickx-app.
Lees ook onze andere interviews naar aanleiding van ‘Monologue’:
- Emma Bale is volwassener en kritischer geworden
- La Jungle, een ontdekkingstocht door onvergelijkbare trancerock
- Luister naar RORI, een jong Belgisch talent dat je snel moet ontdekken
- Mustii blijft verrassen: "Ik wil andere gebieden verkennen"
- Voor abrahamblue komt muziek voort uit plezier
- Voor Moody Mae gaat niets boven contact met het publiek
Meest gelezen
-
1
Entertainment
De Pride van Susan from Grindr: “De media weten nog niet hoe ze met drag moeten omgaan”
-
2
Films
‘Arctic’ (VTM 4): waar is Mads Mikkelsen tegenwoordig mee bezig?
-
3
Muziek
Sparks: 50 jaar underground, nu groter dan ooit
-
4
Nieuws
Mesaanval Annecy - Kind van 22 maanden vecht voor het leven na mesaanval Annecy
-
5
Nieuws
Orange mikt met gigabitnetwerken op "leiderspositie" vanaf midden 2024
Lees meer over Muziek
-
CORE festival: MR vraagt om een einde te maken aan vrijstelling geluidsnormen
David Weytsman, fractieleider van de MR in de Stad Brussel, heeft donderdag het college van de Stad (PS-Ecolo-Defi) opgeroepen om een einde te maken aan de vrijstellingen van geluidsnormen voor muziekevenementen in openlucht. Eerder besliste de Brusselse burgemeester Philippe Close (PS) dat CORE Festival en Couleur Café zich niet hoeven te schikken naar die geluidsnormen.
-
Sparks: 50 jaar underground, nu groter dan ooit
Sparks, de pop- en avant garde-formatie van broers Ron en Russell Mael, heeft al zo’n 50 jaar een cultgevolg, maar is nu populairder dan ooit. Enkele weken geleden verscheen hun nieuwe album (hun 26ste al) ‘The Girl is Crying in her Latte’ en volgende maand beginnen ze aan de grootste wereldtour in hun carrière. Waarom zijn de twee zeventigers nu ineens niet meer niche?
-
Jaouad Alloul ademt Pride: “Vreemd zijn is ook heel mooi”
Met de morele zege van Gustaph op het Eurovisiesongfestival komt ook zijn coschrijver Jaouad Alloul (zij/haar) weer veelvuldig aan bod in de media. Pickx liet de duizendpoot (theatermaker, muzikant, zanger, auteur, ondernemer…) aan het woord in een video naar aanleiding van Pride Month. Wij stellen de artiest nog wat verder voor.
-
James Smith @ Trix, Antwerpen
-
Eloise @ Trix, Antwerpen
-
Hongkong vraagt rechtbank om prodemocratisch lied van manifestanten te verbieden
De regering van Hongkong heeft dinsdag aan de rechtbank gevraagd om een prodemocratisch lied te verbieden. Het lied kende zijn oorsprong in de grootschalige manifestaties in 2019 in de stadstaat. Als het gerecht de autoriteiten volgt in hun vraag, zal 'Glory to Hong Kong' het eerste lied worden dat wettelijk verboden wordt sinds de Britse oud-kolonie in 1997 terugkeerde naar China.
-
Generatie-overschrijdende Nekka-Nacht te herbeleven op Pickx+
Voor het eerste sinds 2018 vond op 28 april in de Lotto-Arena in Antwerpen de Nekka-Nacht plaats, de hoogmis van het Nederlandstalige lied. Omdat Mama’s Jasje, de band rond Peter Vanlaet, onlangs hun 30ste verjaardag vierde, stonden zij centraal op die muzikale avond. En die avond is nu te herbeleven op Pickx+.
-
Deezer spoort AI-muziek op die bestaande artiesten imiteert
Deezer heeft technologie ontwikkeld die door artificiële intelligentie (AI) gemaakte muziek kan opsporen waarin de stem van bestaande muzikanten wordt geïmiteerd. De Franse muziekstreamingdienst zal artiesten, labels én gebruikers over dergelijke muziek waarschuwen.
-
Dit zijn de beste soundtracks van de James Bond-franchise
Dag op dag veertig jaar geleden kwam 'Octopussy' uit, de dertiende film met de fictieve superspion James Bond. Voor Pickx is dit een ideale gelegenheid om enkele van de grootste hitnummers uit de franchise te bekijken.
-
Peter Gabriel @ Sportpaleis, Antwerpen
-
OSKI neemt ons mee in een liefdesverhaal in 'Circle of Live' op Pickx+
De tweede aflevering van het nieuwe seizoen van ‘Circle of Live’ op Pickx+ met popartiest OSKI, ofwel de 19-jarige Luis Oscar Santos. Hij liet zich inspireren door zijn artiestieke moeder en oom om zelf aan de slag te gaan met muziekproductieprogramma’s en heeft intussen naam gemaakt als muzikant en producer.
-
Mumford & Sons vervangen Stromae op Rock Werchter
De Britse band Mumford & Sons vervangt Stromae op de festivalweide van Werchter. De Belgische topper liet midden vorige maand weten zijn volledige tournee om gezondheidsredenen te annuleren, waarop de organisatie van Rock Werchter op zoek moest naar een nieuwe hoofdact voor de eerste festivaldag, donderdag 29 juni.
-
Devon Gilfillian @ De Roma, Antwerpen
-
My Morning Jacket @ De Roma, Antwerpen
-
Turnstile @ 013, Tilburg (NL)
-
Wrong Man @ 013, Tilburg (NL)
-
Wie is Divine, de drag queen op wie Ursula uit 'De Kleine Zeemeermin' gebaseerd is?
Sinds enkele weken draait de live-action versie van 'De Kleine Zeemeermin' in de bioscopen. In deze herziene Disney-klassieker speelt Halle Bailey de zeemeermin Ariël. In de nieuwe film speelt ook een enorm getalenteerde Ursula, gespeeld door Melissa McCarthy. Pickx vertelt je meer over dit personage, geïnspireerd door drag queen Divine.
-
De Koreaanse bariton Taehan Kim wint de Koningin Elisabethwedstrijd voor zang
De Koreaanse bariton Taehan Kim is de winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd zang 2023. Dat maakte juryvoorzitter Bernard Foccroulle zaterdag rond middernacht bekend.
-
Bring Me The Horizon @ Rock Am Ring 2023, Nürburgring
-
Bullet For My Valentine @ Rock Am Ring 2023, Nürburgring