In de nacht van 4 op 5 januari heeft Riot Games de eerste update van 2022, patch 12.1, uitgerold. Naast de gebruikelijke nerfs en buffs voor de champions, verandert deze patch één van de meest belangrijke summoner spells: Teleport.

De 12.1 patch, die vannacht door uitgever Riot Games werd uitgerold op de League of Legends-servers, zal de komende weken het voornaamste gespreksonderwerp in de community zijn. De oorzaak? De wijziging van een van de basismechanics in het spel.

Hoewel sommigen in de community nog steeds fouten vinden in het evenwicht tussen de champions, heeft de aanpassing waar we het nu over hebben invloed op een van de belangrijkste summoner spells in League of Legends: Teleport.

De eerste grote verandering: tot minuut 14 zal je je teleportatie niet kunnen gebruiken op een minion of een ward. Enkel vriendschappelijke torens kunnen worden beschouwd als een geldig teleportatiepunt. De hersteltijd is verhoogd van 300 naar 360 seconden.

Na de veertiende minuut verandert je ‘Teleport’-spell in ‘Unleashed Teleport‘. Je kunt dan teleporteren naar wards, geallieerde minions, verschillende voorwerpen of companions van champions, zoals de spear van Jarvan IV, Annie’s Tibbers, of de lantern van Tresh. Je teleportatie zal dan 270 seconden nodig hebben om opnieuw te laden.

Deze ingreep zou de meta van het spel aanzienlijk kunnen veranderen. Misschien zelfs de manier waarop sommige teams naar het early game kijken, een cruciaal moment om een voorsprong op te bouwen. Nu het niet meer mogelijk is om aan het begin van het spel naar een minion of ward te teleporteren, zullen we wellicht veel minder toplaners en midlaners zien bewegen om hun teamgenoten te redden.

Nu is het wachten tot half januari, wanneer de competitieve circuits van start gaan, om te zien hoe de professionele spelers van deze radicale verandering gebruik zullen maken.