‘No Country for Old Men’: de erfenis van een meesterwerk

Series | VTM 4 zendt vanavond ‘No Country for Old Men’ uit, een met vier Oscars bekroonde thriller van de gebroeders Coen, met het ijzingwekkende ijskonijn Javier Bardem in de rol van koelbloedige killer. De film werd met lof overladen in 2007 en drukte zijn stempel op een nieuwe generatie film- en tv-makers, die zich rechtstreeks of onrechtstreeks lieten inspireren door het meesterwerk.

Door Pickx

Deel dit nieuws

“I just have this feelin’ we’re looking at something we really ain’t never even seen before.” De gravitas waarmee Cormac McCarthy deze woorden uitspreekt in ‘No Country For Old Men’ illustreert het genie van de film. Het onverkwikkelijk gevoel opgejaagd wild te zijn slaat door de geniale acteerprestaties over op de kijker. Je tuurt voortdurend over je schouder als een paranoïde angsthaas die door een horde jagers in het nauw gedreven is.

In de film geeft de Spaanse acteur Javier Bardem op beklijvende wijze gestalte aan de gewetenloze huurmoordenaar Anton Chigurh, die de vinder van een koffer (vertolkt door Josh Brolin) met twee miljoen dollar op de hielen zit. De geluksvogel rekent zich rijk als hij de buit toevallig aantreft te midden een bloedbad in de woestijn, het resultaat van een misgelopen drugsdeal. Niet veel later wordt een huurmoordenaar op hem afgestuurd om de geldkoffer te recupereren. Die rust niet voordat zijn doel bereikt is en gaat daarvoor over lijken.

Kat-en-muisspel

Het kat-en-muisspel bouwt op naar een bloedstollende climax. Door de minimalistische benadering werd ‘No Country’ onthaald als een neowestern en geen donkere drugthriller.

Breaking Bad’, de gelauwerde tv-serie uit de koker van Vince Gilligan, verscheen een jaar na ‘No Country’ op de buis, en is in veel opzichten op dezelfde leest geschoeid. De plots zijn in grote lijnen vergelijkbaar in hun morele ambiguïteit (held belandt willens nillens in een drugsoorlog en verliest hoe langer hoe meer zijn onschuld). Waar huurmoordenaar Chigurh het lot belichaamt (geïllustreerd door zijn geliefkoosd spelletje: kop of munt), stelt Walter White uit ‘Breaking Bad’ de almacht voor (“I’m the one who knocks”). Maar uiteindelijk zijn beide personages valse profeten.

Net zoals in westerns is het verschil tussen ‘de goeien’ en ‘de slechten’ duidelijk afgelijnd. Althans, in het begin van het verhaal. Hoe langer hoe meer vervalt ‘de goeie’ in zonde, wordt zijn communiezieltje bezoedeld en uiteindelijk verdorven.

'Drive'

Kat-en-muisspelletjes met het lot: het komt ook terug in het bewierookte ‘Drive’ uit 2011. Een Hollywoodstuntman zakt langzaamaan weg in de criminele onderwereld, waar pure overlevingsdrang het vernislaagje onschuld van elke goede ziel wegkrabt en kerfstokken verlengen. De parallellen tussen ‘Drive’ en ‘No Country for Old Men’ worden misschien nog het best samengevat in de tagline die beide films delen: ‘There Are No Clean Getaways’. Beide hoofdrolspelers beslechten hun lot door de slechte beslissingen die ze maken. Ze zijn slachtoffers van hun eigen kwetsbaarheid.

De mysterieuze dreiging die Anton Chigurh vormt in ‘No Country’ is gelijkaardig aan die van het personage van Benicio Del Toro in Denis Villeneuves drugsdrama ‘Sicario’. Het macabere sfeertje uit ‘No Country’ is nog meer uitgesproken in ‘Sicario’, waar massageweld tussen drugkartels welig tiert. Daarnaast brengt de film de Amerikaanse southwest op dezelfde manier in beeld, onder meer door het gebruikte kleurenpallet.

Bekijk ‘No Country for Old Men’ vanavond om 20u35 op VTM 4 of waar je ook bent via Pickx.be of de Proximus Pickx-app. Niet gezien? Geen zorgen, met TV Replay bekijk je het programma tot 36 uur later en via de site of de app tot 7 dagen later wanneer jij wil.

Gerelateerde onderwerpen

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top