TEKKEN 7: We ontmoeten Richard ‘PikaH’ Donders, bronzen medaillewinnaar op het wereldkampioenschap

Door Proximus

Deel dit nieuws

Deze maand brengen we een bezoekje aan Richard “PikaH” Donders Borrego. Dat is zijn echte naam en hij houdt ervan dat we die gebruiken! De Belg is net terug uit Eilat in Israël, waar hij deelnam aan het IESF TEKKEN 7 World Championship en de eerste zwart-geel-rode medaille in de discipline mee naar huis nam. We ontmoeten een de beste spelers van zijn generatie, die ons iets meer vertelt over de gesloten wereld van versus fighting games.

Dag PikaH, hoe was je terugkomst uit Eilat?

Hallo! alles goed, maar ik ben wel erg moe! De terugkeer naar het normale leven was een beetje pijnlijk, maar dat is normaal. Teruggaan naar de realiteit van school na een week van competitie en puur plezier is altijd een beetje moeilijk.

Vertel ons een beetje over wanneer je avontuur in videospelletjes is begonnen.

Ik speelde al videospelletjes toen ik heel jong was. Mijn eerste herinneringen gaan terug naar de PlayStation 1 die ik thuis had. Naast consoles had ik ook een Nintendo DS en ik speelde op de pc van mijn ouders (lacht)!

Is het een oudere broer die je introduceerde in de wereld, zoals bij velen van ons het geval is?

Nee, het was mijn vader! Hij speelde af en toe op de computer en op een SEGA Mega Drive. Hij heeft me echt de passie voor games doorgegeven en die ben ik nooit meer verloren.

Waren het toen al de versus fighting games die je zo leuk vond?

Helemaal niet. In die tijd speelde ik veel bordgames die om een verhaal draaien, zoals bijna alle kinderen van die leeftijd: Crash Bandicoot, Ratchet & Clank, enz.

© BESF

Je begon dus veel later met de vechtspellen?

Om eerlijk te zijn, had ik toen al TEKKEN 5, maar daar bleef het ook bij. Ik speelde wel een paar spelletjes met mijn moeder voor de fun, maar verder dan dat ging het niet. Ik raakte pas echt verbonden met de reeks door TEKKEN Evolution.

Hoe ben je bij TEKKEN terechtgekomen, na games als Crash Bandicoot, die in totaal andere gamingcategorieën vallen?

De reden dat ik dat soort game begon te spelen is best grappig. Toen ik jonger was, ben ik vaak ziek geweest. Tijdens een van deze ziektemomenten zat ik thuis opgesloten. Mijn favoriete manier om mezelf af te leiden was de console. Dus keek ik naar de gratis beschikbare games, en er waren er maar twee die niet beperkt bleven tot een bèta: Soulcalibur: Lost Swords en TEKKEN Evolution. Ik heb ze allebei geprobeerd en ik raakte gehecht aan TEKKEN.

In die tijd was er nog lang geen sprake van het competitieve aspect dat je nu kent …

Laten we om te beginnen de waarheid vertellen. Ik had absoluut geen talent voor het spel vóór de release van TEKKEN Tag Tournament 2, dat ik meteen kocht toen het uitkwam. Ik denk dat ik ongeveer 14-15 jaar oud was en ik vond mijn niveau duidelijk niet goed genoeg om competitief te spelen. Maar toch begon ik in Luik deel te nemen aan toernooien, die biertoernooien werden genoemd, waarbij de winnaars werden beloond… met bier!

Je was nog geen 16 en je deed mee aan competities waar je je prijs niet kon ophalen?

Klopt! Ik was er alleen voor de ervaring, winnen maakte voor mij niet echt een verschil. Indien ik won, deelde ik mijn prijs uit aan de andere spelers en nam een paar Kinder Bueno’s om iets te eten (lacht).

“Ik was ontzettend trots dat ik me voor de tweede keer kon kwalificeren voor het IESF World Championship.”

Mensen die versus fighting niet echt kennen, kunnen zich afvragen wat een spel als TEKKEN nu echt onderscheidt van concurrent Mortal Kombat of Street Fighter. Kan jij dat uitleggen?

Ten eerste is het universum volledig anders, afhankelijk van de game, wat logisch lijkt. Ook de mechanics zijn totaal anders, om een eenvoudige reden. Aan de ene kant hebben we de tweedimensionale games, zoals Mortal Kombat en Street Fighter, om er maar een paar te noemen. Anderzijds hebben sommige studio’s driedimensionale vechtspellen ontwikkeld, zoals TEKKEN- en SoulCalibur.

Dat verandert de manier van spelen helemaal, niet?

Absoluut, want je bent er minder beperkt in. Games als TEKKEN en SoulCalibur zijn veel meer gericht op beweging. Dat voegt duidelijk een extra dieptelaag toe aan het spel. Terwijl in twee dimensies een beweging alleen low, mid, high of overhead kan zijn, voegt de derde dimensie heel wat opties toe.

Is het dat wat je leuk vindt aan de licentie?

Naast het plezier, denk ik dat het inderdaad die opties zijn die me sterk maken in het spel. Ik kan gebruikmaken van alle middelen die het spel biedt om een voordeel te behalen op mijn tegenstander. Ik zou de basis vrij snel onder de knie hebben op Street Fighter, maar ik zal snel het gevoel hebben dat ik beperkt ben in mijn mogelijkheden.

Het is een vraag die veel mensen zich stellen als ze naar wedstrijden kijken. Veel spelers spelen nog steeds op arcadesticks, zoals vroeger, in plaats van een controller te gebruiken. Is dat puur voor de nostalgie of is er een bepaald voordeel?

Ik gebruik arcadesticks vooral uit gewoonte. Op de PlayStation 2 speelde ik al met dat soort besturing, zelfs in games als Crash Bandicoot. Zodra de bewegings- en de uitzichtas verschillend waren, moest ik uiteraard een controller gebruiken. Maar als ik de grootte van een controller zie, denk ik dat het gebruik van een controller als arcadestick veel geschikter is voor spellen als TEKKEN.

© Arnaud Hulbosch

Laten we het eens hebben over je recente resultaten, je bent onlangs teruggekeerd van het IESF World Championship, waar je een bronzen medaille voor België wist te veroveren. Was dat je eerste offline competitie van die omvang?

In termen van mondiale competitie was dat inderdaad de eerste! Ik was erg blij dat ik de kans kreeg om daar te zijn, ook al is er een hoop werk voorafgegaan.

Hoe voelt het om voor de eerste keer in je carrière deel te nemen aan zo’n evenement?

Eerst en vooral een mix van opwinding en stress! Ik was bijzonder trots dat ik me voor de tweede keer voor het evenement had gekwalificeerd en dat ik er eindelijk bij kon zijn (de editie van 2020 kon niet doorgaan door de gezondheidscrisis; red.). Naarmate het toernooi vorderde, en het aantal spelers verminderde, nam de stress steeds meer toe.

Was het iets dat je destabiliseerde, het feit om weg van huis te zijn en je tegenstanders te zien?

In alle eerlijkheid, het was meer de grootte van het evenement dat voor stress zorgde. De spelers zien was iets zeer positiefs voor mij. Ik heb er enkele ongelooflijke mensen ontmoet. Het was er echt tof.

“De TEKKEN-community is de beste gaminggemeenschap.”

Wat was je doel toen je in Eilat aankwam?

Om met de beker naar huis te gaan, natuurlijk! Ik had veel gescout (het observeren van de tegenstanders om hun speelstijl te kennen; red.) en gezien het niveau was de kampioenstitel zeker haalbaar. Maar de brackets werden ter plekke vastgelegd, dus we konden niet precies weten wie we tegenover ons zouden krijgen. Verder kan ik eigenlijk niet teleurgesteld zijn met mijn resultaat.

Je hebt het over de scouting die je deed voor de competitie. Heeft een van de spelers je verrast met zijn spelniveau?

De Aziatische spelers hebben me echt verbaasd, Thailand en de Filippijnen in het bijzonder. Ze hadden reflexen die gewoon waanzinnig zijn in vergelijking met het gemiddelde. De reflex is heel belangrijk in een game als TEKKEN, waar je reactietijd heel wat bepaalt.

© BESF

Heb je met andere spelers kunnen babbelen en enkele tips kunnen uitwisselen?

Ik moet zeggen dat de TEKKEN-community waarschijnlijk de beste gaminggemeenschap is die er is. Het is simpel, in Eilat zijn we van begin tot eind bij elkaar gebleven. We brachten onze nachten door met 17 spelers in een tweepersoonshotelkamer om zoveel mogelijk tegen elkaar te trainen. De relaties die we hebben opgebouwd waren echt ongelooflijk.

Je vertrok met de BESF, de Belgische Esports Federatie. Hoe was je coaching daar?

De vertegenwoordigers van de federatie waren er altijd om mij te begeleiden en te sturen. Bovendien was de organisatie van de IESF echt top. Vanaf het moment dat we aankwamen tot we weer vertrokken, werden we volledig verzorgd zonder dat we ons ergens zorgen over hoefden te maken. Alles was heel duidelijk.

Nu dat allemaal voorbij is, wat is het volgende doel?

Aangezien de TEKKEN World Tour voorbij is, zal ik me proberen te kwalificeren voor de finales van de TEKKEN France Tour. Normaal gezien zou dat niet zo moeilijk moeten zijn want ik sta in de TOP10. Verder heb ik nog twee competities op de agenda staan: de TEKKEN National Championships die over twee weken in Nederland doorgaan, en natuurlijk de volgende editie van het IESF World Championship.

Wel, dan wensen we je het allerbeste voor de komende competities! We hopen je eens te zien op een LAN…

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top