Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) wil snel handelen in het dossier van de taxisector en de Uber-chauffeurs, maar voelt zich niet gebonden aan de "urgentie die door Uber is gecreëerd" door de app van het platform vrijdag om 18 uur af te sluiten.
De Brusselse regeringsleider kreeg vandaag in het Brussels Parlement een resem vragen over de Uber-zaak. Eerder deze week zette een uitspraak van het hof van beroep de toekomst van Uber in Brussel op losse schroeven. De rechter bepaalde dat vanaf vanavond/vrijdagavond chauffeurs met een limousinevergunning niet langer passagiers mogen oppikken in Brussel voor het mobiliteitsplatform. Omdat bijna alle Uber-chauffeurs met zo'n vergunning werken, besliste Uber om de app vrijdagavond offline te halen.

De Uber-chauffers zelf hebben vandaag actiegevoerd, met de nodige verkeersellende in de hoofdstad tot gevolg. Ze zijn vooral boos op de Brusselse regering. Die zou hen al jarenlang een hervorming van de taxisector beloofd hebben, waardoor hun statuut gelijk zou getrokken worden met dat van gewone taxichauffeurs. 

Van oppositieleden Christophe De Beukelaer (cdH), David Leisterh (MR), Youssef Handichi (PTB), Bianca Debaets (CD&V) en Cieltje Van Achter (N-VA) kreeg minister-president Vervoort het verwijt dat het zeven jaar heeft geduurd om te komen tot een ontwerp voor een hervorming. Verschillende leden van de meerderheid zoals Arnaud Verstraete (Groen), Hicham Tahli (Ecolo) en Marc Loewenstein (DéFI) sloten zich aan bij de kritiek en drongen aan op een noodoplossing voor de chauffeurs die nu plots zonder inkomen vallen. 

PS-parlementslid Jamal Ikasban (PS) toonde zich kritisch over een aantal forse politieke uitlatingen over de gerechtelijke uitspraak. Termen als "lokale taximafia" kunnen voor hem niet door de beugel. "De echte maffiosi zijn degenen die de chauffeurs hebben laten geloven dat ze taxidiensten konden aanbieden zonder de regels van de sector te respecteren", zei hij. 

"Wij hebben allemaal respect voor de situatie van de chauffeurs, ongeacht het cynisme van het bedrijf dat de app beheert die de chauffeurs gebruiken. Ik denk niet dat we wetten moeten maken onder druk van een gecreëerde noodsituatie. We moeten snel gaan, maar niets rechtvaardigt de deadline van vrijdagavond 18 uur waartoe Uber zelf heeft beslist", aldus Vervoort.