Sébastien Ogier kroonde zich zondag voor de achtste keer wereldkampioen en dat na winst van de laatste manche van het seizoen, die van Monza. De 37-jarige Fransman is dankzij deze overwinning slechts één wereldkampioenschap verwijderd van het record van Sébastien Loeb. Die werd namelijk acht keer kampioen. Landgenoot Thierry Neuville eindigde als vierde in Monza.

Omdat Ogier zondag won in Italië, en een derde plaats bekleedt in de Power Stage, eindigt de Fransman met 23 punten voorsprong op de tweede in de stand, Elfyn Evans (Toyota). Die eindigde ook op de tweede plaats in Monza, gevolgd door Spanjaard Dani Sordo (Hyundai) die als derde over de finish reed, maar dan 21 seconden en 3/10 trager dan Ogier.

Een indrukwekkend seizoen

Landgenoot Thierry Neuville (Hyundai) eindigde als vierde in Monza en kwam 32 seconden later binnen dan Ogier. Neuville deed het gedurende het seizoen niet slecht en eindigt op deze manier op een mooie derde plaats in het wereldkampioenschap met 176 punten. Ogier behaalde 230 punten, Evans 207. Zowel Ogier als Evans rijden met een Toyota en die Japanse autofabrikant won de constructeurstitel met 59 punten voorsprong op Hyundai.

2021 was een goed jaar voor Ogier. De Fransman won vijf keer en kon twee keer een podiumplaats bemachtigen. Vanaf de vierde manche in Portugal ging het crescendo met zijn prestaties en nam hij afstand van de concurrentie. In de laatste drie manches zag Ogier Evans steeds dichterbij sluipen in het klassement. De Fransman kon de Brit voorblijven door zijn gemiddelde racesnelheid hoog te houden, zijn ervaring in te zetten wanneer het nodig was en zijn steengoede Toyota-wagen. Die was immers veel betrouwbaarder dan de Hyundai’s. Nu hij acht wereldkampioenschappen op zak heeft, is hij nog maar één wereldtitel verwijderd van het record van Sébastien Loeb.

En indrukwekkende carrière

Of hij dat record ooit zal breken, is nog maar de vraag. Ogier heeft immers al laten verstaan dat hij meer tijd met zijn gezin wil spenderen en dat hij eigenlijk vorig jaar al met pensioen wou gaan. Bovendien kan hij terugblikken op een geweldige carrière. Eentje waarin hij tussen 2013 en 2018 maar liefst zes keer na elkaar kampioen werd. Enkel in 2019 lukte hem dat niet. Helemaal stopt Ogier echter nog niet. De Fransman zal naar verluidt nog een paar races rijden om het gevoel niet al te snel te verliezen, maar zal daarbij niet meer geholpen kunnen worden door zijn copiloot Julien Ingrassia. Die gaat namelijk met pensioen. 

Tot slot willen we je het volgende nieuwsfeit niet onthouden. Sébastien Ogier is de tweede rallypiloot die met drie verschillende autofabrikanten prijzen heeft gewonnen. Van 2013 tot en met 2016 reed de Fransman met Volkswagen, tussen 2017 en 2018 reed hij met Ford (M-Sport) en sinds 2020 heeft hij een stuurwiel van Toyota in handen tijdens rally-races.