Riot Games kondigde onlangs de oprichting aan van een superserver aan de westkust van de Verenigde Staten. Die zou professionele gamers een lagere ping bieden, maar ook een competitieve omgeving om te trainen.

Wanneer Riot Games op 16 november veranderingen aankondigde in het format van de Noord-Amerikaanse League of Legends competitie (LCS), trok een ander nieuwtje de aandacht van de community.

De uitgever van het spel, die ook verantwoordelijk is voor alle officiële wedstrijden, kondigde de oprichting aan van een superserver in het westen van de Verenigde Staten. Ten eerste, wat is een superserver?

Een superserver, wat is dat?

Zoals je weet, heeft elke regio in de wereld één of meer League of Legends-servers, afhankelijk van de grootte en het aantal spelers. Zo kunnen die genieten van een stabiele verbinding en een relatief lage ping. Een superserver is gewoon een server met de beste spelers in de regio. De enige die vandaag bestaat, is voorbehouden aan China, verantwoordelijk voor een groot aantal spelers.

Waarom dan zo’n server lanceren in Noord-Amerika? Ten eerste is Noord-Amerika een van de grootste regio’s waar Riot Games actief is. De enige server bevindt zich in Chicago, in het noord-oosten van het land, zodat spelers die ver van dit gebied verwijderd zijn vaak te maken krijgen met een ping van rond de 100. Dat is veel te hoog voor spelers die LoL competitief spelen.

Net die spelers zijn het doelwit van Riot Games met deze aankondiging. De gaming houses van de meeste teams van de LCS liggen in Los Angeles, in de buurt van de studio’s waar de competitie plaatsvindt. Ze moeten dus trainen met een vrij hoge ping. Hoewel je over het algemeen geen professional hoeft te zijn om toegang te krijgen, zal de server voorbehouden zijn aan de beste spelers in de regio.

CoreJJ (Team Liquid) zou naar verluidt achter het Noord-Amerikaanse superserverproject zitten (© Riot Games)

Dankzij deze superserver zullen zij nu een lagere ping kunnen hebben, en een betere trainingsomgeving, waar elke aanwezige speler hetzelfde doel heeft. Volgens de LCS Players Association werd het project op poten gezet door CoreJJ van Team Liquid.

Het valt nog te bezien of het initiatief zal worden uitgebreid naar andere belangrijke League of Legends-regio’s, zoals West-Europa.