American Cinematheque huldigt Hollywoodster Scarlett Johansson

Sinds 1986 wordt jaarlijks de American Cinematheque Award uitgereikt, een prijs die naar een buitengewone kunstenaar gaat die een belangrijke bijdrage levert aan de kunst van het bewegende beeld. Dit jaar ging de 35ste Award naar Scarlett Johansson. De actrice treedt daarmee in de voetsporen van Spike Lee, Charlize Theron, Bradley Cooper, Amy Adams en Ridley Scott, de jongste vijf laureaten. Tijdens een gala en eerbetoon op donderdag 18 november in het Beverly Hilton in Los Angeles nam Scarlett Johansson de prestigieuze prijs in ontvangst. Maar wat zijn nu de toppers uit de filmografie van de Amerikaanse die carrière heeft gemaakt met enkele sterk controversiële rollen?

Lost in Translation

De in New York geboren Scarlett Johansson debuteerde al als kind in de film – ze heeft onder meer een bijrol in ‘Home Alone 3’ en ze kreeg ook veel erkenning voor haar vertolking op 12-jarige leeftijd in Robert Redfords ‘The Horse Whisperer’. Haar immens talent geeft ook een extra cachet aan een reeks avontuurlijke onafhankelijke films van jonge of gevestigde auteurs, zoals ‘Lost in Translation’, de alom geprezen tweede film van Sofia Coppola met de eerste echte volwassen rol van Johansson. Het eerste wat je in dit verstilde drama ziet is het beeld van Johansson in een roze slip en wat volgt is een gevoelige romantische komedie waarin de ongelukkige Charlotte (Johansson) in neonmetropolis Tokio stilletjes verliefd wordt op de uitgebluste filmacteur Bob Harris (Bill Murray).

De aandacht trekken en haar status bevestigen als een nieuwe, opkomende Hollywoodster, dat deed Johansson ook in het kostuumdrama ‘Girl with a Pearl Earring’, een fictieve reconstructie van het verhaal achter het 17e-eeuwse schilderij ‘Meisje met de parel’ van de Nederlandse meester Johannes Vermeer. Johansson schittert als Griet, het 17-jarige dienstmeisje van de Vermeers dat de muze van de meester (Colin Firth) wordt. Haar vertolking geeft de film een delicate sensuele kracht.

Match Point

Ook Woody Allen weet de charmes van Scarlett Johansson perfect uit te spelen. Zijn eerste Engelse film speelt zich af in het milieu van de rijke Londense upperclass. De focus ligt op Chris Wilton, een tenniscoach (Jonathan Rhys Meyers) die opklimt op de sociale ladder door met een jonge vrouw uit de Britse elite te trouwen. Maar het is Johansson die de show steelt als femme fatale Nola Rice, een actrice die het moeilijk heeft om aan de bak te komen en die een affaire met Wilton begint. Haar vertolking geeft deze morele fabel annex psychologische thriller extra glans.

Under the Skin

Scarlett Johansson kreeg recent nog lovende reacties en sleepte zelfs een Oscarnominatie in de wacht voor haar vertolking in ‘Marriage Story’. Dat was ook het geval voor haar acteerprestatie in 'Jojo Rabbit', de satirische, controversieel benaderde oorlogsfilm waarin ze een bijrol heeft als de moeder van het titelpersonage. Maar haar vertolking in ‘Under the Skin’ was pas echt controversieel: Johansson speelt in deze mysterieuze sciencefictionthriller een vervreemde alien met zwarte pruik die in Schotland op mannelijke prooien jaagt. En dat Johansson niet alleen uitblinkt in flirterige rollen maar ook over een lagere, zwoele stem beschikt, kan je vaststellen in Her, een romantische sciencefictionfilm waarin ze het hoofd van Joachim Phoenix op hol brengt als het Siri-achtige besturingssysteem van zijn computer.

Lucy en Ghost in the Shell

Dat Scarlett Johansson ook niet vies is van meer commerciële franchises of blockbusters heeft ze al voldoende bewezen. Haar vertolkingen in dit soort films, met name ‘Lucy’ en ‘Ghost in the Shell’, zou je als volgt kunnen samenvatten: die van een femme fatale bedreven in de vechtsporten. In ‘Lucy’ bijvoorbeeld, een krankzinnig actie-avontuur van Luc Besson, speelt ze een Amerikaanse studente annex drugskoerier die een verbijsterende transformatie ondergaat wanneer een experimenteel medicijn in een zakje in haar buik begint te lekken: ze ontpopt zich tot een superkrachtige actieheldin met goddelijke cerebrale capaciteiten.

‘Ghost in The Shell’ is dan weer een oogverblindende live-action-Hollywoodremake van de gelijknamige cult-anime die in 1995 al eens werd verfilmd. Johansson is puik als een cybernetisch verbeterde elitesoldaat, al lokte de film nog voor de release een rel uit op sociale media door het zogenaamd witwassen van een Aziatisch personage en het feit dat haar cyborg geen tepels heeft terwijl die in de Japanse film een perfect vrouwenlichaam had.

‘Lucy’ en ‘Ghost in the Shell’ zijn nu beschikbaar in de Proximus VOD-catalogus. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online.

Black Widow

Kaboem! Zap! Met haar stralende aanwezigheid siert Scarlett Johansson ook heel wat superheldenfilms op. Johansson was bijvoorbeeld onlangs nog te zien in ‘Avengers: Endgame’, het laatste deel van de ‘Avengers’-filmreeks waarin ze haar rol als Natasha Romanoff alias Black Widow herneemt. Die rol herneemt ze ook in de stand-alone film ‘Black Widow’ - ze heeft de stoere en sarcastische Marvel-superheldin tot nu toe acht keer vertolkt. En dat de actrice ook haar op haar tanden heeft, bewees ze na de release. Ze klaagde Disney aan en eiste compensatie voor het te vroeg streamen van de film. De actrice en Disney hebben een schikking getroffen. 

'Black Widow' is nu beschikbaar in de Proximus VOD-catalogus. Naar de Proximus VOD-catalogus? Druk op de ‘On Demand’- of ‘Shop’-knop van je afstandsbediening, of ga rechtstreeks naar de VOD-catalogus online.

Films

Bekijk alles
Top