Dansen en zweven op de beats van Oscar and the Wolf

Muziek |

Op vrijdag 12 november geeft Oscar and the Wolf, het indie-popster alter ego van Max Colombie, een exclusieve showcase in de Brusselse AB van zijn langverwachte derde album ‘The Shimmer’. Het concert is helaas al uitverkocht maar wie is Max Colombie, waarom gebruikt hij dat raadselachtige alter ego en welk parcours heeft hij met zijn band afgelegd om wereldwijd op handen gedragen te worden omwille van zijn duistere en rozige mix van hedendaagse R&B en elektropop? Proximis Pickx geeft je de antwoorden.

Door Proximus

Deel dit nieuws

Max Colombie, de frontman van Oscar and The Wolf, woont tegenwoordig in ‘La Chênaie’, een 19de-eeuws kasteel in Kortenberg op een domein van 16 hectare groot. Geef toe: als er een Belgische zanger is die je op basis van zijn muziek en flamboyante verschijning op podiums in zo een prachtig gebouw met marmeren vloeren, schouwen en Italiaanse ‘trompe l’oeil’-beschilderingen ziet wonen, dan is het toch Max Colombie. Het is ook geen toeval dat ‘Oliver’, een song van het nieuwe album ‘The Shimmer’, geïnspireerd is op ‘Call Me By Your Name’, een broeierig drama over een tot mislukken gedoemde affaire tussen een 17-jarige jongen en oude oudere man dat zich voor een groot afspeelt in een historische Italiaanse villa tijdens een warme zomer.

Van Pausini over Bowie tot Lana del Rey

De roots van Max Colombie liggen dichter bij huis. De 30-jarige zanger/componist is geboren in Jette en groeide op in Dilbeek. Daar, als kind van zes, droomde hij ervan om beroemd te worden. Zijn grote voorbeeld? Laura Pausini, de Italiaanse zangeres die enorm populair werd in Nederland en België met haar hitsingle ‘La solitudine’. Toen Colombie haar voor het eerst als zesjarige op tv zag zingen, wist hij het: dat wil ik ook, die faam, háár zijn. Na studies schilderkunst begint Colombie in 2010 met zijn muziekproject Oscar and the Wolf, vernoemt naar zijn alter ego en zijn donkere kant. Als Oscar staat voor het licht en de dag, dan is The Wolf de duisternis en de nacht.

Net als een romanticus die zijn eigen droomwereld schept, om een ander perspectief te geven aan de kwetsbare thema’s waarover hij zingt, zoals leven, liefde en seks, meet hij zich op een podium met extravagante kleding de allure aan van een theatrale diva. Het past perfect met de donkere, decadente en hedonistische muziek vol soul- en r&b-invloeden van zijn band, en tegelijk legt hij zo ook een lijntje uit naar David Bowie die ook op elk album een ander personage speelt en faam oogste als Ziggy Stardust, zijn glitter alter ego.

Maar voor Max Colombie is het hoog houden van een imago minstens net zo belangrijk als de muziek. Net als Lana del Rey of Rihanna, zangeressen die hij bewondert, probeert hij een wereld te creëren rond het beeld dat de mensen van hem hebben, omdat dat visuele aspect de muziek ook anders doet overkomen. Plus: de zanger vindt ‘normaal’ een overbodig woord. Door zijn act op het podium probeert hij dat te doorbreken.

Met de complimenten van Ben Howard en Lou Reed

Als tiener werd Max Colombie al eerder bekend door zijn deelname aan de voorrondes van Eurosong for Kids in 2005 maar de echte drive voor muziek krijgt hij te pakken als hij goed vijf jaar later in Gent met Oscar and the Wolf begint. De band brengt eerst in eigen beheer ‘Imagine Mountains’ uit, een ep die net als de twee opvolgers bij platenlabel PIAS meer folky klinken in vergelijking met latere platen. Oscar and the Wolf breekt pas echt door met hun dromerige, elektronisch getinte debuutplaat ‘Entity’ in april 2014. Ze worden meteen weggezet in de hoek van de weemoedige elektropop waar toen ook Belgwave-bands als Balthazar en Bazart toe behoorden. Het sensuele album wordt meer dat 160.000 keer verkocht in ons land. Wat volgt mag er ook zijn: het voorprogramma spelen van Lou Reed en lof van Ben Howard, Julia Stone en Elton John.

Zinderende liveshows

Opvolger ‘Infinity’ uit 2017 slaat dezelfde weg in van verleidelijke, dansbare elektropop met centraal Max' ongrijpbare stem, al klinkt het album iets rauwer en dansbaarder door het toevoegen van wat meer electronica en beats. Dat komt ook tot uiting tijdens de zinderende, spectaculaire liveshows met mistige projecties en groene lasers. Door het succes wordt Max Colombie pijlsnel een van de grootste Belgische popsterren en de band slaat ook aan in het buitenland. Zelfs de Turkse tournee van 2018 raakte binnen minuten uitverkocht. En ging het debuutalbum volgens Max Colombie nog over liefdesverdriet en de donkere kant van het verlangen dan komt ‘Infinity’ voort uit het gegeven “dat ik enkel genoegen zal nemen met liefde als die voor eeuwig zou zijn. Oneindig. Het leven zou oneindig moeten zijn."

Onsterfelijkheid

De nieuwe plaat “The Shimmer” klinkt alvast een stukje bedaarder in vergelijking met de vorige albums. “Sfeer, spanning en sensualiteit blijven de belangrijkste kenmerken in de bijna fluisterend gezongen liedjes vol subtiele details en accenten in de productie”, aldus de Nederlandse pers die ook onder meer verwijst naar The xx en Rhye. En Max Colombie? Die zingt meer dan ooit over onsterfelijkheid, een item waardoor hij geobsedeerd is. Ook ‘Annihilation’, een bevreemdende ecologische Netflixthriler met Natalie Portman die zich afspeelt in een gebied – ‘the Shimmer’ - waarin de natuurwetten niet langer gelden, had een invloed op het album. “Zodra Portman en co in the Shimmer stappen wordt alles wazig”, zegt Colombie in Knack Focus. “In hun hoofd, maar ook rond hen. Dat gevoel wilde ik op deze plaat weergeven. Het beeld van een glinstering, a shimmer, is een goede metafoor voor mijn muziek.” Of zoals Max Colombie het op zijn nieuwe plaat in het nummer 'Livestream' ondeugend zingt: 'I'm your die hard crazy, I'm your nightlife superstar'.

Kijk wat je leuk vindt, waar en wanneer je wilt.

Ontdek Pickx Inloggen

Top

Top